تدوین هدف و برنامهریزی امور دورهها و پایههای مختلف سوادآموزی
تعیین خطمشی برگزاری کلاس و نظارت بر آن
استانداردسازی اقلام آموزشی دورههای سوادآموزی و نظارت بر اجرای آن
بررسی و مطالعهی طرحهای محلی و منطقهای و برنامهریزی به منظور هدایت و توسعه آنها
ارزیابی محتوا به منظور استانداردسازی فضاهای آموزشی، کلاسهای سوادآموزی پایه و مطابقت آنها با شاخصهای سوادآموزی
نظارت و ارزشیابی فعالیتهای استانها در زمینه سوادآموزی پایه و طرحهای ملی و منطقهای با هماهنگی واحدهای ذیربط
هماهنگی و ارتباط با وزارتخانهها، سازمانها و نیروهای مسلح به منظور تهیه، تنظیم و اجرای دستورالعملها، توافقنامهها و طرح سوادآموزی کارکنان، کارگران و نیروهای مسلح
تهیه و تنظیم آئیننامهها و بخشنامههای آموزشی مربوط به دورههای سوادآموزی پایه و نظارت بر آن
تهیه و تنظیم سیاستها و خطمشیهای اساسی فعالیتهای تداوم آموزش
نظارت بر اجرای شیوهنامههای مربوطه و ارزیابی از طرحها و برنامههای در حال اجرا به منظور رفع نارساییها و بالا بردن کیفیت برنامههای آموزش
همکاری در تهیه طرحها وبرنامههای مشترک با وزارتخانهها و سازمانهای دولتی و غیردولتی و مراکز نظامی و انتظامی
مطالعه و برنامهریزی به منظور تهیه مواد برنامههای آموزشی رسانهای و مکتوب با هماهنگی واحدهای ذیربط
برنامهریزی جهت غنیسازی محیط آموزشی و فرهنگی کمسوادان از طریق مطالعه مطالب مفید آموزشی بهمراه بهرهگیری از معارف غنی اسلامی
بررسی و تدوین برنامهها به منظور اتصال مخاطبان آموزش پس از سواد با آموزش رسمی کشور
مطالعه و برنامهریزی به منظور طراحی مدلهای تداوم آموزش جهت کسب اطلاعات جدید و یادگیری و تعمیق سواد
برنامهریزی به منظور تهیه و تدوین دستورالعملها و استانداردها، روشها و تجهیزات آموزشی و وسایل کمک آموزشی فعالیتهای پس از سواد
ارائه طرحها، نظرات و پیشنهادات در خصوص بهسازی و بازسازی روند آموزشی تحکیم و تثبیت سواد و طراحی نظام نوین آموزشی
برنامهریزی، سیاستگذاری و طراحی برنامههای مشارکتی
برنامهریزی و تدوین راهکارهای اجرای مشارکتهای بین بخشی در سطح استانها
ساماندهی و روزآمد سازی بانک اطلاعاتی و تحقیقاتی فعالیتهای سوادآموزی
تجزیه و تحلیل اطلاعات آموزشی و پاسخگویی به نیازهای آماری درون و برون سازمانی