قاسمی نیا، معاون سوادآموزی استان قم: قم در زمینه سوادآموزی پیشگام است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از ایرنا مرکز قم میزگردی با عنوان «اهمیت نهضت سوادآموزی درنظام جمهوری اسلامی» تشکیل شد. دراین نشست به تشریح توانمندیها و ظرفیت های نهضت سواد آموزی پرداختند.
** سواد آموزی نخستین گام برای پیشرفت
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم در این میزگرد گفت: از جمله مهمترین نیازها برای پیشرفت هر کشوری، موضوع سطح سواد و آموزش مباحث علمی است که این مساله در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل توسط درخت تنومند نهضت سواد آموزی دنبال شد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی نیا، افزود: نظام جمهوری اسلامی در اولویت برنامه های خود، راهبرد عدالت علمی و آموزش برای همه را دنبال می کند و به همین دلیل می کوشد با استفاده از ظرفیت نهضت سواد آموزی، نرخ باسوادی در کشور روز به روز افزایش یابد.
وی ادامه داد: برای رسیدن به نقطه مطلوب در فعالیت های آموزشی نهضت سواد آموزی باید روحیه جهادی در میان فعالان این حوزه روز به روز تقویت و از هرگونه بروکراسی و تشریفات اداری که مانع انجام کار است، پرهیز شود.
وی بیان کرد: برای تقویت جایگاه نهضت سواد آموزی باید حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مدارس، مساجد، نخبگان، هیات های مذهبی و همه خردمندان وارد میدان شوند چرا که ریشه کن کردن بی سوادی در کشور، موضوعی ملی است و اختصاص به یک نهاد خاص ندارد.
** معاونت آموزش بزرگسالان و مادام العمر در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شود
قاسمی نیا با بیان این که براساس آمار سال 95، بیش از هشت میلیون تن در کشور بی سواد هستند، گفت: برای ریشه کن کردن بی سوادی در کشور لازم است معاونت آموزش بزرگسالان و مادام العمر تحت نظارت مستقیم رئیس جمهوری تشکیل شود و این معاونت برای انجام فعالیت های خود، تحت حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
وی با اشاره به این که ایجاد معاونت بزرگسالان و مادام العمر می تواند ما را به اهداف آموزشی تعیین شده در افق 1404 و سایر اسناد بالادستی در این زمینه نزدیک کند، ادامه داد: تشکیل این معاونت زیرنظر بالاترین مقام اجرایی کشور، می تواند موجب ارتقا وضعیت سواد آموزی و مهارت افزایی در جامعه شود.
** حجم بالایی از تصادفات مرتبط با رانندگان بی سواد است
قاسمی نیا گفت: به گفته مسئولان نیروی انتظامی، حجم قابل توجهی از تصادفات کشور از سوی رانندگان بی سواد رخ می دهد که در همین رابطه لازم است اهمیت مبارزه با پدیده شوم بی سوادی به عنوان عامل آسیب رسان به فرد و جامعه بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.
** جایگاه ممتاز آموزش قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) در نهضت سواد آموزی
قاسمی نیا گفت: مباحث مرتبط با روخوانی و قرائت صحیح قرآن کریم در کنار زندگینامه اهل بیت(ع) از جمله موضوعاتی است که در آموزش های نهضت سواد آموزی بسیار مورد توجه قرار می گیرد و این مساله موجب آشنایی هر چه بیشتر سواد آموزان با سبک زندگی اسلامی می شود.
** ارائه نماد برای آشنایی بیشتری مردم با فعالیت های نهضت سواد آموزی
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: برای نخستین بار در سطح شهر قم، نام میدانی برای گرامیداشت فعالیت های نهضت سواد آموزی به نام میدان قلم، تعیین شد و قرار است در این زمینه فعالیت های تکمیلی دیگری نیز در نقاط مختلف شهر انجام شود.
وی بیان کرد: در نهضت سواد آموزی، آموزش مهارت های جانبی نیز مورد توجه مربیان است و در همین رابطه چهار مرکز یادگیری محلی برای آموزش صنایع دستی و سایر مهارت های مورد نیاز به سواد آموزان از جمله زنان خانه دار در قم دایر است.
وی ادامه داد: نقش گروه های مردم نهاد نیز در ارتقا وضعیت سواد آموزی کشور بسیار موثر است و آنان می توانند در ریشه کن کردن بی سوادی وارد صحنه شوند.
** قم در زمینه سواد آموزی پیشگام است
قاسمی نیا گفت: در حالی که نرخ باسوادی در جمعیت بالای 6 سال قم طی سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی 47 درصد بود این آمار اکنون به بیش از 91 درصد رسیده که این افزایش حدود 50 درصدی در نوع خود بسیار قابل توجه است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم افزود: از ابتدای تشکیل نهضت سوادآموزی در قم تاکنون حدود 400 هزار تن در دوره های مقدماتی، تکمیلی، پایانی، تحکیم سواد، انتقال و سوادآموزی شرکت کرده اند.
