جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1399/04/28 - 11:59
  • - تعداد بازدید: 382
  • - تعداد بازدیدکننده: 281
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /appsettingFree

رشید قربانی مدیرکل آموزش وپرورش استان کردستان : نقش گروه بهبود کیفیت در پیشبرد برنامه های سواد آموزی استان

مدیرکل آموزش وپرورش استان کردستان ضمن ارائه دیدگاه های خود درخصوص گروه بهبودکیفیت و نقش آن در پیشبرد برنامه های سوادآموزی ، به سوالات مطرح شده پاسخ داد .


به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان رشید قربانی در این گفتگو از زحمات وتلاش های اعضای گروهای بهبود کیفیت استان وشهرستانها وکلیه عوامل اجرایی که به هرنحوی درارتقاء کیفیت برنامه های سوادآموزی نقش داشته اند، تشکرکرد و برای همه دست اندرکاران آرزوی موفقیت وتندرستی نمود .


 وی درآغاز این گفتگو  اظهار داشت: در مدیریت با رویکرد نوین، ساز و کاری را به سازمان های هزاره سوم ارائه  می دهد که دارای دو خصیصه اصلی « تحول» و «کیفیت» است. دانش مدیریت کیفیت توانسته است، پاسخگوی نیازمندی انواع فعالیت های آموزشی، خدماتی، صنعتی و... باشد.


قربانی افزود : درحال حاضرکیفیت در رأس اغلب امور قرار گرفته و از مهمترین وظایف اصلی سازمان ها است. کیفیت تفاوت بین موفقیت و شکست است. لازمه کیفیت، تغییر در فرهنگ کار بوده و مدیریت کیفیت نیاز به تغییر در فرهنگ دارد.


ادامه گفتگو :



  •  به نظر شما پرداختن به موضوع بهبود کیفیت دربرنامه های سوادآموزی تاچه حد ضروری است ؟   

  •  ازکیفیت تعاریف گوناگون ارائه شده است، در یک تعریف ساده، کیفیت یعنی وجود ویژگی‌هایی در محصول که نیازهای مشتری را پاسخ دهد و موجب رضایت وی گردد. هدف از کیفیت بالاتر، ایجاد رضایت بیشتر‌ در مشتری و تحقق اهداف از پیش تعیین شده است. ایجاد ویژگی‌های بیشتر و کیفیت بهتر ، مستلزم سرمایه‌گذاری انسانی و افزایش هزینه است. از سوی دیگر  کیفیت یعنی عدم عیب و خطا چون عیب وخطا موجب نارضایتی مخاطب وهدر رفتن هزینه می گردد .

  •  در مبانی اعتقادی و دینی  وهمچنین در قرآن کریم همیشه به کیفیت اعمال سفارش شده نه اعمال زیاد . در واقع کیفیت یعنی برآورد نیازهای مردم به بهترین صورت ممکن، هر کسی که خدمتی به مردم ارائه می نماید باید به طور جدی به موضوع کیفیت  توجه داشته باشد.بحت کیفیت در آموزش وپرورش وسازمان سوادآموزی که متولی آموزش هستند همواره ازدیربازمطرح بوده است وسعی داشته اند درتمام خدمات آموزشی وپشتیبانی کیفیت را درسرلوحه کارخود قرار دهند. تمام صاحب نظران  تعلیم وتربیت با بهره گیری ازدانش مدیریت نوین  توجه دست اندرکاران ومتولیان سوادآموزی را به موضوع کیفیت درارائه  برنامه های سوادآموزی بسیار ضروری دانسته واذعان کرده اند هرچقدر این برنامه ها با کیفیت تر ارائه گردد، سبب جلب رضایت بیشتر مخاطبان سوادآموزی خواهد شد ودرنتیجه افرادی توانمند، مشارکت جو، با انگیزه وتوسعه یافته تربیت خواهدشد.  لذا توجه به موضوع کیفیت وبهبود آن درکلیه برنامه های  سوادآموزی از اهم ضروریات است .        

  • به طور مختصر بفرمایید هدف اصلی از تشکیل گروه های بهبود کیفیت دراستان وشهرستان ها چیست ؟

  • بهبود کیفیت درسوادآموزی اهداف گسترده ای دارد که اکثر فعالیت های سوادآموزی را پوشش می دهد که می توان به اهم آنها اشاره کرد :



  • تشریک مساعی وهمکاری گروهی به منظور توسعه و گسترش فعالیت های سازمان

  • احترام به انسان و فراهم آوردن زمینه زندگی متناسب با شان او ایجاد محیط کاری لذت بخش برای کارکنان

  • توجه کامل به استعدادهای افراد و فراهم آوردن شرایط لازم برای ظهور خلاقیت و نوآوری از منظر دیگر.



  • افزایش روحیه کارکنان و تشویق آنها به آموختن اطلاعات پایه در مورد کیفیت.

  • گسترش همکاری و مشارکت گروهی در بین واحد هاو   بهبود روابط انسانی در محیط کار. 

