مدیر کل آموزش و پرورش کردستان : از کلیه ظرفیت ها برای پوشش حجم دوره های سواد آموزی استفاده شود
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در سومین نشست کارگروه بهبود کیفیت سواد آموزی استان بر بهره گیری از کلیه ظرفیت ها برای پوشش حجم دوره های سواد آموزی استان تاکید کرد .
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل ازاداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان در نشست کارگروه بهبود کیفیت که با حضور مدیر کل آموزش و پرورش استان، معاونین سواد آموزی و برنامه ریزی و توسعه منابع استان و دیگر اعضای کارگروه برگزار شد، راهکارها و شیوه های مختلف کلاس گذاری با توجه به شرایط موجود و شیوع بیماری ویروس کرونا، راهکارهای کیفیت بخشی به کلاس های تشکیل شده وجلوگیری از افت کمی وکیفی آنان و هم چنین راهکارهای برگزاری هرچه بهتر طرح فرهنگی آموزشی کتابخوانی با عنوان سردار دلها و مسابقه انشا نویسی پرسش مهر ریاست محترم جمهوری ومسابقه کتابخوانی خوانی مورد بررسی قرار گرفت .
رشید قربانی مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در این نشست با گرامیداشت فرارسیدن هفته سواد آموزی و هفتم دیماه سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی از اهتمام و اقدامات شهرستانها و مناطق در خصوص به سرانجام رساندن کلاس های سواد آموزی درشش ماهه اول سال جاری وهمچنین کلیه عوامل اجرایی شهرستان ها واستان که برای ارایه آموزش های مجازی ازتمامی دروس اقدام به تهیه لوح های فشرده نموده اند، تشکرکرد.
وی با بیان اینکه پوشش حجم دوره های سوادآموزی درسال جاری با وجود بیماری کرونا بسیارسخت و زمان برخواهد بود، اظهار داشت : ضروریست همه راهکارها وشیوه های مختلف کلاس گذاری بکار گرفته شود تا بتوان به اهداف تعیین شده دست یافت .
وی افزود : ازجمله راهکارها واقداماتی که می توان دراین زمینه بکاربرد آموزش وتوجیه آموزش دهندگان در برقراری ارتباط صحیح با سوادآموزان جهت ثبت نام آنان وانگیزه وآمادگی لازم برای دریافت آموزش های مجازی می باشد و برای این کار ابتدا باید آموزش دهندگان به کمک راهنمایان وکارشناسان آموزش،برای آموزش مجازی توانمند شوند.
قربانی در ادامه گفت : انتظار می رود همکاران استان عوامل اجرایی شهرستان هارا کمک کنند تا سی دی ها را به مقدارکافی تکثیر و در اختیار آموزش دهندگان و در نهایت سوادآموزان قراردهند. از جهت دیگری موضوع نظارت وپیگیری آموزش های ارائه شده از اهمیت خاصی برخوردار است این مهم مستلزم برنامه ریزی دقیق و دخیل نمودن همه عوامل اجرایی وپشتیبانی است.
وی هم چنین تاکید کرد : برای برگزاری مسابقات پیش بینی شده ضروریست برابر دستورالعمل های ارسالی وهمچنین بومی سازی آن برابر وضعیت شهرستان ها اقدام لازم معمول گردد.
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان پس از جذب بی سوادان، نگه داشت وارتباط مؤثر باسواد آموزان را اقدام بعدی و تکمیلی دانست و اظهار داشت : در این مرحله باید اهتمام مجموعه دست اندرکار، به نگه داشت سواد آموزان وارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی معطوف گردد.
در ابتدای این نشست رمضان یوسفی معاون سواد آموزی استان گفت: باتوجه به شرایط استان و وجود بیماری، درفصل تابستان جلسه ای با همکاران نواحی یک و دو تشکیل و موضوع آموزش به شیوه مجازی مورد بحث وبررسی قرار گرفت وهمکاران ناحیه یک سنندج پذیرفتند با دعوت ازآموزش دهندگان توانمند وعلاقمند اقدام به ضبط تدریس عملی کلیه دروس نمایند. این مهم دردستورکارآنان قرارگرفت وموفق شدند طی سه ماه تمام دروس را ارائه وضبط نمایند که پس از رفع کاستی ها تحویل استان ونهایتا به سازمان جهت اقدامات بعدی ارسال شد .
وی افزود : در معاونت سوادآموزی استان نیز زمینه استفاده سایر شهرستان ها از cdتولید شده فراهم گردید.
