در جلسه مشترک سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش اتفاق افتاد؛
بررسی راهکارهای شتاببخشی به سوادآموزی با استفاده از ظرفیت معاونت آموزش ابتدایی/بررسی متن پیشنهادی تفاهمنامه همکاری بین سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش
غلامرضا بروجی معاون امور آموزشی سازمان بر اهمیت همکاری و همافزایی بین بخشهای مختلف آموزشوپرورش برای رسیدن به اهداف سوادآموزی تأکید نمود و ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرحهای جدید، وضعیت سوادآموزی در کشور بهبود مییابد.
به گزارش روابطعمومی سازمان نهضت سوادآموزی، جلسهای با مضمون "بررسی راهکارهای شتاببخشی به سوادآموزی با استفاده از ظرفیت معاونت ابتدایی و بررسی متن پیشنهادی تفاهمنامۀهمکاری بین سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با حضور تعدادی از معاونین سوادآموزی و معاونین آموزش ابتدایی استانها و مدیران کل ستادی دو حوزه برگزار شد.
غلامرضا بروجی معاون امور آموزشی سازمان در این جلسه ضمن تشکر از مدیران کل و همکاران حاضر در جلسه، به اهمیت همکاری بین معاونت ابتدایی و سازمان نهضت سوادآموزی برای تسریع در فرایند سوادآموزی در کشور اشاره کرد و به اهمیت مدیریت و تدریس کلاسهای سوادآموزی توسط مدیران و آموزگاران مدارس پرداخت.
معاون امور آموزشی سازمان با استناد به اسناد بالادستی و سند تحول و آیین نامه اجرایی مدارس، مدرسه و مدیر را کانون و محور اصلی طرح دانست و افزود: با قرار دادن مدرسه به عنوان پایگاه سوادآموزی و مدیر مدرسه به عنوان متولی و مجری طرح شاهد تحول در فرایند آموزش سوادآموزی خواهیم بود.
معاون امور آموزشی سازمان بر لزوم تغییر رویکرد از «عرضه محوری» به «تقاضامحوری» تأکید کرد و خواستار ایجاد سازوکاری برای جذب بیسوادان به سمت آموزش شد. همچنین با اشاره به چالشهای نیروی انسانی در سازمان نهضت سوادآموزی، نیاز به آموزشدهندگان متخصص را اهم موارد عنوان نمود.
غلامرضا بروجی همچنین بهضرورت تشکیل کلاسهای سوادآموزی در مدارس بهعنوان پایگاههای ثابت برای آموزش اشاره کرد و پیشنهاد کرد که مدارس در ساعات غیرموظف به برگزاری کلاسهای سوادآموزی بپردازند وی بر اهمیت همکاری و همافزایی بین بخشهای مختلف آموزشوپرورش برای رسیدن به اهداف سوادآموزی تأکید نمود و ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرحهای جدید، وضعیت سوادآموزی در کشور بهبود یابد.
معاون امور آموزشی سازمان به ارائه محتوای آموزشی، تنظیم ساز و کارهای لازم، و نظارت بر کلاسها اشاره کرد و هدف کلی این اقدامات را بهبود فرایند سوادآموزی عنوان نمود. وی با یادآوری بازنگری اساسنامه نهضت سوادآموزی بر اساس ماده ۹۱ قانون برنامه هفتم تأکید کرد که این بازنگری به معنای کوچکشدن یا حذف هیچ سازمانی نیست، بلکه برعکس، مأموریتهای نهضت سوادآموزی را گسترش خواهد داد و آن را بهعنوان متولی آموزش بزرگسالان در کشور تقویت خواهد کرد.
وی از برگزاری یک گردهمایی مشترک در مشهد در اواخر بهمنماه خبر داد که در آن شیوهنامه همکاری بین معاونتهای سوادآموزی و ابتدایی به بحثوبررسی گذاشته خواهد شد. در این گردهمایی، مقام عالی وزارت نیز حضور خواهد داشت و به رونمایی از این شیوهنامه پرداخته خواهد شد.
غلامرضا بروجی ابراز امیدواری کرد که با همکاریهای جدید، وضعیت سوادآموزی در کشور بهبود یابد و از همکاران خواست تا نظرات خود را در این زمینه ارائه دهند.
در این جلسه، رسول جماعتی نماینده معاونت آموزش ابتدایی ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون اهمیت تعامل و تبادل نظر در میان معاونتها و سازمانهای وزارت آموزشوپرورش، به انتخاب درست مسیر تأکید کرد و عنوان نمود: حضور همکاران از استانها در این جلسه بسیار ارزشمند است و هدف از این جلسه آسیبشناسی طرحهای گذشته و بررسی روشهای اجرایی جدید است بدیهی است اگر مسیر درستی انتخاب نشود، ممکن است طرح به نتیجه نرسد و نیاز به تغییرات در سالهای آینده باشد.
جماعتی خاطرنشان کرد: همکاران فرهنگی در سالهای گذشته در این زمینه مشارکت داشتهاند و اکنون با تمرکز بر محوریت مدرسه، نیاز به تعریف درست اهرمهای تشویقی احساس میشود تا طرح به موفقیت برسد و از تکرار مشکلات سالهای قبل جلوگیری شود. وی افزود: حضور همکاران از استانها فرصتی است تا نقاط قوت و ضعف طرح به طور دقیق بررسی شود و تصمیمات مناسبی در دستورالعملها اتخاذ گردد.
شایانذکر است: در این جلسه معاونین و مدیران کل سازمان و معاونین دو حوزۀ مدعو از استانها به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
نظر دهید