گیلان- سواد باید در تمام ابعاد آموزش داده شود
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در دیدار با معاونت سوادآموزی گفت: آموزش سواد در کلاس های سوادآموزی نباید مختص آموزش خواندن و نوشتن باشد و باید سواد در تمام ابعاد آموزش داده شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، مدیرکل آموزش و پرورش در این جلسه بیان کرد: برای حصول نتیجه در امر آموزش و پرورش، به خصوص سواد آموزی باید از طریق متخصصان نیاز سنجی از نیازهای جامعه صورت گیرد و با توجه به مسائل روز جامعه و براساس سند تحول بنیادین، اهداف جدیدی تعریف گردد تا بتوان حداکثر بازدهی را در کلاس های سوادآموزی داشت.
رمضانی در ادامه گفت: از گذشته تا کنون تعاریف زیادی از سواد ارائه شده که همین تعریف ها نشان از تغییر نیاز در جوامع بشری است و هر زمان با توجه به نیاز آن زمان جامعه، سواد تعریف شده است. اولین تعریفی که از سواد ارائه شد بدین صورت بود که فردی که صرفا توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری خود را داشته باشد، با سواد محسوب می شد. در ادامه تعریف سواد، باسواد کسی بود که توانایی خواندن و نوشتن و مهارت استفاده از رایانه را داشته و می توانست به یک زبان خارجی صحبت کند، در تعریف سوم کلا ماهیت سواد تغییر یافت. مهارتهایی اعلام شد که داشتن این تواناییها و مهارتها مصداق باسواد بودن قرار گرفت. مهارت هایی مثل سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانهای، سواد تربیتی، سواد رایانهای و ... و در آخرین تعریف سواد نیز ذکر شده است فردی با سواد است که بتواند با دانشی که کسب کرده تغییری در زندگی خود و دیگران ایجاد کند.
مدیرکل آموزش و پرورش افزود: با توجه به ابعاد تعاریفی که از سواد تا کنون ارائه شده می توان فهمید که سواد در خدمت نیاز مردم است و باید بتواند برطرف کننده نیاز مردم باشد، بنابراین سوادآموزی باید در برنامه های خود اهداف جدیدی را ارائه کند تا با توجه به نیاز روز جامعه هدف خود، بتواند آن ها را در کلاس های سوادآموزی جذب کند.
رمضانی در پایان گفت: وجود مراکز یادگیری محلی برای آموزش مهارت در کنار آموزش سواد و پیوند دادن سواد با کار یکی از فعالیت های قابل تحسین مجموعه است اما باید تلاش شود که در این مراکز ضمن آموزش مهارت های فنی، مهارت هایی نظیر سواد سلامت، تربیتی، ارتباطی و ... نیز آموزش داده شود.
در پایان جلسه، مصطفی پور، معاون سوادآموزی نسبت به تشریح عملکرد سال 1402 در حوزه های حجم ابلاغی، حجم تحت پوشش، شروع کلاس گذاری سال تحصیلی جدید، پرداخت حق الزحمه آموزش دهندگان و ... پرداخت.
نظر دهید