حضور سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی معاونان سوادآموزی ادارات کل آموزش و پرورش
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد : نهضت سوادآموزی باید به سمت فعالیتهای محتوایی بر اساس جمعیت مخاطب و نوع آموزش پیش برود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی معاونان سوادآموزی ادارات کل آموزش و پرورش در مرکز آموزشی رفاهی تهرانسر با طرح این سوال که چرا نهضت سوادآموزی ادامه دارد، گفت: «به لحاظ عملکردی توضیح میدهم که استمرار حرکت این سازمان مهم است. نهضت سوادآموزی که به فرمان ارزشمند رهبری در سال ۵۸ شکل گرفت بعد از ماموریتهای اولیه باید به سمت نوعی فعالیتهای محتوایی، جمعیت مخاطب و نوع آموزش پیش رود.
سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «رهبر معظم انقلاب نیز مکررا پیرامون آموزش و پرورش میگویند سرمایهگذاری در این وزارت را هزینه نپندارید. این بالاترین و پربارترین سرمایهگذاری است. آموزش منابع انسانی فقط آموزش رسمی نیست بلکه آموزش مادامالعمر، مستمر و حتی با اولویت بیشتر بر بزرگسالان است و نهضت سوادآموزی چنین آموزشی را نشانه گرفته است.
وی افزود: «اگر به عدالت اجتماعی بیاندیشیم براساس سند تحول بنیادین افزایش کیفیت و عدالت اجتماعی مهم است. سوادآموزی بزرگسالان گام موثری برای خروج از حلقه فقر است. افزایش سرمایه اجتماعی، روانی، جسمانی و معنوی با سوادآموزی راحتتر محقق میشود لذا امروز سواد را در خواندن و نوشتن نمیدانیم بلکه آن را پایه ورود به بحث اجتماعی میدانیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «بیشتر ما در قبال تردد امواج، فروریختن مرزها و دنیای مجازی به سواد رسانهای نیاز داریم. معتقدیم نهضت سوادآموزی بهدلیل اینکه منابع انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل میکند به سوادخواهانی جز خواهندگان خواندن و نوشتن نیاز دارد. باید فلسفه وجودی خود را عمق ببخشید.
حسینی گفت: نرخ باسوادی در روستاها به ۷۸.۵ درصد، در شهرها به ۹۰.۸ درصد و نرخ اختلاف بیسوادی دختر و پسر به کمتر از ۲.۳ رسیده که شاخصی در جهت عدالت اجتماعی است.
او افزود: در سال ۹۷ بیش از ۴۳۱ هزار بیسواد و کم سواد تحت پوشش قرار گرفتند و باید تا سال ۱۴۰۱ سالی ۶۰۰ هزار نفر را هدفگذاری کنیم که در فرایند سوادآموزی قرار گیرند. برای سوادآموزی باید نگاه به جمعیتهای هدف صورت گیرد و با آموزش کودکان ۱۰ تا ۱۹ سال، اولیای بیسواد، سربازان، بیسوادان در زندان، آموزش مردم کشاورز، سوادآموزی زنان و دختران روستایی، عشایری و مرزی به سمت جمعیت هدف برویم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: حلقههای کتاب و کتابخوانی علاوهبر آموزش سواد، سرانه کتابخوانی، سرمایه فرهنگی جامعه و همبستگی در خانواده را دنبال میکند. همچنین راهاندازی مراکز یادگیری محلی، مشارکت و مهارت را انجام و سواد مسالهمحور و مهارتگرا را شکل میدهند.
این مقام مسئول افزود : «بعد از باسوادی افراد باید منابع محتوایی تغذیه برای این نسل زیاد شود، لذا محتواهایی متناسب با گروههای سنی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
حسینی افزود: «تلاش میکنیم بیسوادان را به سواد برگردانیم. بهدنبال جشن ریشهکنی بیسوادی هستیم و در این زمینه تلاش میکنیم.
نظر دهید