جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1403/11/29 - 23:56
  • - تعداد بازدید: 31
  • - تعداد بازدیدکننده: 29
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان:

آینده‌سازی با برنامه‌ریزی سواد در ابعاد مختلف زندگی محقق می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در جلسه توانمندسازی کارشناس مسئولان و کارشناسان سوادآموزی استان گفت: هدف نظام تعلیم و تربیت این است که دانش‌آموزان و سوادآموزان را به‌گونه‌ای تربیت کنیم که بتوانند به‌صورت مؤثر در جامعه مشارکت داشته باشند.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در جلسه توانمندسازی کارشناس مسئولان و کارشناسان سوادآموزی استان با اشاره به‌ضرورت ارتقای سواد رسانه‌ای و اجتماعی، اظهار داشت: در دنیای امروز که عصر هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین است، سواد تنها به خواندن و نوشتن محدود نمی‌شود، بلکه سواد رسانه‌ای و اجتماعی نیز از ارکان مهم آموزش محسوب می‌شوند. 

وی در این جلسه که با حضور کارشناسان و مسئولان سوادآموزی استان برگزار شد، با تبریک ایام‌الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: هدف نظام تعلیم و تربیت این است که دانش‌آموزان و سوادآموزان را به‌گونه‌ای تربیت کنیم که بتوانند به‌صورت مؤثر در جامعه مشارکت داشته باشند. 

نظریان با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه سوادآموزی، افزود: شرایط کار سوادآموزان بسیار سخت است و من به‌عنوان کسی که این شرایط را از نزدیک لمس کرده‌ام، از زحمات تمام همکارانم در ادارات نواحی و مناطق تقدیر می‌کنم. 

نظریان با تأکید بر لزوم آشنایی آموزش‌دهندگان با فناوری‌های آموزشی روز، متذکر شد: در دنیای امروز، سواد رسانه یکی از ابعاد مهم سواد است که متأسفانه در این زمینه ضعف‌هایی داریم؛ بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان و مخاطبان ما ناشی از عدم آگاهی از سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای است. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: باید توانایی تحلیل اخبار، تفکر انتقادی و تشخیص اخبار جعلی از واقعی را در خود و مخاطبانمان تقویت کنیم. این مهارت‌ها می‌توانند از تأثیرات منفی فضای مجازی بر هنجارهای فرهنگی جلوگیری کنند. 

وی همچنین به اهمیت سواد اجتماعی و عاطفی اشاره کرد و گفت: سواد اجتماعی و عاطفی به ما کمک می‌کند تا احساسات و هیجانات خود را مدیریت کنیم و این مهارت‌ها را به سوادآموزان نیز آموزش دهیم؛ این موضوع می‌تواند بسیاری از مشکلات ارتباطی و اجتماعی را حل کند. 

نظریان اضافه کرد: در جامعه امروز، هوش هیجانی از هوش تحصیلی مهم‌تر است و کسی که بتواند با دنیای اطراف خود ارتباط بهتری برقرار کند، از سواد عاطفی بالاتری برخوردار است. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین به سواد سلامت به‌عنوان یکی دیگر از ابعاد مهم سواد اشاره و تصریح کرد: سواد سلامت به ما یاد می‌دهد که چگونه از خود در برابر آسیب‌های اجتماعی، تغذیه ناسالم و دیگر عوامل تهدیدکننده جسم و روان مراقبت کنیم. این بعد از سواد نیز در جامعه امروزی بسیار ضروری است. 

وی افزود: هرچه مدارس ما قوی‌تر و اثرگذارتر باشند، دانش‌آموزان قوی‌تری تربیت خواهیم کرد و این امر به ساختن جامعه‌ای قوی و آینده‌سازانی توانمند منجر خواهد شد. 

نظریان در ادامه به نقش سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: سند تحول بنیادین تنها مختص دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه نیست، بلکه سوادآموزی نیز بخشی از این سند است. این سند بر رشد متوازن دانش‌آموزان و جریان تربیت تمام ساحتی تأکید دارد. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: امیدوارم با همکاری و تلاش همه‌جانبه، سوادآموزی در استان اصفهان بیش از گذشته موردتوجه قرار گیرد و شاهد ارتقای کیفیت آموزش در این حوزه باشیم.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 11234
کلمات کلیدی
الهه بهرامیان
خبرنگار

الهه بهرامیان

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1403/11/29 23:56
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین