کردستان - معاون سوادآموزی استان کردستان: نحوه اجرای طرح "نماز کلیدبهشت" در کلاسهای سوادآموزی سال ۱۴۰۲ بررسی شد
در اولین نشست معاونت سوادآموزی آموزشوپرورش کردستان و ستاد اقامه نماز استان، نحوه اجرای برنامه نماز کلید بهشت در کلاسهای سوادآموزی سال ۱۴۰۲ و اقدامات مشترک بررسی شد.
به گزارش روابطعمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره روابطعمومی آموزشوپرورش استان کردستان، جلسه کمیته اجرایی برنامه نماز کلید بهشت، روز پنجشنبه ۹ آذرماه با حضور معاون سوادآموزی، معاون ستاد اقامه نماز استان کردستان و اعضای کمیته، بهمنظور بررسی نحوه اجرای این برنامه در کلاسهای سال ۱۴۰۲ سوادآموزی برگزار شد.
گلبهار خسروی معاون سوادآموزی استان در این نشست، یکی از برنامههای مکمل سوادآموزی را اجرای نماز کلید بهشت عنوان کرد و با بیان اینکه در کلاسهای سوادآموزی علاوه بر سواد، نماز نیز آموزش داده میشود، گفت: این برنامه همراه با آموزش سواد در کلاسهای سوادآموزی اجرایی میشود.
وی تعمیق و تقویت فرهنگ اقامه نماز را هدف کلی این برنامه عنوان کرد و گفت: ترویج معارف نماز و فرهنگ درستخوانی در بین آموزشدهندگان و سوادآموزان، تقویت میزان آشنایی مخاطبان با احکام نماز و تصحیح قرائت نماز سوادآموزان از اهداف جزئی این برنامه میباشد.
معاون سوادآموزی استان با اشاره به اینکه در سالهای قبل جامعه هدف طرح ۱۰ درصد سوادآموزان بوده و با اجرای موفق آن و تقاضای اجتماعی به ۳۰ درصد افزایش و جزو برنامههای اصلی سازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفته است، گفت: هم اکنون این برنامه برای ۵۰ درصد سوادآموزان و آموزشدهندگان اجرایی میشود.
خسروی در ادامه سخنان خود به محتوای آموزشی این برنامه نیز پرداخت و گفت: در همین راستا کتاب نماز کلید بهشت از انتشارات سوادآموزی چاپ و مورداستفاده قرار میگیرد و محتوای مورداستفاده در کلاسهای سوادآموزی استان، کتابچه آموزشی تهیه شده در استان میباشد که متن آن در اختیار آموزشدهندگان قرار داده میشود.
وی در بخش پایانی سخنان خود به حجم این برنامه در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و با بیان اینکه در سال جاری تعداد ۶۸۷۰ نفر حجم برای پوشش به استان اختصاصیافته است، گفت: این مقدار بر اساس حجم برنامههای آموزشی در بین سوادآموزان سه دوره استان توزیع شده است که شامل ۳۲۳۳ نفر دوره سوادآموزی، ۲۲۳۷ نفر دوره انتقال و ۱۴۰۰ نفر دوره تحکیم میباشد.
معاون سوادآموزی با اشاره به شیوهنامه ابلاغی و تدوین گامهای مختلف بهمنظور عملیاتی نمودن این برنامه در سطح استان و شهرستانها و مناطق گفت: بهمنظور دستیابی به اهداف موردنظر و حسن اجرای برنامه، شورای سیاستگذاری و کمیته اجرایی مشترکی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی تشکیل و فرایند اقدامات را برنامهریزی، راهبری و نظارت مینماید و این جلسه بهمنظور هماهنگی اجرای برنامه، اقدامات مشترک و بهرهگیری از ظرفیتهای موجود برگزار شده است.
در ادامه نظام مرادی معاون ستاد اقامه نماز کردستان نیز آموزش نماز به سوادآموزان را اقدامی ارزشمند عنوان کرد و خواستار طراحی برنامهای بهمنظور آشنایی هر چه بیشتر آموزشدهندگان با شیوههای آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی و مجریان کار شد.
وی افزود: در همین راستا ستاد اقامه نماز استان آمادگی تأمین مدرسان مجرب کشوری با استفاده از اساتیدی از قم و مجموعه مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برای تربیت مدرسان استانی دارد تا دورههای آموزشی مدرسان استانی برگزار و با حضور این افراد، دورههای آموزشی و توجیهی در سطح شهرستانها و مناطق برگزار شود.
مرادی همچنین پیشنهاد کرد در راستای اقدامات مشترک بهویژه تأمین مدرس، تهیه و تدوین محتوا، نظارت و ارزیابی و برگزاری دورههای آموزشی، تفاهمنامه همکاری تدوین و برنامهها تا حصول نتیجه پیگیری و اجرایی شود.
هم چنین در ابتدای این نشست علیرضا منتشلو رئیس اداره ساماندهی دورههای سوادآموزی و آموزشهای داوطلبانه استان به گامهای ششگانه این برنامه پرداخت و تشکیل کمیته اجرایی، تأمین و توزیع محتوای آموزشی، توجیه عوامل آموزشی و اجرایی، آموزش، ارزشیابی پیشرفت یادگیری و نظارت آموزشی را از مراحل اجرایی بر شمرد.
وی با بیان اینکه برای کلیه آموزشدهندگان مجری برنامه لازم است قبل از شروع سال تحصیلی، دوره آموزشی با هماهنگی دفتر اقامه نماز برگزار شود، رویکرد اساسی در آموزش نماز را تمرین و تکرار عملی عنوان کرد و با اشاره به مدتزمان آموزش این برنامه، اظهار داشت: در طول اجرا، آموزشدهنده باید در اولین جلسه درسی هر روز، باتوجهبه شرایط یادگیرنده به مدت ۱۰ دقیقه به آموزش نماز اقدام نماید بهطوری هر نفر در ۲۰ جلسه آموزشی، مجموعه ۲۰۰ دقیقه به آموختن قرائت صحیح نماز بپردازد.
منتشلو در ادامه گفت: در راستای ارزشیابی پیشرفت یادگیری نیز نمونبرگ راهنمایی ارزشیابی تکوینی پیشرفت درستخوانی نماز ملاک عمل بوده و در گام ششم بهمنظور بهبود کیفیت آموزشی و کنترل حسن اجرای برنامه، نظارت بر فرآیند اجرا از سوی مسئولان سوادآموزی، مدیران مراکز یادگیری محلی، ناظران معرفی شده از طرف اقامه نماز استان و بهصورت موردی از سوی اعضای کمیته های اجرایی انجام میشود.
رئیس اداره سوادآموزی استان در پایان، تأمین مدرس جهت برگزاری دوره توانمندسازی آموزشدهندگان مجری برنامه، پشتیبانی و حمایت، تشویق افراد دستاندرکار و مجری برنامه شامل عوامل اجرایی، آموزشدهندگان و مخاطبان و تهیه محتوای آموزشی و قراردادن آن در اختیار آموزشدهندگان را از جمله حدود انتظارات و اقدامات لازم عنوان کرد.
گفتنی است در این نشست اعضای کمیته نظرات، دیدگاهها و پیشنهادها در خصوص نحوه اجرای این برنامه در کلاسهای سوادآموزی سال ۱۴۰۲ از جمله مقررات مالی و اداری، تأمین هزینه، سرانه برگزاری دوره، تهیه و ارسال محتوای آموزشی و هم چنین نظارت و ارزیابی بیان و پیرامون موضوع بحث و تبادل نظر و تصمیمگیری شد.
نظر دهید