وی با بیان این که اکنون در گروه سنی 10 تا 49 سال نیز 97 در صد جمعیت قم باسواد هستند، گفت: در این استان تعداد زنان باسواد از 34 درصد به 87 درصد، مردان باسواد از 64 درصد به 93 درصد، جمعیت باسواد شهری از 53 درصد به 90 درصد و جمعیت باسواد روستایی از 30 درصد به 80 درصد افزایش یافته است.
قاسمی نیا با بیان این که از سال 95 تاکنون حدود 11 هزار تن از تعداد بی سوادان استان کاسته شده است، بیان کرد: در قم 120 تن از کسانی که از نهضت سوادآموزی شروع کرده و اکنون به مدارج عالی علمی حوزوی و دانشگاهی رسیده اند، شناسایی شده اند.
وی اضافه کرد: آموزش اولیای بی سواد دانش آموزان، آموزش مددجویان بی سواد کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی و زندان ها، آموزش اتباع بی سواد غیرایرانی، برگزاری شورای سوادآموزی به صورت مرتب در استان و استقرار آموزشیاران در روستاها از دیگر فعالیت های نهضت سوادآموزی در این چهار دهه بوده است.
وی با تاکید بر ارتقای سطح سوادآموزان در زمینه های مختلف از جمله مهارت های لازم زندگی گفت: توجه به گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تقویت مهارت های خواندن و نوشتن در بین سوادآموزان ضروری و لازم است.
قاسمی نیا افزود: برای تحقق این امر، دوره های آموزشی گوناگونی از جمله دوره آموزش رایانه و برگزاری حلقه های کتاب و کتابخوانی و تولید کتاب های آموزشی و نشریه «فرصت دوم» ویژه افراد کم سواد را انجام داده ایم.
وی با بیان این که در سال جاری، هفت هزار و 407 تن برای سوادآموزی در سهمیه استان قم قرار گرفتند، ادامه داد: تاکنون تعداد 6 هزار و 291 تن در کلاس های سوادآموزی شرکت کرده اند و مشغول به تحصیل هستند.
وی اعلام کرد: در حال حاضر 560 کلاس سوادآموزی در استان قم فعال است که از این تعداد 369 کلاس ویژه دوره مقدماتی (دوره اول ابتدایی)، 132 کلاس ویژه دوره انتقال (دوره دوم ابتدایی) و 59 کلاس ویژه دوره تحکیم سواد می باشد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر این استان رتبه هشتم باسوادی را در گروه سنی 6 سال به بالا در کشور دارد.
قاسمی نیا در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مساله پژوهش در همه امور تاکید و اظهار کرد: در سه سال گذشته 14 طرح پژوهشی در زمینه سوادآموزی در استان قم اجرا شده است.
وی به نقش و اهمیت رسانه ها در تبیین و ترویج فرهنگ سوادآموزی و ضرورت آن در جامعه اشاره و بیان کرد: برای تحقق باسواد شدن همه قشرهای جامعه، باید همه نهادها و تمام قشرهای مردم مشارکت داشته باشند.
وی با بیان این که باید مساله کم سوادی و بی سوادی را به عنوان یک آسیب اجتماعی باور کنیم، تصریح کرد: با خرد جمعی و با اجماع استانی باید بیش از گذشته به این مساله مهم توجه کنیم و در این مساله نیازمند فرهنگ سازی هستیم.
قاسمی نیا به اجرای طرح انسداد مبادی بی سوادی اشاره کرد و گفت: در این طرح کودکان لازم التعلیم را با همکاری نهادهای مرتبط شناسایی و زمینه تحصیل آنها را فراهم می کنیم تا در آینده به تعداد جمعیت بی سواد کشور افزوده نشود.
وی مشارکت در سوادآموزی را وظیفه همگانی دانست و خاطرنشان کرد: حتی کودکان و نوجوانان غیرایرانی نیز برای آموزش سواد در این زمینه شناسایی می شوند و تحت آموزش قرار می گیرند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم توجه به مساله «تحکیم سواد» و جلوگیری از بازگشت به بی سوادی در سوادآموزان را یک مساله فرا استانی برشمرد و خواستار حمایت های کلان ملی در این زمینه شد.
وی همچنین با اشاره به این که اطلس سواد آموزی استان در حال تدوین است، افزود: با استفاده از این اطلس و آمارهای ارائه شده در آن، برنامه ریزی های مرتبط با گسترش سواد آموزی در قم با سهولت و دقت بیشتری انجام خواهد شد.
یکم تا هفتم دی ماه به عنوان هفته سوادآموزی نامگذاری شده است؛ یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و با توجه به اهمیت و ضرورت سوادآموزی، به فرمان امام خمینی در هفتم دی ماه سال 1358 نهضت سوادآموزی تاسیس شد.
نظر دهید