جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1402/02/07 - 11:30
  • - تعداد بازدید: 457
  • - تعداد بازدیدکننده: 431
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /appsettingFree

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: دانشگاه فرهنگیان بهترین محل برای رسیدن به تمدن نهایی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی ، علیرضا عبدی در سفر به استان کرمانشاه و در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی کرمانشاه، اظهار کرد: تمام کشورهای دنیا اهداف شان را در قالب آموزش و یادگیری پیش می‌برند و قلب تپنده حوزه آموزش دانشگاه فرهنگیان است.

وی با اشاره به این‌که معلمان در جریان سازی بحث آموزش نقش برجسته‌ای بر عهده دارند، افزود: مقام معظم رهبری به تنها سازمانی که سرزده تشریف بردند دانشگاه فرهنگیان بود و این امر اهمیت نقش معلمان را می‌رساند.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این‌که تقریباً یک‌سوم فرمانداران و بخشداران کشور معلم بوده و هستند، تاکیدکرد: معلمان نسل آفرین و نسل‌ساز جامعه هستند و نقش پر‌رنگی در تربیت نسل‌های تمدن ساز ایفا می‌کنند.

عبدی تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان بهترین محل برای رسیدن به تمدن نهایی است، چرا که فرهنگیان انسان‌هایی با ابعاد بزرگ هستند که بین دنیا و رشد، رشد و بین خود و جامعه، جامعه را انتخاب کرده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که معلمان باید قدرت تحلیل مسائل را داشته باشند، تصریح کرد: در هر سفر استانی و در دیدار با دانشجویان دانشگاه فرهنگی یکی از مسائل و دغدغه‌های حوزه آموزش را به اشتراک می‌گذارم زیرا با قدرت اندیشه و تحلیلی که دارند نظریه‌های مختلفی در جعت رفع مشکلات آموزشی ارائه می‌کنند.

عبدی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص اشکالات موجود در کتب درسی دانش‌آموزان با اشاره به این‌که در محتوای آموزشی و کسانی که این محتوا را آموزش می‌دهند مشکلات عمده‌ای وجود دارد، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز سال گذشته به این نکته اشاره فرمودند.

وی به نظام شایستگی و تلاش برای رفع مشکلات محتوای آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: در این نظام یک تعداد سرفصل با هدف ترسیم شایستگی‌های یک دانش‌آموز برای مدیریت خود تولید می‌شود و بعد از این‌که پروسه آموزش او به پایان رسید، باید به اهداف مد نظر دست یافته باشد.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در بخش دیگری از سخنانش به تشکیل سازمان نهضت سواد‌آموزی به فرمان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ اشاره کرد و گفت: امام آموزش برای همگان را در ردیف

بهداشت و مسکن و بلکه مهمتر از آن‌ها می‌دانست و این در مقطع زمانی بود که مفهوم آموزش برای همه و یونسکو مطرح نشده بود.

عبدی با تاکید بر این‌که استقلال فرهنگی با باسوادی جامعه ممکن است، افزود: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی افراد کمی باسواد بودند لذا آموزش برای همگان آغاز می‌شد، چرا که در دراز مدت کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل می‌کرد.

وی با تاکید بر این‌که نهضت سوادآموزی مردمی است و وزارت آموزش و پرورش تنها با در اختیار گذاشتن امکانات نقش کمک دهنده دارد، خاطرنشان کرد: تاکید امام خمینی (ره) نیز بر مردمی و تکلیف محور بودن این سازمان بود.

عبدی با بیان این‌که جریان نهضت سواد‌آموزی نباید سازمانی و دولتی شود، عنوان کرد: یک جریان مردمی نباید دولتی شود، چرا که مردم پر انرژی‌ترین و قوی‌ترین حامیان جریان‌های سازنده جامعه هستند اما باید این جریان‌ها درست هدایت شوند.

وی به آمار باسوادان کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۵۸ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۴۶ درصد مردم باسواد بودند که این میانگین در زنان ۳۸ درصد بود، اما اکنون این رقم به ۹۷.۱ درصد معادل ۵۱ درصد رشد رسیده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که در حال حاضر نهضت سوادآموزی در گام دوم خود قرار دارد، ادامه داد: در اوایل پیروزی انقلاب نوشتن و خواندن گام اول بود، اما در عصر کنونی پله‌های بالاتری از سواد آموزی مدنظر است.

عبدی با تاکید بر اینکه در مرحله بازآفرینی هویت قرار داریم، بیان کرد: نهضت سواد‌آموزی باید یک نهاد سیاست‌گذار، تنظیم‌گر و خط مشی‌گذار باشد که موضوع سواد را با تشکیل یک ستاد کوچک در کشور و ستادهای استانی مستقر در استانداری‌ها پیگیری کند.

به گفته وی، نهضت سوادآموزی باید از مجری به یک نهاد تنظیم‌گر، سیاستگذار و ناظر تبدیل شود و به جای کار مستقیم به سمت استفاده از ظرفیت سازمان‌ها، نهادها، موسسات مختلف، حلقه‌های میانی و گروه‌های جهادی حرکت کند.

گفتنی است؛ در پایان این نشست دانشجویان حاضر سوالات و ایده‌های خود را در راستای ارتقاء کیفیت آموزش مطرح کردند.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 7514
کلمات کلیدی

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1402/02/07 11:30
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین