ملکه فرهادی چهره موفق سوادآموزی شهر تهران
ملکه فرهادی :داشتن شغل و موقعیت اجتماعی، کمک به اقتصاد خانواده و همچنین کمک به مردم جامعه را از موهبتهای تحصیل در نهضت سوادآموزی میدانم .
به گزارش روابطعمومی سازمان نهضت سوادآموزی، مصاحبهای با ملکه فرهادی چهره موفق سوادآموزی شهر تهران پیرامون چگونگی طیکردن مسیر علماندوزی از طریق نهضت سوادآموزی انجام شد.
در این گفتگو فرهادی به نکاتی پیرامون تأثیر تفکر و فرهنگ آن زمان بر بیسواد ماندن دختران اشاره کرد و گفت: آن زمان متداول بود که سن دختران را بالاتر از زمان تولدشان در شناسنامه ثبت کنند تا برای ازدواج زودهنگام دچار مشکل نگردند من هم از این قاعده استثنا نبودم و همین سن بالا یکی از موانع تحصیل اینجانب در مدارس بود.
وی برادرانش را مشوقهای اصلی ادامه تحصیل در نهضت سوادآموزی عنوان کرد و در مورد انگیزهاش از ادامۀ تحصیل چنین بیان کرد: "انگیزه رفتنم به کلاس سوادآموزی زمانی بود که همهٔ همسالانم به مدرسه میرفتند و من باید در خانه میماندم و از این مسئله خیلی رنج میبردم تا اینکه در سال ۱۳۶۸ در استان اردبیل شهرستان نیردر سن ۱۳ سالگی (البته طبق شناسنامه) ولی با سن واقعی ۹ساله، در کلاس نهضت سوادآموزی شرکت کردم"
وی در مورد نحوه برخورد نزدیکان و دوستان و خانواده نسبت به باسواد شدنش میگوید: "من حدود ۳ سال از بقیه عقب مانده بودم و در مدتی که مدرسه نمیرفتم همه اطرافیانم نگران شده بودند، زمانی که در کلاسها شرکت کردم خیلی تشویقم کردند و خیلی خوشحال شدند که مشغول تحصیل شدم.
ملکه فرهادی رضایتمندی خودش را از یادگیری سواد و تأثیر آن در زندگیاش اینگونه عنوان میکند:
"خدا را شاکر هستم و در هر ثانیه هزاران بار شکر میکنم که امام عزیز چنین تدبیری اندیشیدند که من و افرادی مثل من توانستند از این کلاس ها استفاده کنند."
چهره موفق سوادآموزی شهر تهران میزان کارایی سواد در زندگی شخصی و اجتماعیاش را بسیار زیاد، مخصوصاً در ارتباط با همسر و فرزندش دانسته و کمک به تحصیل فرزند، داشتن شغل و موقعیت اجتماعی، کمک به اقتصاد خانواده و همچنین کمک به مردم جامعه را از موهبتهای تحصیل در نهضت سوادآموزی میداند .
فرهادی میگوید نام آموزشیاران همیشه در ذهنش میماند و از خانمها حسینی و فهیمی و زارع نام برد و گفت: مشوق افراد زیادی برای حضور در کلاسهای نهضت سوادآموزی بودهام و ۵ سال در نهضت فعالیت داشتم.
و در آخر پیشنهاد معلم امروز و سوادآموز دیروز برای همکاران نهضت سوادآموزی این بود:
"نیازهای جسمانی - نیازهای امنیتی - نیاز به محبت و تعلق - نیاز به احترام - نیاز به شکوفائی - نیاز به دانش و آگاهی - نیازهای زیباشناختی همه از نیازهایی است که یک آموزشدهندهٔ موفق باید به آنها توجه کامل داشته باشد و تلاش نماید برخی از آنها را برطرف گرداند و همچنین دقّت کافی در گروهبندی سوادآموزان در خصوص قومیت، فرهنگ و نوع رابطه سوادآموزان در بیرون از کلاس را داشته باشد