برنامهریزی، سیاستگذاری و طراحی برنامههای مشارکتی
بررسی و احصاء نیازهای محوری پژوهش، تالیف کتب درسی و کمک آموزشی از نظر برنامهریزی درسی، بازبینی و بازنگری منابع و محتوای آموزشی دورههای سوادآموزی و تحکیم سواد و انتقال
مطالعه و برنامهریزی به منظور تهیه و تدوین محتوای برنامههای درسی دوره های سوادآموزی و تحکیم سواد
تدوین ساز و کارها و سیاستهای حاکم بر تألیف و تدوین کتب درسی و تکنولوژی آموزشی
ارزیابی مستمر از محتوای آموزشی تولید شده و روشهای آموزشی
جلب مشارکت از مؤسسات و مراکز فرهنگی به منظور تولید محتوا و منابع آموزشی
مطالعه، برنامهریزی، تهیه و تدوین متون فرا درسی ویژه کارکنان و نیروهای آموزشی
انجام پژوهشهای درسی و کاربرد آن در زمینه بهبود کیفیت دوره های آموزشی
تهیه و تولید راهنمای برنامهی درسی
بهرهگیری از نتایج اعتباربخشی و جمعبندی، مستندسازی و انعکاس آن
شناسایی و معرفی گروه تألیف برای هر یک از عناوین و مواد درسی
همکاری در ارزشیابی اجرای آزمایشی منابع و کتب تدوین شده
پیگیری و نظارت بر مراحل آماده سازی منابع، محتوا و مواد آموزشی
برنامهریزی، هدایت و نظارت بر فعالیت نیروهای ابواب جمعی
تدوین هدفهای مشترک در پایه های مختلف تحصیلی
تعیین چگونگی ارتباط محتوای مواد درسی مختلف
ایجاد هماهنگی در سازماندهی مطالب، اصول و روشهای آموزش و شیوهها و ابزارهای ارزشیابی از دروسی که شباهت و نزدیکی بیشتری با یکدیگر دارند
برنامهریزی به منظور اجرای طرحهای تحقیقاتی بنیادی و کاربردی و تجزیه تحلیل اطلاعات آموزشی
بررسی و تعیین نیازهای تحقیقاتی سازمان و جمعآوری اولویتبندی و پیگیری بمنظور تصویب درمراجع ذیربط و نظارت بر انجام آن
حمایت از طرحهای تحقیقاتی و مشارکتی در خصوص سوادآموزی