معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی : نخستین جلسه فراخوان بین المللی رهیافت های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید برگزار شد
سید جمال وزیری معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان در نخستین جلسه فراخوان بین المللی رهیافت های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید اظهار داشت: هدف از برگزاری این فراخوان ها این است که یک جریان دانایی دو طرفه اتفاق بیافتد و با یک نظام آموزشی فراز نشین پیشران بیشترین نقش در باسوادی جامعه داشته باشیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی ، نخستین جلسه فراخوان بین المللی رهیافت های نوین سواد آموزی در زیست بوم جدید با حضور سید امیر شوشتری مدیر کل آموزش و پرورش استان ، سید جمال وزیری معاون سواد آموزی استان ، آذر رشیدی معاون آموزش ابتدایی استان، نمایندگان پژوهش استانداری، دانشگاه آزاد اسلامی، حوزه علمیه خواهران،شهرداری و سایر مسئولین پژوهشی در سالن اجتماعات مدیر کل آموزش و پرورش استان تشکیل شد.
وزیری معاون سواد آموزی خراسان رضوی در این جلسه گفت: به فرموده مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) تعمیق و توسعه سواد یک وظیفه و جریان فرهنگی مهم است که باید جاری و ساری باشد.
وی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) در فرمان تاریخی خود مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی سه هدف را مد نظر داشت: اول این که همه مرم سواد خواندن و نوشتن را بیاموزند دوم : هر کسی در جامعه بنا بر مقتضایات کار خودش را خودش انجام دهد و سومین هدف رسیدن به استقلال فرهنگی بود.
وزیری بیان کرد: در جهان با شیوع ویروس کرونا، ۲۴ میلیون بی سواد به جمعیت۷۷۱ میلیون نفری بی سواد دنیا افزوده شد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو)، شعارسال گذشته را دگرگونی فضاهای آموزشی انتخاب کرد یعنی هر مکانی می تواند برای آموزش استفاده شود.
معاون سواد آموزی استان افزود: از اول انقلاب مسئله سواد، مسئله آحاد و اولویت دار جامعه است که همه دستگاه های اجرایی موظفند برای باسوادی جامعه تلاش کنند و از حلقه های میانی به نحو مطلوب استفاده شود و نهضت مدل گره گشای آینده ی آموزش و پرورش باشد.
وزیری عنوان کرد: هدف از برگزاری این همایش این است که یک جریان دانایی دو طرفه اتفاق بیفتد و ارتباط با جامعه دانشگاهی کشور قوی و غنی شود و سواد آموزی در مجامع علمی و دانشگاهی کشور گفتمان شود.
وی ادامه داد: در دنیا ۴۰ نوع سواد داریم که ۱۲ نوع آن لازمه یک زندگی شایسته و ۵ نوع آن از ضروریات زندگی امروزی است و سواد آموزی خراسان رضوی با ایجاد دبیر خانه های دائمی ۱۲ گانه سواد، گامی در جهت رهیافت های نوین برداشته است.
وزیری با اشاره به این که دررویکردهای نوین سواد آموزی فقط هدف خواندن و نوشتن نیست ایجاد دبیر خانه های ۱۲ گانه سواد، مراکز یادگیری محلی، مراکز پیوند سواد و زندگی ، طرح مدرسه محوری ، طرح شورای تعلیم و تربیت محله را از موارد دیگر رهیافت های نوین سواد آموزی دانست.
معاون سواد آموزی استان تصریح کرد: برای اولین بار توانستیم اطلس سواد آموزی استان را تدوین کنیم که در آن وضعیت سواد همه شهرستان ها ی استان رنگ بندی شده است و شهرستان هایی که وضعیت قرمز دارند میانگین سواد زیر ۹۳ درصد است.
وی افرود: بی سوادان استان به سه گروه تقسیم می شوند: بازماندگان و تارکین از تحصیل،بی سوادان مطلق و افرادی که بیش از ۶۵ سال دارند و آموزش آنان به هیچ نهادی واگذار نشده است.
این مقام مسئول ماموریت نهضت را باسواد کردن افراد بی سواد ۴۹-۱۰ سال خواند و گفت: آمار باسواد استان در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۹۵، بارشد ۲.۳ درصد به ۹۸.۴ رسیده است.
وی گفت: حجم ابلاغی استان ۲۶۸۶۷ نفر در سال ۱۴۰۱ است که تا کنون ۲۵۰۰۰ نفر را تحت پوشش خود قرار داده است.
معاون سواد آموزی استان اظهار داشت: بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل را مربوط به متوسطه اول و متوسطه دوم است و این آمار در حوزه شهری بیشتر از روستایی است.
وزیری شناخت درست وضع موجود، آگاهی از سهم علل مختلف، بررسی قوانین پیشین و پرهیز از آرمان گرایی را از الزامات سیاستگذاری درباره بی سوادان و کودکان بازمانده از تحصیل عنوان کرد و افزود: کمیته امداد، بهزیستی،عشایرو اتباع و تعاون ورفاه اجتماعی ازدستگاه های اجرایی هستند که می توانند بیشترین نقش را در شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل داشته باشند.
گفتنی است در پایان جلسه نمایندگان پژوهش دستگاه های حاضر به بیان نظرات و دید گاه های خود پرداختند.
نظر دهید