جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1401/11/08 - 10:21
  • - تعداد بازدید: 226
  • - تعداد بازدیدکننده: 223
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree

معاون سوادآموزی استان قم : فاصله درصد با سوادی ایران با جهان از حدود 31 درصد منفی سال 1355 به 1.5 درصد مثبت سال 1400 افزایش یافته است /آغاز گام دوم نهضت سواد آموزی همزمان با ورود به عصر دانایی.

سواد آموزی و کسب مهارت خواندن و نوشتن مرحله نخست آموزش است و البته زیر بنای آموزش های اساسی برای هرجامعه می با شد و یک اصل مهم است و برای ورود به گام دوم سواد آموزی که همزمان با ورود به عصر دانایی شده است، باید با برنامه ریزی و نقشه راه آینده ،بتوانیم بیش از گذشته در خود باوری ،توانمند سازی ،ارتباط و تعامل با جامعه ،فرد و گروه و مشارکت ،توسعه اجتماعی ،اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی بر محور اسلام حرکت کنیم .و مهارت آموزی و حرفه آموزی نافع از رئوس برنامه ها باشد .

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از معاونت سوادآموزی استان قم ، محمد رضا قاسمی نیا معاون سواد آموزی استان تعریف سواد در دنیا را بدین گونه خواند که: در گذشته توانایی خواندن و نوشتن را توسط هر فرد سواد میگفتند ،ولی در جدیدترین تعریف یونسکو به توانایی تعیین، درک ،تفسیر، آفرینش و برقراری ارتباط و حساب کردن و استفاده از مواد نوشتاری در حوزه های مختلف علمی، آموزشی و اقتصادی سواد می گویند.

 

قاسمی نیا بیان کرد: خوشبختانه ما در جمهوری اسلامی ایران، یک گزینه بیشتر از دنیا کار می کنیم و آن سواد آموزی، با چهار عمل اصلی و روخوانی و روان خوانی قرآن کریم است.

وی ادامه داد: براساس سرشماری نفوس و مسکن ایران در سال 1355 نرخ باسوادی در جمعیت 15 ساله و بالاتر 36.1 درصد بوده است و این رقم بعد از 45 سال فعالیت آموزشی، به عدد 88.5 درصد در سال 1400 افزایش یافته است ( معادل 52.4 درصد افزایش) . در حالیکه این رقم در میانگین جهانی سال 1355 حدود 67 درصد اعلام شده است و در سال 1400 به عدد 87 درصد افزایش یافته است( افزایش معادل 20 درصد).

 

وی گقت : از مقایسه درصد باسوادی ایران با میانگین جهانی ملاحظه می گردد فاصله درصد باسوادی ایران با جهان از حدود 31 درصد منفی سال 1355 به 1.5 درصد مثبت سال 1400 بهبود یافته است و این اعداد نشانگر موثر بودن فعالیت های آموزشی و سوادآموزی ایران در مقایسه با متوسط جهانی بوده است.

 

وی بیان کرد : سواد آموزی و کسب مهارت خواندن و نوشتن مرحله نخست آموزش است  و البته  زیر بنای آموزش های اساسی برای هرجامعه می با شد و یک اصل مهم است و برای ورود به گام دوم سواد آموزی  که همزمان  با ورود به عصر دانایی شده است، باید با برنامه ریزی و نقشه راه آینده ،بتوانیم بیش از گذشته در خود باوری ،توانمند سازی ،ارتباط و تعامل با  جامعه ،فرد و گروه و مشارکت ،توسعه اجتماعی ،اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی بر محور اسلام  حرکت کنیم .و مهارت آموزی و حرفه آموزی نافع از رئوس برنامه ها باشد .

 

وی در ادامه گفت : آموزش بزرگسالان در گام دوم سواد آموزی باید توانایی زندگی کردن با دیگران را به سواد آموز ببخشد و او را به عنوان انسانی آینده نگر رشد دهد و این امکان برای او فراهم شود که با مشکلات و مسائل پیش رو  به صورت پویا و خلاق و اثر گذار برخورد کند. و در مسیر خود یابی و خود شناسی توحیدی و کشف و گسترش استعداد هایش موفق ، و آمادگی مواجهه با آسیب ها و حل مسائل را داشته باشد .

 

  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 7153
کلمات کلیدی

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1401/11/08 10:21
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین