گردهمایی مسئولان و دست اندرکاران سواد آموزی استان کردستان برگزار شد.
گردهمایی یکروزه مسئولان و دست اندرکاران سواد آموزی شهرستانها و مناطق تابعه استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کردستان، این نشست با حضور سرپرست معاونت سواد آموزی استان، مسئولان و دست اندرکاران سواد آموزی اداره کل و شهرستانها و مناطق تابعه به منظور بررسی و تبیین طرح ها و برنامه های این حوزه در سال جاری برگزار شد.
سرپرست معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان در این نشست به تعریف سواد از منظر صاحبنظران پرداخت و با بیان اینکه با سواد کسی است که توانایی یادگیری، باز یادگیری و یادگیری زدایی داشته باشد، اظهار داشت: اگر ما معلمان باز یادگیری نداشته باشیم ، نمی توانیم اهداف ترسیم شده را محقق کنیم.
غلامعلی کرمی نیاز با بیان اینکه رسالت ما در با سوادی این نیست که صرفاً افراد سواد خواندن و نوشتن را داشته باشند، تصریح کرد: باز کردن دریچه ای به روی سواد آموزان، باز یادگیری و یادگیری زدایی از مهم اهداف ما است که در دوره های سواد آموزی مستتر است.
سرپرست معاون سوادآموزی استان در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت سواد آموزی و سابقه فعالیت آموزش بزرگسالان در جهان و ایران، گفت : علیرغم آغاز آموزش سواد به بزرگسالان در ایران از سال ۱۳۱۵ با عنوان اکابر و..، قبل از انقلاب اقدام چشم گیری در این خصوص صورت نگرفت.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل نهضت ، در زمینه با سوادی افراد و ریشه کنی بی سوادی در سطح جامعه، گام های بلندی بر داشته شد که در مقایسه با خیلی از کشورها، اقدامات انجام شده ، بسیار قابل توجه و مطلوب می باشد.
کرمی نیاز با طرح این سئوال که به رغم تداوم نهضت سواد آموزی، علت عدم ریشه کنی کامل بی سوادی در چیست؟، باز تولید بی سوادی را یکی از مهم ترین این علل عنوان کرد.
معاون آموزش ابتدایی و سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود، از پوشش ۹۸.۸ درصدی دانش آموزان دوره ابتدایی استان خبر داد و با بیان اینکه کردستان در این شاخص جزو استانهای برتر کشور است، گفت : تعدادی از دانش آموزان لازم التعلیم، به دلیل عدم برخورداری از شرایط لازم، وارد چرخه آموزش نمی شوند و همین موضوع باعث باز تولید بی سوادی می شود.
وی در ادامه تاکید کرد: برای ریشه کنی کامل بی سوادی باید دو کار اساسی انجام بدهیم، اول اینکه آموزش و پرورش، امکان دسترسی همگان برای آموزش را فراهم نماید، که در این راستا آموزش و پرورش استان برای مدارس دارای دانش آموزان کم، حتی با یک نفر دانش آموز، به جهت جلو گیری از گسترش بی سوادی ،معلم اختصاص داده است.
کرمی نیاز افزود : دومین اقدام لازم برای ریشه کنی بی سوادی، ارتقاء کیفیت آموزش می باشد که در این راستا نیز اقداماتی انجام و در دست پیگیری است.
سرپرست معاونت سواد آموزی استان در بخش دوم سخنان خود به تشریح و تبیین برنامه های سواد آموزی استان در سال جاری پرداخت و از اهتمام و تلاش مسئولان قبلی و دست اندرکاران این حوزه در راستای عملیاتی نمودن برنامه ها تقدیر کرد.
وی با تاکید بر اینکه برای تحقق و اجرای دقیق، سریع و کیفی برنامه ها باید تفاهم و گفتمان مشترک داشته باشیم. به تشریح شیوه نامه راهبری و مدیریت برنامه های سواد آموزی استان پرداخت و گفت : این برنامه ها در ۹ گام و مرحله با رویکرد های اولویت دار پیگیری می شود.
کرمی نیاز شتاب بخشی به ریشه کنی بی سوادی در گروه هدف را یکی از مهم ترین اقدامات بر شمرد و با بیان اینکه عدالت آموزشی یکی از برنامه های محوری وزارت است، از تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در آموزش و پرورش خبر داد و گفت : در راستای عدالت آموزشی برنامه هایی در دست پیگیری قرار دارد.
سرپرست معاونت سواد آموزی استان، ایجاد دسترسی آسان برای همگان و کیفیت بخشی به فعالیت ها را مبنای تمام اقدامات عنوان کرد و گفت: برای دستیابی بزرگسالان و سواد آموزان باید شرایط را فراهم و تسهیل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مشکل ما در سواد آموزی، پراکندگی جمعیت است، رسالت اصلی دست اندرکاران این حوزه را فراهم کردن زمینه آموزش عنوان کرد .
به گفته وی استفاده از تمام پتانسیل ها با بهره گیری از ظرفیت شورای پشتیبانی سواد آموزی استان و شهرستان ها و مشارکت شرکای برون سازمانی، مدیریت حجم ابلاغی و پوشش سالانه در دوره های سواد آموزی، تحکیم و انتقال بر اساس برش شهرستان، تبلیغ و ترویج سواد آموزی، شناسایی و پالایش و جذب و ثبت نام سواد آموزان از دیگر اولویت های کاری است.
کرمی نیاز در پایان گفت: آموزش، ارزشیابی و نظارت بر اقدامات ، مدیریت مراکز یادگیری محلی و سامانه سواد آموزی از دیگر برنامه های اولویت دار این حوزه در سال جاری است.
گفتنی است در این نشست مسئول اداره سنجش سواد آموزی اداره کل و دیگر مسئولان و دست اندرکاران سواد آموزی استان ، برنامه ها و حدود انتظارات خود را بیان نموده و پیرامون نحوه عملیاتی شدن برنامه های ابلاغی به ویژه حجم پوشش دوره های سواد آموزی بحث و تبادل نظر شد.
همچنین در این نشست یکی از اساتید دانشگاه استان به تشریح و تبیین مسایل جاری و روز پرداخت .
نظر دهید