  • توسعه،ترویج،بومی سازی فرهنگ بهبود کیفیت آموزشی و توسعه بهره وری

  • استفاده از تجربیات و عملکردهای موفق درون و برون سازمانی

  •  بهسازی قرآیند جذب آموزش و توسعه وتقویت فرایند نظارت برفعالیت ها  و ارزشیابی تحصیلی

  • ترویج بهره گیری از خود جمعی جهت شناسایی ،آسیب شناسی و حل مشکلات

  • استفاده بهینه از ظرفیت ها ، امکانات و سرمایه انسانی و مادی موجود در سطوح استان و شهرستان



  • از نظر جنابعالی گروه های بهبود کیفیت تا چه حدی درپیشبرد برنامه های سوادآموزی استان نقش داشته است  ؟ 

  • تشکیل گرو های بهبود کیفیت در استان ها وهمچنین سازمان نهضت سوادآموزی در راستای انسجام بخشی به برنامه های بهبود کیفیت آ موزشی صورت گرفته است ، در این گروه ها تمام برنامه هایی که درهرمرحله ای در کیفیت مؤثر باشد دسته بندی وبا ارائه راهکارهای مناسب مورد اجرا، نظارت وارزیابی قرار می گیرد. برنامه ها وفعالیت های گروه های بهبود کیفیت درسوادآموزی بسیارگسترده است و می توان گفت اکثر فعالیت های که صورت می گیرد، ابتدا درگروه های بهبود کیفیت کلید می خورد .


 به طور مختصر می توان گفت بهبود کیفیت سبب :



  • افزایش کار آیی و بهره وری، تقویت نگرش سیستمی در کار، بهبود دائمی فعالیت های آموزشی،  مستند سازی و جلو گیری از آزمون و خطا، تقویت فعالیت های گروهی، جلب مشارکت سایر دستگاهها، انسجام بیشتر و جو مناسب و صمیمی بین همکاران می شود.

  • تعمیق فعالیت ها با رویکرد تربیتی، معرفتی و مهارتی، بروز خلاقیت ها و نوآوریها ، جلوگیری از گزارش های غیر واقعی

  • همراه کردن همکاران و تداوم روحیه جهادی، جلوگیری از روحیه یأس و نا امیدی در بین همکاران ، توجه به اینکه کیفیت فدای کمیت نشود.

  • توجه به باز خورد و ارزیابی و اصلاحات لازم ، مقرون به صرفه بودن، جلوگیری ازهدر رفتن بیت المال، پایداربودن باسوادی وجلوگیری ازبازگشت به بیسوادی، به دست آوردن اعتماد دیگران آرامش خاطر و وجدان   


 درپایان بفرمایید  برای موفقیت بیشتر چه برنامه های برای بهبود کیفیت استان دردستورکاردارید ؟



  •  تشکیل مستمر جلسات با حضور اعضای اصلی دراستان وشهرستان ها

  •  تعیین دستورکارهای مناسب وراهبردی

  •  تدوین برنامه عملیاتی وارایه راهکارهای اجرایی وارسال به شهرستان ها

  •  برنامه ریزی جهت آموزش نیروی انسانی( کارشناسان ، راهنمایان، آموزش دهندگان)

  •  بررسی امکانات وتجهیزات مورد نیاز کلاس ها وتلاش درجهت رفع کمبودها

  •  بررسی صورت جلسات شهرستان ها وتلاش درجهت رفع مشکلات وموانع کیفیت در مناطق

  •  تدوین برنامه نظارتی جامع به منظور مطالعه میدانی و رصد فعالیت ها برای شناسایی نقاط قوت و ضعف.

  • تعیین تیم های نظارتی و فراهم آوردن زمینه اعزام آنها به شهرستان ها (انتظار می رود در هرتیم حداقل یک بازدید تخصصی از سوادآموزان مناطق به عمل آید)

  • بررسی کارشناسی،آسیب شناسی مسائل و مشکلات و تدوین راهکارها

  • شناسایی و مستند سازی خلاقیت،ابتکارات و ارائه به دبیرخانه سازمان

  • تهیه طرح های اجرایی سوادآموزی در راستای بهبود کیفیت

  • مطالعه و بررسی آسیب شناسی رویه ها،روش ها و ارائه پیشنهاد به سازمان

  • نظارت بر عملکرد بهبود کیفیت شهرستان

  • حضور فعال در گروه بهبود کیفیت شهرستان به منظور رهبری،هدایت و همراهی آنان

  • اجرای برنامه های توانمند سازی برای منابع انسانی از طریق مختلف رسانه حضوری و غیر حضوری با هماهنگی مراجع ذیربط

  • ارتباط با مراکز علمی ،پژوهشی و آموزشی استان و بهره گیری از ظرفیت ها و توانمند سازی آنان

  • نظارت بر اجرای کمی و کیفی طرح و برنامه ها آزمایش ابلاغی.




 

  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 3628
کلمات کلیدی

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1399/04/28 11:59
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین