معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان خبر داد: اجرای بسته تحولی"سواد و زندگی" در مراکز یادگیری محلی 4 شهرستان از استان کرمان
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان در اولین نشست مجازی اعضای شورای معاونان اداره کل با اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق در سال 1400 از اجرای بسته تحولی"سواد و زندگی" در مراکز یادگیری محلی 4 شهرستان فاریاب, عنبرآباد، ارزوییه و منوجان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، محمد ضیاالدینی ضمن تبیین سیاست های سوادآموزی در سال جدید گفت: "بهبود ارتقا و ارائه آموزش های باکیفیت و شتاب بخشی به سوادآموزی در گروه های هدف" که سیاستی کلان است و برنامه های عملیاتی زیادی برای اجرای آن نیاز است، اولین اولویت و سیاست سوادآموزی است، همچنین تحت پوشش بردن حجم حداکثری به ویژه برای والدین کم سواد و بی سواد دانش آموزان استان از دیگر برنامه ها است که با بهره گیری از توان همه مدیران امیدواریم بتوانیم این مهم را عملیاتی کنیم.
وی گفت: اجرای "طرح سرشماری خانه به خانه" دومین سیاست است که از ابتکارات معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان است و در مناطق روستایی انجام می شود و چند منطقه جدید هم در اولویت کاری امسال ماست که یکی دیگر از مهمترین برنامه ها هم موضوع انسداد مبادی بی سوادی است که در این خصوص نیازمند ارتباطی نزدیک با حوزه آموزش ابتدایی هستیم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به موضوع توسعه عدالت آموزشی که در بخش های مختلف آموزشی، رفاهی و...باید محقق شود، افزود: در حوزه سوادآموزی تحقق عدالت آموزشی با تاکید بر شتاب بخشی سواد آموزی مناطق مرزی، محروم و خانواده های آسیب پذیر اولویت ماست.
ضیاالدینی از "تنوع بخشی به محتوای آموزشی و توجه به محتوای رسانه های آموزشی" به عنوان اولویت دیگر یاد کرد و گفت: برای محتواهای آموزشی باید از منابع معتبر استفاده تا محتواها کاربردی و اثربخش شود، همچنین "تقویت، توسعه و ارتقای کارکردهای مراکز یادگیری محلی" بسیار اهمیت دارد تا با مهارت آموزی هم تثبیت سواد و هم اهداف آموزشی را محقق کنیم.
وی "ترغیب افکار عمومی برای تبیین دستاوردهای سوادآموزی" را ضروری دانست و یادآور شد: در این خصوص در سال گذشته تعامل بسیار خوبی با صدا و سیمای مرکز کرمان داشتیم که امیدواریم امسال هم تداوم داشته باشد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: "توسعه آموزش های پس از سواد و تقویت فعالیت های مکمل فوق برنامه" که در همه بخش ها به آن توجه می شود، در سوادآموزی هم با جدیت دنبال می شود و "تقویت نظارت، ارزشیابی و مطالعه آسیب شناسی" و به کاربستن پژوهش هایی که در کشور انجام شده که توسط سازمان پژوهش ها هم مکتوب شده و در اختیار ادارات کل استان ها قرار گرفته، می تواند در زمینه توسعه فعالیت های سوادآموزی موثر باشد تا از نتایج پژوهش ها بتوان استفاده کرد.
ضیاالدینی خواستار دنبال شدن نظارت، با شدت و جدیت بیشتر شد و گفت: نباید در منطقه ای شاهد باشیم که کلاسی به صورت صوری برگزار شده باشد.
وی اظهار داشت: " توسعه آموزش های مجازی، نیمه حضوری و غیرحضوری" از دیگر سیاست های سوادآموزی است که اولویت آن ایجاد مدرسه مجازی آموزش بزرگسالان است که در سال جدید عملیاتی می شود.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اهمیت "ارتقای توانمندی های نیروی انسانی" گفت: موفقیت، با وجود نیروهای کارآمد محقق می شود که شامل آموزش دهندگان و کارکنان حوزه معاونت می شود، همچنین "بهبود مدیریت منابع و مصارف" که با تقویت مشارکت با سمن ها، موسسات غیردولتی و خیران محقق می شود از دیگر اولویت های کاری در سال جدید است.
ضیاالدینی گفت: "توسعه دولت الکترونیک" در تحقق سیاست های سوادآموزی بسیار موثر است که سال گذشته یک برنامه در این خصوص در استان عملیاتی شد که از اقدامات درخشان در حوزه سوادآموزی است.
نظر دهید