چهل و پنجمین سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی گرامیباد
بسم الله الرحمن الرحیم
هفتم دی ماه امسال مصادف است با چهل و پنجمین سالروز صدورفرمان تاریخی امام خمینی (ره) در ارتباط با تشکیل نهضت سوادآموزی ؛ فرمانی مهم واستراتژیک که مقدمه بسیار مهمی برای انقلاب فرهنگی بود. ۴۵ سال ازصدور دستور امام می گذرد،فرمانی که با فاصله کمی از صدور فرمان تشکیل بسیج توسط آن امام عزیز صادر شد و گویای نگاه بلند ایشان بر مبارزه با جهل و بی سوادی همزمان با مبارزه با دشمنان ایران اسلامی است نگاهی که با عزم ملی روبرو شد و همه به پا خواستند و دست در دست هم دادند و افتخار آفرینی نمودند و اکنون بعد از سال ها شاهدیم که این شجر طیبه توانسته است در ماموریت خود موفق عمل نموده و بیش از 96 درصد ازجامعه هدف ما اکنون با سواد هستند.
در مباحث سوادآموزی ابتدایی ترین بحثی که درباره سواد داشتیم همان خواندن،نوشتن وحساب کردن بوده است ودراساسنامه سال ۱۳۶۳ به عنوان ابزار آموزش تعریف شده، البته خواندن قرآن هم بخشی ازآموزش هاست. یعنی ابتدایی ترین کاری که آموزش دهندگان لازم است برای آموزش گیرندگان وسوادآموزان انجام بدهند.
درطول چهل وپنج سال مراکز آموزش یادگیری محلی تأسیس شد که درکنار این فعالیت های فرهنگی مهارت سبک زندگی ومهارت های مورد نیاز جامعه هدف آموزش داده می شد. درگذشته محور اصلی آموزش درخواست محوربود، یعنی اجباری برای آموزش مهارت نبود، اگر طالبان سواد متقاضی بودند وارد عرصه سوادآموزی می شدند ومناسب با شرایط بزرگسالان آموزش ها هم ارائه می شد. از اولویت های فرد بزرگسال مدیریت امور زندگی ونیازهای روز خانواده است وتا این نیازها برطرف نشود، سواد اهمیتی ندارد. به همین دلیل نیاز به آموزش مادام العمر داریم این جدا از نیازهای هرم مازلو است.
نکته ای مهم که درمورد سند تحول وسواد مطرح است آموزش تمام ساحتی است.ساحت ها اختصاص به دانش آموزان ندارد بلکه کسانی که از تربیت جامانده اند، باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند. وما به دنبال تربیت بزرگسالان به صورت تمام ساحتی هستیم.
برابر تعاریف یونسکو از سواد، لازم است هرفرد ۱۲ نوع آموزش ومهارت را بداند واگر کسی دارای ویژگی های تصریح شده نباشد باسواد محسوب نمی شود، البته لازم است بیان شود که شرایطی که یونسکو برای باسوادی مشخص کرده است نیاز به آموزش مادام العمر دارد که ابعاد فردی واجتماعی را دربر می گیرد.
به امید خدا گامهای بعدی را که من از آن به عنوان گام سوم تعریف میکنم پیش می رویم: گام اول مدارس روزانه ، گام دوم خواندن و نوشتن است که در طول ۴۵ سال گذشته توسعه پیدا کرده و گام سوم آموزش سبک زندگی و آموزش مهارتهای روز و مهارتهایی که مردم به آن نیاز دارند.
جای دارد به بهانه ی چهل و پنجمین سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی و به پاس زحمات فراوان و بدون انتظاری که همه خادمان عرصه سوادآموزی به ویژه آموزش دهندگان عزیز و زحمتکش و کارکنان سوادآموزی در ادارات کل استان ها و شهرستان ها و مناطق و همچنین همکاران خودم در ستاد داشتندو همه فعالان این عرصه که چراغ سوادآموزی را روشن نگه داشته اند کمال تشکر و امتنان را داشته باشم.
عبدالرضا فولادوند راد
معاون وزیر و رئیس سازمان
نظر دهید