علیرضا عبدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:
در نهضت گام دوم باید نقش تنظیم گری بین دستگاهی، فرادستگاهی و حلقههای میانی را جدی گرفت
جلسه بررسی برنامه شتاب بخشی به ریشه کنی بی سوادی در کشور با حضور علیرضا عبدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، معاونین، مشاوران، مدیران کل و کارشناسان سازمان و معاونین سوادآموزی شهر تهران و استان البرز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، در جلسه بررسی برنامه شتاب بخشی به ریشه کنی بی سوادی در کشور با حضور معاونان، مشاوران، مدیران کل و کارشناسان سازمان و معاونین سوادآموزی شهر تهران و استان البرز برگزار شد، علیرضا عبدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در نهضت گام دوم باید نقش تنظیم گری بین دستگاهی، فرادستگاهی و حلقههای میانی را جدی گرفت.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه دنیا در حال حرکت و گذر است، گفت: اگر با این جریان همراهی نکنیم و در روش هایمان نرمش نداشته باشیم، به مرور به آموزش و پرورش سلبی مبتلا می شویم و در این راه مانند گذشته نمی توان فکر و عمل کرد و با درک ذات و روح مساله باید مدل جدیدی را تعریف کنیم و با اعتماد به استان ها این مدل ها را پیاده کنیم.
عبدی در خصوص سواد قرآنی با ذکر این جمله که ما پرچمدار آموزش غیر رسمی کشور هستیم، اظهار داشت: ارزشیابی سوادآموزان قرآنی باید به سمت مدرک قرآنی برود و با رسیدن به سطوحی از سواد قرآنی به آنان مدرک متناسب با سطوح تعریف شده بدهیم.
وی افزود: در بحث سواد قرآنی چهار عامل نهضت سوادآموزی، سوادآموزان، خیرین مالی و خیرین آموزشی وجود دارد و نقش نهضت سوادآموزی در این موضوع تنظیم گر است و قوانین بالادستی همچون تفاهم نامه ها، دستورالعمل ها و مباحث مالی را آماده و ابلاغ می نماید و در این راه افرادی هستند که علاقمند به باسواد شدن از مسیر قرآن هستند و برای تحقق این امر نیازی به پرداخت حق الزحمه نیست و باید از ظرفیت خیرین قرآنی استفاده نماییم و بودجه سازمان صرف مشوق های عوامل اجرایی پیگیری و اجرای طرح در استان ها شود.
علیرضا عبدی با اشاره به اینکه روستای باسواد، مدل شورایی مد نظر امام راحل (ره) بود و در آن مسجد کانون تحول محسوب شده و نقش امام جماعت مسجد در تحول بسیار مهم است، گفت: رویداد روستای باسواد، ظرفیت فوق العاده هسته دانایی می باشد و در این رویداد باید به سمت یادگیری مهارت های متناسب با ظرفیت ها و نیازهای آموزشی و مهارتی زیست بوم هر روستا رفته و در کنار آموزش سواد پایه، به دنبال آموزش های حرفه ای با استفاده از ظرفیت افراد ماهر و کاردان بومی باشیم.
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در مقوله پیشرفت هم مفهوم توسعه و هم رشد را داریم و برای رسیدن به کاهش قدرمطلق بی سوادی (طرح سواد آسان) باید زیرساخت های آن را آماده نمائیم، تاکید کرد: باید در کنار روش های حضوری، بصورت برخط، آموزش، آزمون و ارائه کارنامه را داشته باشیم.
در پایان علیرضا عبدی با اشاره به اینکه موفقیت مراکز یادگیری محلی در گذشته به دلیل این بود که تعداد بی سواد زیاد بود و فضای مجازی وجود نداشت و مراکز فنی و حرفه ای به صورت کنونی گسترش نیافته بود و از همه مهم تر، گفتمان غالب کشور، اشتغال خانواده بود، گفت: هر مدلی باید برای همان عصر تعریف شود و مراکز یادگیری محلی باید با رویکردهای جدید فعالیت خود را انجام دهند و به سمت حل مساله ای که الزاما مهارتی نیست بروند و در آن افراد توسعه فردی پیدا کنند.
لازم به ذکر است، این جلسه بصورت پرسش و پاسخ و چالشی برگزار شد و نقاط قوت و ضعف و نحوه اجرایی شدن طرح ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاضرین نقطه نظرات و دیدگاه های خود را بیان کردند و مقرر شد در اسرع وقت نسبت به رفع نقاط ابهام و آماده سازی کارشناسی طرح ها جهت ابلاغ به استان ها اقدام نمایند.
نظر دهید