جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1402/03/21 - 10:56
  • - تعداد بازدید: 184
  • - تعداد بازدیدکننده: 182
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /appsettingFree

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی : خراسان رضوی رتبه دوم کشوری در تعداد جذب سوادآموزان

در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، موضوع ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، سید امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش استان در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر در خصوص مسائل و معضلات اجتماعی، اظهارکرد: نرخ باسوادی در استان، حدود ۹۰ درصد است؛ طبق سرشماری سال ۹۵، در استان خراسان رضوی ۱۵۹ هزار بی سواد داشتیم که در سال ۱۴۰۱ ، این آمار به ۶۹ هزار بی سواد کاهش یافته است.

 

وی با بیان اینکه نرخ باسوادی در استان، حدود ۹۰ درصد است، گفت: در شهرستان مشهد، ۱۸۳ هزار و ۷۹۵ نفر بازمانده از تحصیل و بی‌سواد داریم.

شوشتری افزود: در مناطق حاشیه شهر مشهد، اعم از تبادکان و نواحی ۱ و ۳ و ۵ آموزش و پرورش، ۷۸۰۰ کودک بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی داریم.

 

وی در پایان گفت: با این وجود در سال ۱۴۰۰، استان بر اساس تعداد جذب سوادآموزان رتبه دوم کشوری را به دست آورد و افزایش نرخ باسوادی گروه های سنی مختلف در دولت سیزدهم قابل توجه است.

 

همچنین حجت‌الاسلام حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این جلسه اظهارکرد: در دوره چهارم شورای شهر، موضوع "کودکان بازمانده از تحصیل" در ستاد ساماندهی فرهنگی حاشیه شهر مطرح شد.

وی گفت: در شورای پنجم توافق ضمنی صورت گرفت تا شهرداری کمک کند و سرانه‌هایی را تقبل نماید تا موضوع کودکان بازمانده از تحصیل سامان یابد.

 

حجت‌الاسلام منصوریان با بیان اینکه در آن زمان، سرانه پیش‌بینی شده برای هر دانش‌آموز ۳ میلیون تومان برآورد شده بود، افزود: مقرر شد ۵۰ درصد این سرانه توسط آموزش و پرورش و ۵۰ درصد دیگر نیز با مشارکت شهرداری، آستان قدس و نهادهای دیگر تقبل و تامین شود.

وی تصریح کرد: آنچه که شاهد بودیم، یک کار غیرکارشناسی بود و لذا خروجی و نتیجه مطلوب را هم نداشت.

 

حجت‌الاسلام منصوریان با تاکید بر اینکه علت تامه بازماندن کودکان از تحصیل، فقدان لوازم تحریر و ... نیست، گفت: گاه این امر، ریشه در سبک زندگی افراد، قومیت آنها و مشکلات اقتصادی خانواده دارد؛ در برخی خانواده‌ها، کودکان مشغول کار هستند و درآمدزایی دارند که موجب می‌شود خانواده برای تحصیل آنها رضایت ندهند.

وی افزود: شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، موضوع کودکان بازمانده از تحصیل را آسیب‌شناسی و راهکارها را در این خصوص بررسی نموده تا موضوع را به معنای واقعی حل و فصل کنیم؛ کودک بازمانده از تحصیل زیبنده شهر عالم آل محمد(ص) نیست.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: در شهر امام مهربانی‌ها نباید مانع و سدی پیش روی تحصیل افراد وجود داشته باشد چراکه این امر با فلسفه وجودی شهر، در تعارض است.

حجت‌الاسلام منصوریان گفت: امیدواریم با سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات مختلف، شرایط را به نحوی پیش ببریم که مشهدالرضا(ع) به عنوان شهر بدون کودک بازمانده از تحصیل شناخته شود.

 

مهدی ناصحی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در این جلسه اظهارکرد: امیدواریم برگزاری چنین نشستی به منظور بررسی و حل معضل اجتماعی کودکان بازمانده از تحصیل، شروع همکاری سازنده‌ای باشد که منجر به کاهش آسیب‌ها و مسائل اجتماعی شود.

وی گفت: هر فردی که از سواد لازم برخوردار نباشد، برای ما معضل اجتماعی محسوب می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: حل و فصل معضلات اجتماعی احصاء شده با کمک دستگاه‌های مختلف را تکلیف خود می‌دانیم و به سهم خود آن را دنبال می‌کنیم.

ناصحی تاکید کرد: لایحه‌ای باید درخصوص شناسایی و حل و فصل مسائل مرتبط با جامعه مخاطبان طرح مقابله با کودکان بازمانده از تحصیل، از سوی شهرداری با مشارکت آموزش و پرورش تهیه و به شورای شهر ارائه شود.

 

سیدابراهیم علیزاده، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در این جلسه با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری، پای کار ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل است، اظهارکرد: وظیفه اصلی این امر با دولت است ولی در عین حال، آمادگی داریم که در کنار دستگاه‌های متولی، به سهم خود نقش‌آفرینی کنیم.

وی گفت: نقش‌آفرینی شهرداری نباید مانع از ورود دیگر دستگاه‌های مسئول و ذی‌نقش در این حوزه شود و هر نهاد، سهم خود را عهده‌دار گردد.

علیزاده افزود: با توجه به پیش رو بودن فصل تابستان، فرصت خوبی فراهم آمده تا بتوانیم در یک برنامه‌ریزی ۲ ساله، این معضل اجتماعی را حل و فصل کنیم.

 

مجید طهوریان‌عسکری نیز در ادامه جلسه تصریح کرد: سال گذشته مقرر شده بود که ۲۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی، به آموزش و پرورش داده شود ولی با وجود تامین و تخصیص، این اعتبار تاکنون پرداخت نشده است.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌های این موضوع باید خیلی سریع‌تر منعقد شود تا به سمت عملیاتی شدن گام برداشت.

 

 

  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 7736
کلمات کلیدی

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1402/03/21 10:56
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین