معاون سوادآموزی آموزشوپرورش فارس در جمع اولیای منتخب دانش آموزان استان تأکید کرد: تقویت باور و ارزشهای ملی و مذهبی در دانش آموزان ضامن توسعه و پیشرفت جامعه است
معاون سوادآموزی آموزشوپرورش فارس گفت: ایجاد احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان یکی از مهمترین متغیرهایی است که بر روی هویت ملی آنها تأثیرگذار است ؛چیزی که موجب شد تا نیروهای توانمند و ماهر و سرمایهداران ،کشورشان را دوست داشته و سرمایههای مادی و معنوی خود را از کشور خارج نکنند تا موجب پیشرفت و توسعه جامعه خود شوند
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزشوپرورش فارس، دکتر بهزاد نوروزی چگینی در کارگاه آموزشی آشنایی با سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، که با حضور اولیای منتخب دانش آموزان از سراسر استان ،در شیراز برگزار شد،گفت: بحث تعلیم و تربیت یک بحث بنیادی است و همه متولیان تعلیم و تربیت در هر کشوری به دنبال این هستند که انسان و شهروندانی خوب تربیت نمایند.
معاون سوادآموزی آموزشوپرورش فارس ، با اشاره به برخی تحقیقات ارائهشده در دهه 1960 میلادی توسط اندیشمندان تعلیم و تربیت گفت: مهمترین تغییرات بنیادی که در تعلیم و تربیت خصوصاً در غرب صورت گرفت، حاصل تحقیقات اندیشمندان تعلیم و تربیت در حوزه تکالیف درسی، فعالیتهای مکمل آموزشی، تقویت مهارتهای فردی و اجتماعی، برنامه درسی پنهان و مباحث دیگر بود.
وی با تأکید بر اینکه بحث بسیار بنیادی دیگری که توسط این گروه مطرح میشود بحث هویت فردی ، اجتماعی و ملی است گفت: مهمترین سطح هویت در اصل هویت ملی است، اینکه فرد ارزشهای کشورش ،اعم از ارزشهای ملی و مذهبی را بپذیرد ؛ بنابراین اگر فرد درست تربیت شود و تصویر خوبی از خود و جامعهاش داشته باشد هویت ملی او شکل میگیرد.
نوروزی در ادامه با اشاره به تجربه کشورهایی مثل ژاپن و آلمان پس از جنگ جهانی دوم گفت: احساس تعلق به مدرسه یکی از مهمترین متغیرهایی است که بر روی هویت ملی تأثیرگذار است ؛چیزی که در این کشورها موجب شد تا نیروهای توانمند و ماهر و سرمایهداران کشورشان را دوست داشته و سرمایههای مادی و معنوی خود را از کشور خارج نکنند تا موجب پیشرفت و توسعه جامعه خود شوند.
معاون سوادآموزی آموزشوپرورش فارس تأکید کرد: اگر فرزندان از محیط خانواده و مدرسه لذت ببرند قطعاً علاقهمندمی شود، لذا باید شرایط را جوری فراهم کنید که فرزندان از بودن در فضای مدرسه و خواندن و پژوهش کردن لذت ببرد ،چراکه این لذت باعث علاقه میشود .
وی با اشاره به تلاش بیش از 600 تن از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی کشور در تدوین سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ، گفت: باوجود پیشرفتهایی که در دنیایی کنونی شاهد آن هستیم، در اندک زمانی هر فردی با هر مدرک تحصیلی اطلاعات و دانش او قدیمی میشود و در سند تحول بنیادین به این نکته نیز توجه شده و متولیان ملزم شدهاند که سند را با توجه به اینکه شرایط تغییر میکند فارغ از مباحث سیاسی بروز رسانی نمایند.
نوروزی با تأکید بر اینکه آموزشوپرورش تنها متولی تعلیم و تربیت افراد جامعه نیست گفت: اگر میبینیم مرزهای مدرسه در برخی از کشورهای دنیا برداشتهشده برای این است که مرزهای بین خانه و مدرسه برداشتهشده و این دو به هم پیوند خوردهاند .
وی افزود: تمامی نهادهای فرهنگی و آموزشی مرتبط با تعلیم و تربیت نیز در این فرایند دخیل بوده و همه تلاش و کوشش برنامه ریزان و سیاستگذاران هر کشور این است که شهروندی را متناسب با توانمندیها و ارزشهای آن کشور تربیت کنند و اینیک بحث بنیادین در تعلیم و تربیت است.
معاون سوادآموزی آموزشوپرورش فارس با تأکید بر اینکه شکلگیری ارزشها ، نگرشها و باورهای فرزندانمان فقط در مدرسه اتفاق نمیافتد گفت: فرزندان ما از گروه همسال ، معلم ، پدر و مادر ، فضای خانواده ، و ... رسانه الگو میگیرند و آموزش میبینند، لذا وقتی از سند تحول صحبت میشود منظور فقط تعلیم و تربیت رسمی نیست ،بلکه آموزش مادامالعمر در هر ثانیه و هر جا که هستند اتفاق میافتد.
وی گفت: معلم باید فضایی را فراهم نماید تا دانشآموز از محیط آموزشی لذت ببرد ،بهنحویکه تا پایان عمر به دنبال دانش و علم و یادگیری باشد و معلم را بهعنوان الگوی خود انتخاب نموده و به ارزشهای او پایبند شود.
نظر دهید