یوسفی در ادامه گفت: درکنار این اقدام به شهرستان ها یاد آوری شده کلیه آموزش دهندگان به جز این کارآماده که دراختیار دارند باید فعالیت های تکمیلی وجانبی برای کلاس های خود داشته باشند وبا استفاده از شبکه مجازی شاد دراختیار سوادآموزان قراردهند . از جمله اقدامات دیگری که برای ارائه آموزش ها مد نظر قرار گرفته به شهرستان ها یادآوری شده باتوجه به وضعیت بیماری درشهرستان و رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی وتعداد کم سوادآموزان هرکلاس می توانند جلسات حضوری برای رفع نواقص آموزشی در فضای مناسب مدارس داشته باشند.
معاون سواد آموزی استان در بخش دیگری از سخنان خودگفت : از جمله اقدامات خوبی که توسط سازمان نهضت سوادآموزی صورت گرفت راه اندازی سامانه تحت وب بود یکی از کارکرد های خوب این سامانه این است که خود آموزش دهندگان می توانندبرای سوادآموزان استعلام بگیرند وهمکاران و راهنمایان تعلیماتی پس از اطمینان از داوطلبی سوادآموزان برای ثبت نام ودریافت آموزش حضوری ونیمه حضوری اقدام به تایید کلاس می نمایند.
وی ادامه داد : دغدغه اصلی ما دراین وضعیت ارائه آموزش صحیح به سوادآموزان ودریافت از سوی آنان می باشد ، که معاونت سوادآموزی درجهت رفع این مشکل سعی نموده توسط مسئولین سوادآموزی ، همکاران شهرستان ها واعضای گروه بهبود کیفیت با شیوه های حضوری ونیمه حضوری آموزش دهندگان را توانمند سازند تا بتوانند با ارتباط مؤثر اقدام به تدریس وارائه مطالب نمایند وسوادآموزان خود را تا سرانجام کار حفظ نمایند .
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: از سوی سازمان نهضت سوادآموزی برای امسال سه عنوان مسابقه مد نظر قرارگرفته است ( مسابقه انشانویسی با عنوان پرسش مهر ریاست محترم جمهوری درارتباط با بیماری کرونا ، طرح آموزشی فرهنگی کتابخوانی با عنوان سرداردلها با هدف ترویج فرهنگ ایثار وشهادت در مراکز یادگیری محلی ومسابقه کتابخوانی درمیان سوادآموزان دوره انتقال که طی یک جلسه تخصصی درمعاونت سوادآموزی با اخذ راهکارهای لازم وهمچنین موارد خروجی این جلسه به همراه دستورالعمل های سازمان به شهرستان ها ابلاغ خواهد شد .
هم چنین در ابتدای این نشست فتاح ویسی رییس اداره سنجش سواد آموزی استان گزارشی از فعالیت های انجام شده درخصوص مصوبات جلسه قبل و به سرانجام رساندن کلاس های سال 1398ارائه کرد
وی گفت : با توجه به اینکه درماه های آخرسال 1398 بیماری ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و استمرار آن درسال جاری آسیب بزرگی به کلاس های سوادآموزی وارد ساخت، اکثر کلاس ها به اتمام نرسیده بودند می بایستی درتعدادی از اینها آموزش می دادیم و درتعدادی آزمون برگزارمی شد که با تلاش کلیه عوامل اجرایی مخصوصاً آموزش دهندگان و مسئولین سوادآموزی موفق شدیم به صورت حضوری ونیمه حضوری کلاس هارا دایر وبه مرحله امتحان برسانیم واز فضاهای خالی مدارس برای برگزاری امتحانات بارعایت پروتکل های بهداشتی وفاصله گذاری اجتماعی استفاده وفعالیت کلاس ها را به اتمام برسانیم تنها مشکلی که پیش رو تعدادی از سوادآموزان به بهانه ویروس کرونا درکلاس ها وامتحانات پایانی شرکت نکردند و در نهایت دچار افت کمی وکیفی نسبت به سال قبل بوده ایم.
گفتنی است درادامه جلسه سایر اعضای کارگروه نظرات خود را درمورد نحوه جذب وثبت نام سوادآموزان بیان وتاکید شد : با توجه به شرایط موجود نظارت کافی مورد نیاز است وباید همکاران دقت داشته باشند سوادآموزانی ثبت نام شوند که برای دریافت آموزش های حضوری ونیمه حضوری رغبت داشته باشند وبعدا دچارافت کمی نشوند.
هم چنین در این نشست تاکید شد : برای ارائه آموزش های مجازی دانش ومهارت خاصی مورد نیاز است که باید به آموزش دهندگان به این مهارت ها مسلح باشند. ازجهت دیگری برنامه نظارت گسترده به طرق مختلف دردستورکارشهرستان ها واستان قرارگیرد تا ازنتیجه این اقدامات اهداف آموزشی تعیین شده محقق شود .
نظر دهید