معاون سواد آموزی البرزدر نشست تخصصی روسای ادارات سواد آموزی و کارشناس مسئولین مناطق تابعه: برنامه ریزی سیستمی با طراحی فرایند برنامه ریزی، اجرا، ارزیابی واصلاح ، مانع از هدر رفت زمان و سرمایه در سیستم می شود.
معاون سواد آموزی در نشست تخصصی روسای ادارات سواد آموزی و کارشناس مسئولین مناطق تابعه: « برنامه ریزی سیستمی با طراحی فرایند برنامه ریزی، اجرا، ارزیابی واصلاح ، مانع از هدر رفت زمان و سرمایه در سیستم می شود».
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل ازمعاونت سوادآموزی: نشست تخصصی معاونت سوادآموزی با روسای اداره سواد آموزی و کارشناس مسئولین مناطق تابعه به منظورتبیین اهداف دستورالعمل های ابلاغی، همچنین هماهنگی برای تحقق حجم اختصاص یافته به استان و فرایند کلاس گذاری، بررسی مفاد مندرج در بخشنامه شاخص های ارزیابی عملکرد و بیان انتظارات در زمینه پاسخگویی موثر به بخشنامه مذکور، ارائه خدمات سوادآموزی به شیوه مجازی با هدف استمرار جریان آموزش از راه دور در شرایط متاثر از شیوع کرونا و تحلیل و بررسی نتایج آزمون های سال 98 و آسیب شناسی فعالیت انجام شده؛ در محل سالن جلسات ناحیه 2 کرج برگزار گردید.
در ابتدای این نشست احمدی مدیرآموزش و پرورش ناحیه دو کرج وشهرستان فردیس و میزبان این نشست، ضمن عرض خیر مقدم به حاضران در جلسه، از تلاش همکاران در حوزه سواد آموزی تقدیر کرده و توفقیات بدست آمده در آموزش بزرگسالان رامرهون تلاش ومجاهدت همکاران سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت ها و ادارات سواد آموزی استان ها و شهرستان ها دانست وافزود: با توجه به تعریف جدید سازمان جهانی آموزش (یونسکو) از سواد، باید به سمت کیفی سازی و مهارت محوری در آموزش بزرگسالان حرکت کنیم.
در بخش دوم نشست تخصصی ، نادری معاون سواد آموزی با ابراز خرسندی از برگزاری نشست تخصصی و تقدیر از تلاش همکاران ، با تاکید بر رسالت مهم سوادآموزی ، اهمیت فعالیت های این حوزه و تحقق اهداف آن را مورد توجه قرار دادوگفت: ترسیم چشم انداز و هدفگذاری با تقویت نگاه سیستمی باید تعریف و در راستای برنامه عملیاتی تدوین شده مستند به سند تحول بنیادین، محقق شود. معاون سوادآموزی فقدان نگرش و نگاه سیستمی در برنامه ریزی را بزرگترین مانع پیشروی آموزش بزرگسالان خواند وافزود: برنامه ریزی سیستمی با طراحی فرایند برنامه ریزی، اجرا، ارزیابی واصلاح ، مانع از هدر رفت زمان و سرمایه در سازمان می شود. اجرای نگاه سیستمی نیازمند به انجام کار تیمی و هماهنگی می باشد و در ماموریت های اداری برای هر فرد ، نقش و برای هر نقش، فعالیتی تعریف شده است ؛ این فعالیت ها و نقش ها ، باید به منظور برنامه ریزی موثر در راستای دستیابی به چشم انداز ، به عنوان یک مجموعه مرتبط با هم و در تعامل چند سویه حرکت کنند .
نادری در ادمه توضیح داد: در نگاه سیستمی ، مدیری موفق است که برنامه ریزی داشته باشد و وضع موجود را در جهت دستیابی به چشم انداز بیان و تحلیل کند و در این فرایند، نظارت با رویکرد اصلاحی را مورد توجه قرار دهد و در این مسیر بتواند جذب عوامل بیرون داد را داشته باشد واز ظرفیت عوامل درون سازمانی نیز به خوبی بهره بگیرد .
نادری گام دیگر برای اثر بخشی آموزش بزرگسالان را رها شدن از روش های سنتی وتغییر رویکرد در آموزش عنوان کرد وگفت:هدف عالی آموزش خواندن برای دانستن، دانستن برای به کار بستن و به کار بستن برای خوب زیستن است که این هدف با ایجاد تغییر وخارج شدن از دایره امن روش های سنتی محقق خواهد شد. جریان یادگیری و یاددهی باید منجر به تغییر رفتار شود و این یعنی تعریف جدید سواد؛ و برای تبدیل این شعار به یک هدف ، توجه به اهداف سند تحول بنیادین ، بهره مندی از آموزه های دینی، تقویت نگاه به حوزه سوادآموزی و خلاقیت و نوآوری در تحقق اهداف آن ، استفاده از نظارت بالینی و بکارگیری تجارب همچنین تعامل مطلوب را جهت مواجهه با چالش ها و موانع ضروری دانستند.
در ادامه نادری پیگیری مستمر برای تحقق حجم ابلاغی در فرصت باقیمانده و اقدام برای توسعه کمی مراکز یادگیری محلی همچنین کیفیت بخشی به فعالیت مراکز یادگیری تاسیس شده در استان در راستای تحقق اهداف طرح بسته تحولی پیوند سواد و زندگی ، اهمیت برگزاری جلسات کمیته بهبود کیفیت و شورای پشتیبانی ،آموزش کتب دوره های سوادآموزی به صورت مجازی با هدف استمرار جریان آموزش از راه دور در شرایط همه گیری ویروس کرونا همچنین برنامه ریزی برای توانمند سازی نیروهای آموزش دهنده را به شیوه حضوری و تاکید بر استفاده از ظرفیت شبکه شاد مورد توجه قرار داد و اقناع وامید آفرینی را از عوامل مهم وتاثیر گذار در جذب گروه هدف اعلام کرد و تاکید کرد طبق مصوبات شورای آموزش و پرورش استان سایر دستگاه ها ونهادها مکلف به تسهیل و همکاری در جذب و آموزش موثر بزرگسالان هستند و مطالبه گر بودن همکاران سواد آموزی، این امر را تسهیل خواهد کرد.
نظر دهید