معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی: عدم فرصت های برابر آموزشی، ناآگاهی، محرومیت و فقر از علل بازماندگی از تحصیل است
جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی با حضور سید امیر شوشتری مدیرکل آموزش و پرورش ، سیدجمال وزیری معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان و حجت الاسلام حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر و اعضا برگزار گردید .
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از اداره کل آموزرش و پرورش استان خراسان رضوی، وزیری معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر با محوریت کودکان بازمانده از تحصیل عنوان کرد: در گام اول ارتقاء نرخ باسوادی استان، دستورالعمل اجرایی آن و برش شهرستانی برای تمامی ادارات آموزش و پرورش ارسال شده است.
وزیری گفت: بی سوادان شامل سه گروه هستند: گروه اول بازماندگان از تحصیل که سن زیر ۱۸ سال دارند و درچرخه رسمی آموزش قرار نگرفتند وطرح شهید محمودوند در دو دوره ایتدایی و متوسطه شامل آنان می شود دومین گروه تارک تحصیلند که می تواند اجباری یا اختیاری باشد و بیشتر شامل دوره متوسطه هستند.گروه سوم فرد بی سواد بالاتر از ده سال سن دارد و حداقل سواد را ندارد
وی ادامه داد: عدم فرصت های برابر آموزشی، ناآگاهی، محرومیت از امکانات و فقر اقتصادی و فرهنگی می تواند از علل بازماندگی از تحصیل و بی سوادی باشد.
معاون سوادآموزی استان تصریح کرد: برای اولین بار توانستیم اطلس سواد آموزی استان را تدوین کنیم که در آن وضعیت سواد همه شهرستان های استان به صورت منطقه به منطقه رنگ بندی شده است و شهرستان هایی که وضعیت قرمز دارند میانگین سواد زیر ۹۳ درصد است.
این مقام مسئول ماموریت نهضت را باسواد کردن افراد بی سواد ۴۹-۱۰ سال خواند و گفت: طبق سرشماری سال ۹۵، در استان خراسان رضوی ۱۵۹ هزار بی سواد داشتیم که در سال ۱۴۰۱ ، این آمار به ۶۹ هزار بی سواد رسیده است.
وزیری بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، استان خراسان رضوی بر اساس تعداد جذب سواد آموزان رتبه دوم کشوری را به دست آورد و به نمودار مقایسه ای افزایش نرخ باسوادی گروه های سنی مختلف در دولت سیزدهم اشاره کرد.
وی افزود: اطلس سوادآموزی و برش شهرستانی آمار بی سوادان و بازماندگان از تحصیل به فرمانداران و تمامی ادارات آموزش و پرورش استان و برگزاری جلسات اختصاصی با دستگاه ها جهت تبیین وضع موجود سواد، از جمله اقدامات صورت گرفته درباره ی راهبردهای ارتقاء باسوادی استان است.
وزیری تصریح کرد: فرآیند عملیاتی ارتقاء سوادآموزی استان شامل: شناسایی افراد بی سواد وکم سواد دستگاه، مشخص کردن سطح سواد افراد شناسایی شده،ثبت نام و آموزش افراد بی سواد و برگزاری آزمون و ثبت نتیجه در سامانه است.
معاون سوادآموزی استان ادامه داد: سی و شش درصد بازماندگان از تحصیل در ابتدایی هستند که شامل بیست هزار و چهارصد و چهل وشش نفر می باشد و چهارده هزار و چهارصد و چهل و هشت نفر در متوسطه اول و بیست و یک هزار و صد و یک نفر در متوسطه دوم شناسایی شده اند.
وزیری افزود: در مقطع ابتدایی شش هزار و نهصد و چهل و دو نفر و در مقطع متوسطه اول هفتصد و هشتاد و هفت نفر و در متوسطه دوم هفتصد و هشتاد و یک نفر جذب شده اند.
وی تعداد بازماندگان از تحصیل را در دوره متوسطه بیشتر دانست و ادامه داد: مناطق شهری و پسران بیشتر در این آمار قرار دارند.
در این جلسه مقرر شد کارگروه مشترکی با شهرداری تشکیل شود تا زمینه های همکاری بیشتر بررسی و در تابستان اقدامات لازم جهت کاهش تعداد بازمانده از تحصیل انجام شود.
نظر دهید