۱۳۰ استاد دانشگاه و حوزه تحصیلات خود را از نهضت سوادآموزی آغاز کردهاند
حجتالاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمینیا با بیان اینکه تعداد بیسوادان قم در سالهای ۹۰ تا ۹۵ یازده هزار تن کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر ۱۳۰ چهره موفق اعم از استاد دانشگاه و حوزه، کارآفرین، مدیر و معلم در استان شناسایی شدند که تحصیل خود را از کلاسهای نهضت سوادآموزی آغاز کردند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش قم، به نقل از ایکنا حجتالاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمینیا امروز، اول دی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره نهضت سوادآموزی قم برگزار شد، با گرامیداشت هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام راحل درسال ۱۳۵۸ گفت: در امر پیشرفت و توسعه کشور باید همان نگاهی که به مقوله بهداشت و مسکن داریم به آموزش نیز داشته باشیم.
وی همچنین به پیش بینی ۴۰ برنامه در هفته سواد آموزی در قم اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی سوادآموزان، مسابقه انشانویسی، بازدید از کتابخانه های عمومی شهر، حضور در گلزار شهدا، دیدار با مراجع تقلید، حضور مسئولان در کلاس های نهضت سوادآموزی، برگزاری مسابقه المپیاد ورزشی، تشکیل میز پژوهش با حضور اساتید حوزه و دانشگاه با محوریت پیام حضرت امام و رهبر معظم انقلاب و شرکت در نمازجمعه بخشی از این برنامه ها به شمار میآید.
قاسمی نیا گفت: در قم یک طرح سوادآموزی به نام خودآموز وجود دارد که بر اساس آن سوادآموزان می توانند تحت نظر آموزگاری که خود انتخاب می کنند، آموزش ببینید و برای این کار نیز مبلغ هفت میلیون و ۹۵۰ هزار ریال به فرد سواد آموز پرداخت میشود.
وی با بیان اینکه تعداد بیسوادان قم در سال های ۹۰ تا ۹۵ یازده هزار تن کاهش یافته است، افزود: درحال حاضر ۱۳۰ چهره موفق اعم از استاد دانشگاه و حوزه، کارآفرین، مدیر و معلم در استان شناسایی شدند که تحصیل خود را از کلاس های نهضت سواد آموزی آغاز کردند.
این کارشناس مسائل تعلیم و تربیت قم را با کسب ۴۵ رتبه کشوری از موفق ترین استان ها در سوادآموزی دانست و گفت: در ۴۰ سال گذشته ۴۰۰ هزار تن از مردم قم در برنامه های نهضت سوادآموزی این استان شرکت کردند، که حداقل آموزش ارائه شده به آنها خواندن و نوشتن بوده است.
قاسمی نیا با بیان اینکه ۸۵ درصد از شرکت کنندگان در کلاس سوادآموزی قم بانوان بودند، گفت: سن ۷۵ درصد از آنها ۳۰ تا ۴۹ سال بوده است.
وی در ادامه با اشاره به تفاوت نگاه نظام اسلامی ایران در تعریف سواد با سایر کشورها خاطر نشان ساخت: تعریف سوادآموزی در نظام آموزشی ما بر خلاف دیگر کشورها حتی کشورهای اسلامی صرفا خواندن و نوشتن نیست، بلکه شامل آموزش فرهنگ و معارف اسلامی، روخوانی و روان خوانی قرآن نیز است.
معاون آموزش و پرورش قم نقش فکری و فرهنگی دانشگاهها و حوزههای علمیه در گرایش بیش از پیش بیسوادان به سوادآموزی را نیز مورد توجه دانست و گفت: تقویت انگیزه در بیسوادان از عوامل موثر درسوادآموزی آنهاست، که در این خصوص یک عزم ملی و استانی و اراده و باور جدی مسئولان را نیاز داریم؛ نبودن شرایط لازم برای شناسایی اسمی افراد بیسواد مهمترین چالش سواد آموزی قم میباشد.
وی با اشاره به نخستین روز هفته سواد آموزی به عنوان رسانه و سوادآموزی، نقش رسانهها در شناسایی افراد کم سواد و بیسواد و همچنین جذب آنها به کلاسهای نهضت سوادآموزی را مهم خواند و گفت: رسانهها میتوانند حلقه وصل قشر نیازمند به سوادآموزی جامعه با مسئولان و دست اندرکاران سوادآموزی باشند.
معاون آموزش و پرورش استان قم همچنین با اشاره به طرح شتاب بخشی به سوادآموزی مهاجران و اتباع خارجی گفت: این طرح با مجوزی که از سازمان نهضت سوادآموزی کشور گرفته شده فقط در قم اجرا می شود، و پیش نویس آن نیز در شورای پشتیبانی سوادآموزی استان به ریاست استاندار تصویب شده است.
وی با تاکید بر نقش مهم سواد، آگاهی و دانش افراد جامعه در افزایش تاب آوری و تحمل دربرابر مشکلات و همچنین مشارکت در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی خاطرنشان کرد: با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، رسانهها باید از نمایندگان سئوال بپرسند که شما در این چهار سالی که نماینده مردم بودید، در خصوص رفع معضل بیسوادی در جامعه چه اقداماتی را انجام دادید؟ باید از آنان مطالبه شود.
یادآور میشود اول تا هفتمدی ماه به عنوان هفته نهضت سوادآموزی نامگذاری شده است.
نظر دهید