جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1399/06/25 - 11:36
  • - تعداد بازدید: 209
  • - تعداد بازدیدکننده: 110
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /appsettingFree

در جلسه شورای پشتیبانی تربت حیدریه اسدی معاون سواداموزی استان خراسان رضوی : خراسان رضوی حدود یک چهارم مراکز یادگیری کشور را به خود اختصاص داده است..

اسدی در سفر یک روزه به تربت حیدریه در جلسه شورای پشتیبانی این شهرستان شرکت کرد و از مراکز یادگیری- یاددهی محلی بایگ در این شهرستان بازدید کرد.



به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی ، به نقل از روابط عمومی معاونت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ،جلسه شورای پشتیبانی شهرستان تربت حیدریه با حضور اسدی،معاون سواد آموزی استان خراسان رضوی،رستمی فرماندار شهرستان ،قرائی رئیس اداره آموزش و پرورش ،صباغی رئیس اداره سوادآموزی و کارشناسان حوزه سواد آموزی و  تعدادی از مدیران مراکز یادگیری محلی این شهرستان  برگزار شد.


اسدی معاون سوادآموزی استان خراسان رضوی در این جلسه گفت: سیاست‌های نهضت سواد آموزی از ابتدای انقلاب مبتنی بر حذف بی سوادی در ایران بوده است.آمار  باسوادی درسال ۵۵، تنها ۴۷.۵ درصد بوده است که از این مقدار حدود ۷۰ درصد در مقطع ابتدایی بودند.


وی ادامه داد: برای کشوری که صاحب تمدن بوده و دانشمندان اسلامی به نامی داشته است این مقدار از بی سواد جای تعجب دارد.در سال ۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) پیکار جهادی با بی سوادی آغاز شد و امام آن را واجب شرعی دانستند.


 وی ادامه داد: میانگین آمار باسوادی در سال ۹۵،  ۹۲ درصد بوده که خراسان رضوی ۲ درصد بالاتر  از میانگین کشوری یعنی حدود ۹۴ درصد باسواد داشته است.


در دولت تدبیر و امید، در مجموع ۳.۲ درصد ارتقاء باسوادی داشتیم که با تمام مضایق تحریمی رشد قابل توجهی برای دولت می باشد.


اسدی یاد آور شد : آمار باسوادی خراسان رضوی ،یک و نیم درصد بالاتر از میانگین کشوری یعنی ۹۷.۵ درصد است و اگر مسئله کرونا نبود با هدف گذاری  که داشتیم آمار باسوادی قطعا به مرز ۹۸ درصد در استان می رسید.


معاون سوادآموزی استان خراسان رضوی مدرسه محوری،  نظارت صحیح بر فعالیت‌های کمی و کیفی و شتاب بخشی را از سیاست‌های سازمان نهضت سوادآموزی در سال ۹۹ دانست.و ادامه داد:در بحث  مدرسه محوری تمام فعالیت ها جز در موارد استثنا در کف مدرسه اتفاق می افتد و در شتاب بخشی طبق تفاهم‌نامه‌ای که  با شهرداری داریم ۶ میلیارد تومان برای طرح وقف سواد در نظر گرفته شده که به کمک تسهیل گران اجتماعی، خانه های ملت،.. توانستیم ۲۰۰۰ نفر بی سواد را شناسایی کنیم.


اسدی بیان کرد :مراکز CLCدر تمام دنیا وجود دارند و یکی از مشوق‌های جذب بی سوادان همین مراکز  می‌باشد که مهارت های چهل گانه در آن ها آموزش داده می‌شود و استان خراسان رضوی با ۱۰۶ مرکز یادگیری، یک چهارم مراکز کشور را دارد و حدود هفت هزار نفر در این مراکز آموزش می بینند.


 اسدی به فرموده مقام معظم رهبری" سال جهش تولید" اشاره کرد و گفت:این مراکز ضمن توانمند کردن و ارتقاء معیشت  اقتصادخانواده هابه تاب آوری بانوان در خانواده نیز کمک شایانی کرده است.


این مقام مسئول ،انسداد مبانی بی سوادی در شهرستان را بسیار مهم خواند و خواستار همکاری همه نهادها و دستگاه ها برای رفع بی سوادی شد.


معاون استاندار ، فرماندار و رئیس ستاد پشتیبانی سوادآموزی شهرستان تربت حیدریه از دیگر سخنرانان جلسه به کار توام با عمل و مهارت اشاره کرد و گفت:نقش مهارت‌آموزی و فنی حرفه ای را باید جدی تر بگیریم وباید به سمت کارهای بدیع  پیش رفت.کار با داده ها،کامپیوتر و فضای مجازی از نیازهای جامعه امروز می باشد.


رستمی افزود: ما حاضریم در قالب معین های اقتصادی و فرهنگی با نهضت سوادآموزی تفاهم‌نامه امضا کنیم و از ظرفیت معین های اقتصادی در مراکز یادگیری استفاده شود .


 فرماندار تربت حیدریه یاد آور شد: معین هایی که توان اقتصادی لازم را دارا هستند کم نمی باشند اما مکان و جامعه هدف باید برای آنها مشخص شود.  نهضت سواد آموزی می تواند از این ظرفیت معین ها برای آموزش و پس از آموزش استفاده کند.


 در ادامه قرائی رئیس آموزش و پرورش تربت حیدریه نیزگفت:شهرستان تربت حیدریه در سال ۹۸ با جذب  ۱۳۱۴ نفر در  مجموع سه دوره  توانسته پوشش ۱۰۰ درصدی داشته باشد.


 قرائی ادامه داد: آنچه که بحث سوادآموزی را متمایز می کند سواد آموزی همراه با مهارت آموزی و تولید اشتغال است که می تواند در آن جذبه ایجاد کند.


صباغی رئیس اداره سوادآموزی شهرستان تربت حیدریه  این جلسه را سومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی  در سال ۹۹  دانست و   تربت حیدریه را از لحاظ بیشترین جلسات شورای پشتیبانی، حلقه های کتابخوانی و جذب در صدر شهرستان های استان خراسان رضوی برشمرد.


صباغی افزود: مرکز یادگیری محلی  بایگ در ابتدای شیوع کرونا با تولید ۲۰۰۰ ماسک و گان الهام بخش دیگر مراکز یادگیری محلی در سطح استان بود. هم اکنون تولید صابون در مرکز یادگیری محلی شهید خطیبی از فعالیت های کار آفرینی این شهرستان می باشد.


رئیس  اداره سوادآموزی تربت حیدریه ادامه داد: با انعقاد ۲۰ تفاهم نامه فرهنگی، هنری، اموزشی با دستگاه های دولتی در سطح شهرستان می‌توانیم از  ظرفیت آنان در حوزه سواد اموزی استفاده کنیم.


در پایان زنگ سواد در مرکز یادگیری -یاددهی بایگ نواخته شد و از مرکز تولید ماسک ،گان و لوازم پزشکی آن بازدید به عمل آمد.



  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 3900
کلمات کلیدی

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1399/06/25 11:36
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین