وزیر آموزشوپرورش در سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزشوپرورش سراسر کشور؛ هیچ عرصهای برای ظهور بروز خلاقیتها به اندازه آموزشوپرورش نیست/ تعلیم و تربیت، کاری سنگین، بزرگ و خطیر است
وزیر آموزشوپرورش در سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزشوپرورش سراسر کشور؛ با بیان این که هیچ عرصهای برای ظهور بروز خلاقیتها به اندازه آموزشوپرورش نیست، اظهارکرد: تعلیم و تربیت، کاری سنگین، بزرگ و خطیر است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در اولین روز از سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزشوپرورش سراسر که با «شعار فناوریهای نوین، استمرار یادگیری، تربیت تمام ساحتی» در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری، با حضور معاونان و مدیران حوزه ستادی و همچنین حضور مدیران کل آموزشوپرورش و روسا و مدیران ادارات آموزشوپرورش در مراکز استانها و بهصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت سیدالشهدا علیه السلام ویارانش و سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام و با گرامیداشت یاد و خاطر شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: اهتمام شایسته به هر مسئولیت نیازمند درک دقیق از آن مسئولیت است.
وی مشاغل را بسیار متنوع و زیاد دانست و گفت: در میان همه مشاغل، آن حرفهای که موضوعش انسان است از شرافت و کرامت بزرگی برخوردار است معلمی است؛ لذا اگر شغلی برتر از معلمی بود خداوند پیامبران را برای آن مبعوث میکرد.
حاجی میرزایی تصریح کرد: تعلیم و تربیت، کاری سنگین، بزرگ و خطیر است بنابراین اگر دائماً شکرگزار این فرصت خدمتگزاری باشیم بازهم نمیتوان شکر این نعمت با ارزش را بهجا آورد.
وی بر بهرهمندی و درک فرصت تعلیم و تربیت تأکید و با اشاره به سخنی از حضرت علی علیه السلام عنوان کرد: یکی از بهترین فرصتها همین فرصت آموزش است که در اختیار ما قرارگرفته است بنابراین ازآنجاکه اینیک فرصت بزرگی است که در اختیار ما قرار دارد، باید خودمان را در حد و اندازه آن بزرگ کنیم، لذا باید اهمیت موضوع را درک و شکرش را بهجا آوریم.
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، اظهارکرد: با پدیده غیرقابلپیشبینی روبهرو شدیم و این موضوع همه مناسبتها ازجمله امر آموزش را تحت تأثیر خود قرارداد.
عضو کابینه تدبیر و امید افزود: در ادبیات جهان از این دوره بهعنوان آموزش در دوره بحران یاد میکنند زیرا هیچ تصویری از آینده این بیماری نداریم لذا در میدان ابهام باید گام برداشت.
وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که خانوادهها نگران فرزندانشان هستند و متأسفانه برخی هم به این نگرانی خانوادهها دامن میزنند.
حاجی میرزایی اظهار کرد: وقتی در موقعیت جدید قرار میگیریم نیازمند هوشیاری کامل هستم امروز عرصه، عرصه توجه به همه جزئیات و هوشیاری کامل است.
وی ادامه داد: فلسفه وجودی آموزشوپرورش، آموزش به کودکان و نوجوانان است که کرونا این فلسفه را با مخاطره مواجه کرده است؛ بنابراین باید دید در این شرایط چه فعالیتهایی میتوان انجام داد و توانایی ما چقدر است.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: نباید وضعیت غیرمنتظره تعادلها را بر هم زند ما باید قدرت خود را امتحان کنیم و عزم جدی برای رویارویی با موقعیتهای جدید را داشته باشیم.
وی ادامه داد: بهمرورزمان خیلی از کارهای ما تبدیل به رویه میشود اما در شرایط جدید در موقعیتی هستیم که باید همه ظرفیتها را ارائه دهیم زیرا کرونا همه ظرفیتها را به چالش کشیده است.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: کرونا با همه آلامی که ایجاد کرد در کنارش فرصتهایی را نیز ایجاد کرد، لذا این پدیده فرصت ظهور و بروز قابلیتهای جدید است البته این فرصت دیر یا زود تمام میشود اما باید دید آیا توانستیم از موقعیت ایجاد شده بهطور درستی استفاده کنیم، لذا ضروری است از تمام فرصتهای پیشآمده به نحوه احسن استفاده کرد.
وی بابیان اینکه با مخاطراتی ناشی از شرایط ایجاد شده روبهرو هستیم لذا باید در پیوند و ارتباط قوی شویم، اظهار کرد: در شرایط کنونی تحت نظارت ملی هستیم و در خانه همه مردم هستیم و بهطور روزانه مشاهده میشویم لذا اگر درست عمل کنیم همه متوجه میشوند و چنانچه درست عمل نکنیم همه جامعه متوجه میشوند.
وی بر نظارت خانوادههای نگران بر عملکرد آموزشوپرورش اشاره و اعلام کرد: قبلاً خانوادهها کودکان را در مدرسه تحویل میدادند و همانجا هم تحویل میگرفتند و کاری به فرایند آموزش نداشتند اما کرونا این موضوع را تغییر داد و این مهم را محقق کرد و خانوادهها در امر آموزش مشارکت داد.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: غفلت انسان در مورد چیزی که در خصوص آن مورد سؤال قرار میگیرد مذموم است.
وی افزود: کرونا ما را یکمرتبه و بهطور ناگهانی در یک زیستبوم جدیدی پرتاب کرد البته فرصتهای خوبی را برای ارتقای کیفیت آموزشی فراهم کرده است شاید این موضوع عرصهای باشد که جهشی را در آموزش ایجاد کند.
عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: در شرایط کرونایی که تعادلها و تناسبها به هم میخورد ممکن است در این جابجاییها، آنچه بالا باشد، پایین بیاید و یا پایین بالا برود، لذا گاهی مشاهده می شود در آموزشهای مجازی دانشآموزانی در مناطق محروم از آموزشهای یک معلم مجرب برخوردار میشوند.
وی ادامه داد: معلمان در جغرافیای ایران بهصورت عادلانه توزیع نشدند و نمیشوند اما فضای مجازی این امکان را به ما میدهد تا عدالت آموزشی را برقرار کنیم و این موضوع میتواند حتی پس از کرونا ادامه یابد.
حاجی میرزایی گفت: با هر دو اپراتور شبکه موبایل مذاکره کردیم آنها سیمکارت شاد ویژه دانش آموزان عرضه میکنند و اینترنت ارزان و مناسب دانش آموزان ارائه میدهند.
فعالسازی شبکه ارتباطی در سال جدید تحصیلی تاثیر و نقش حیاتی دارد
وی بر اهمیت ارتباطات در فرایند آموزش تاکید و افزود: فعالسازی شبکه ارتباطی در سال جدید تحصیلی تاثیر و نقش حیاتی دارد لذا این موضوع باید با جدیت پیگیری شود تا در فرایند آموزش تبادل اطلاعات در سریعترین زمان ممکن اتفاق بیفتد.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه هیچ بخشی در کشور، گستردگی نظام تعلیم و تربیت را ندارد، گفت: امروزه ارتباطات کاغذی تاثیر چندانی در ارتباطات ندارند زیرا این نوع ارتباط سنتی خیلی زمانبر است بنابراین ارتباط مدیران با معلمان و دانش آموزان باید دائمی و مستمر باشد لذا هیچ عذری در این خصوص پذیرفته نیست پس باید ارتباطات را تقویت کنیم و این موضوع برای تعلیم و تربیت یک ضرورت است.
عضو کابینه تدبیر و امید بابیان اینکه در دوره کرونایی بیش از پیش نیازمند به گفتگو و وحدت نظر هستیم، اظهار کرد: هیچ مسئلهای به صورت پایدار حل نمیشود مگر اینکه درک عمیقی بین عناصر آن به وجود آید و این موضوع درگرو درک مشترک از مسئله است ۰
حاجی میرزایی تصریح کرد: مدیری که نتواند ارتباط موثر بین اجزای یک مجموعه برقرار کند موفقیتی کسب نخواهد کرد.
وی ادامه داد: نظارت هوشمند، موثر و حداکثری در تمام سطوح باید اعمال شود لذا اینکه گفتیم مانور بازگشایی برگزار کنید به همین خاطر است.
وزیر آموزشوپرورش افزود: اگر جدیتی در کار باشد هیچ مقاومتی وجود نخواهد داشت لذا باید در انجام امور کاملا جدی باشیم.
وی اضافه کرد: کارها باید معنا داشته باشند اگر توانستیم افراد را با جدیت وارد کارکنیم، آنها باانگیزه میشوند و کار معنیدار میشود، لذا هیچ کاری در دنیا به اندازه آموزشوپرورش معنادار نیست.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: هیچ عرصه بزرگی برای ظهور و بروز خلاقیت مانند عرصه آموزشوپرورش نداریم لذا این عرصه ناب در اختیار ما قرار گرفت تا علاوه بر آموختن، خود نیز بیاموزیم و خودمان را بالا بکشیم.
وی ادامه داد: با توجه به استمرار کرونا گفتهایم اصل بر حضور دانش آموزان است لذا شرایط همانند سال قبل نیست و همه چیز تغییر کرده است لذا اگر حضور نباشد کار پیش نمی رود و هیچ روشی جایگزین روش آموزش حضوری نیست شکلگیری شخصیت، تقویت ذهن، فهم عمیق از جمله مزایای روش حضوری است بنابراین اگر بتوانیم کلاس حضوری داشته باشیم بسیاری از کارها حل میشود.
مدارس در هر شرایطی بازخواهد بود
حاجی میرزایی اظهار کرد: مدارس در هر شرایطی حتی در شرایط قرمز باید باز باشند مگر اینکه ستاد مدیریت کرونا مدرسه را تعطیل کند.
وی ادامه داد: مدارسی که دانش آموزان کمتری دارند باید آموزشها حضوری باشد، مدارسی که دانش آموزان بیشتری دارند باید مدیریت شود دانش آموزان تقسیمبندی شوند و از آموزشهای ترکیبی و مجازی بهرهمند شوند لذا درهرصورت مدارس باید باز و فعال باشند.
وزیر آموزشوپرورش گفت: طبق تحقیقات انجام شده باز بودن یا تعطیلی مدارس تاثیری چندانی در بالا و پایین رفتن آمار کرونا ندارد، البته نمیگویم بیخطر است اما باید به دانش آموزان آموخت پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند زیرا جریان زندگی باید همواره ادامه داشته باشد.
روسای ادارات آموزشوپرورش یک روز در هفته در مدرسه حضور یابند
وی از روسای ادارات آموزشوپرورش خواست یک روز از هفته را در مدرسه حصول یابند و همه چیز را کنترل کنید و با اولیا و معلمان حرف بزنید و اظهار کرد: مدیر مدرسه باید نسبت به تکتک بچه ها احساس مسئولیت کند و و از وضعیت آنان مطلع باشد.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: ما مدیران همانطور که به فرزندان خودم حساسیم باید نسبت به فرزندان مردم نیز حساس باشیم و این از معیارهای دینداری است تنها ظواهر عبادات معیار دینداری نیست بلکه احساس مسئولیت کردن از معیارهای دینداری است.
وی ادامه داد: مدیران توجه داشته باشند از ابتدای سال تحصیلی برنامه همه دبیران کاملا مشخص شود و با آنها کاملا در ارتباط باشند.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: مدرسه باید با خانوادهها ارتباط تنگاتنگ داشته باشد البته قبلا هم این ارتباط برقرار بوده است اما امروز یک ضرورت است و مدیران باید خانوادهها را در جریان جزئیات کارها قرار دهند.
وی در پایان بر واکنش سریع به موضوعات تاکید و عنوان کرد: سرانه بهداشتی بهحساب مدارس واریز شده و یا واریز میشود لذا مدیران تلاش کنند دانش آموزان تمام پروتکلها را رعایت کنید و برای حفاظت از سلامت دانش آموزان تمام تلاش خود را بهکارگیرند
نظر دهید