غلامرضا بروجی، معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی:
با مشارکت سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان زندان های کشور، تلاش می شود، سوادآموزی در زندان ها فراتر رفته و به یک تربیت آموزی مهارت های زندگی برای زندانیان تبدیل شود
نشست بررسی راه کارهای عملی جهت توسعه سوادآموزی در زندانها و رفع موانع آموزش زندانیان کمسواد و بیسواد زندان های کشور، به صورت ویدئو کنفرانس، با حضور غلامرضا بروجی، معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی، مهدی نامجومنش، مدیرکل دفتر سنجش و ارزشیابی، محمود قنبرزاده، مدیرکل دفتر برنامه ریزی دوره های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی، حمیدرضا سلیمانی، مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشور و مدیران تابعه با معاونین سوادآموزی آموزش و پرورش کشور و مدیران و مسئولان فرهنگی و آموزشی سازمان زندان های استان ها در محل ستاد سازمان زندان های کشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، نشست بررسی راه کارهای عملی جهت توسعه سوادآموزی در زندانها و رفع موانع آموزش زندانیان کمسواد و بیسواد زندان های کشور، به صورت ویدئو کنفرانس، با حضور غلامرضا بروجی، معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی، مهدی نامجومنش، مدیرکل دفتر سنجش و ارزشیابی، محمود قنبرزاده، مدیرکل دفتر برنامه ریزی دوره های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی، حمیدرضا سلیمانی، مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشور و مدیران تابعه با معاونین سوادآموزی آموزش و پرورش کشور و مسئولان فرهنگی و آموزشی سازمان زندان های استان ها در محل ستاد سازمان زندان های کشور برگزار شد.
غلامرضا بروجی، معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی هدف از تشکیل این نشست را مساله یابی و حل مساله معضل بی سوادی در بین گروه های هدف سازمان از جمله زندانیان و تسهیل مسیر آموزش و کلاس گذاری برای آنان دانست و همچنین مشارکت حداکثری در امر تصمیم سازی و کاهش فاصله ستادی با خط مقدم مبارزه با بی سوادی با استفاده از ظرفیت تعامل گروهی و دستیابی به خردجمعی را، از اهداف ویژه برگزاری وبینار برشمرد.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی، با ارائه تحلیل علمی جرم شناسی و متغیرهای عامل در رفتار مجرمانه، گفت: بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که همواره بر آن تاکید داشته اند؛ یکی از اقدامهای اساسی و اصولی برای کاهش جرم و در نهایت تعداد مجرمان، برنامهریزیهای فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی است که در این میان نقش آموزش و تحصیل زندانیان از جایگاه ویژهای برخوردار است، زیرا سواد مأمنی برای انسان اجتماعی می باشد که در پناه آن می تواند در برابر آسیب های اجتماعی مصون بماند و از تکرار جرم تا حد بسیار زیادی جلوگیری می شود.
وی با اشاره به اینکه حق تحصیل در بالاترین سطح تقنینی به رسمیت شناخته شده است، تاکید کرد: اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برجستهترین نمود این توجه است و به موجب این اصل «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.» لذا بر پایه این اصل همه شهروندان حق دارند تا پایان دوره متوسطه به صورت رایگان به تحصیل ادامه دهند. همچنین در قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ۱۳۹۰ به موجب ماده ۲۱۱ به شکل شفاف تری به این حق زندانیان اشاره شده است. از این رو، بر اساس قسمت ۴ بند ن، این ماده »آموزش زندانیان واجد شرایط با همکاری وزارت آموزش و پرورش» به دستگاه قضایی واگذار شده است تا به واسطه تعامل این نهاد با وزارت آموزش و پرورش و به طور خاص سازمان نهضت سوادآموزی، دسترسی شهروندان زندانی به حق تحصیل، امکان پذیر شود.
غلامرضا بروجی با بیان اینکه تحصیل زندانیان از اساسیترین برنامههای بازپرورانه است و در نتیجه آن بزهکاران به سمت هنجارمندی پیش میروند، اظهار داشت: سواد آموزی زندانیان راهی برای جلوگیری از ارتکاب مجدد جرم است و از آنجایی که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست توجه به نقش آموزش در آشنایی بیشتر محکومین به حبس، با قوانین در جلوگیری از تکرار جرم راهگشا است.
وی با اشاره به دوره های تحکیم سواد، اظهار داشت :اجرای دوره های تحکیم سواد برای زندانیان بسیار تاثیر گذاربوده است و باید برای همه زندانیان اجرا شود چرا که دورههای مفید و موثر مبتنی بر مهارتهای اساسی و مورد نیاز زندگی به شمار میآید و با تاکید بر نقش و جایگاه مراکز یادگیری محلی در توسعه و تعمیق آموزش و مهارتهای زندگی برای سوادآموزان در زندان ها افزود: در کنار همه ی عوامل آنچه بیش از هر چیز دیگری باعث کاهش چشمگیر آمار و ارقام بزه و بزهکاری در جامعه میشود سواد و افزایش سطح علم و آگاهی شخصی افراد است و مراکز یادگیری محلی در زندانها با همین هدف دایر شده است، وی همچنین گفت: باید اذعان داشت که سازمان نهضت سواد آموزی هم در زمینه ایجاد و تأسیس مراکز یادگیری محلی و همچنین شناسایی و جذب سوادآموز و سایر امور مربوط به سوادآموزی در زندان ها مشارکت فعال داشته و سازمان زندان های کشور در ریشه کنی بی سوادی با همکاری سازمان نهضت سوادآموزی موفقیت های خوبی داشته است و سعی شده، سوادآموزی در زندان ها فراتر رفته و به یک تربیت آموزی مهارت های زندگی برای زندانیان تبدیل شود .
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی، بر ضرورت برگزاری چنین نشست های مشترکی با سایر سازمان ها و ارگان ها با توجه به تنوع مخاطبین آن ها و دسترسی به ایشان به منظور کاهش بی سوادی در کشور تاکید کرد و از برنامه های جامع و فراگیر سازمان نهضت سوادآموزی در این خصوص خبر داد.
در ادامه، حمیدرضا سلیمانی، مدیرکل دفتر امور فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشور، با بیان اینکه برنامه سوادآموزی زندانیان از ابتدای تأسیس سازمان زندانها به عنوان یکی از برنامههای جدی در دستور کار بوده و همچنان به هم شکل جدی دنبال میشود، گفت: هرچه میزان بیسوادی کمتر باشد، میزان وقوع جرم نیز کاهش مییابد. ما نیز در سطح زندانها ریشهکن کردن بیسوادی را یک اولویت جدی میدانیم و امیدواریم با همکاری ویژه سازمان نهضت سوادآموزی احقاق این هدف را تسریع ببخشیم.
در پایان این نشست معاون امور آموزشی و مدیرانکل حوزه معاونت آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی و مدیرکل دفتر امور فرهنگی و تربیتی سازمان زندانها، ضمن تبادل نظر، پاسخگوی سوالات معاونین سوادآموزی استان ها و کارشناسان امور آموزشی زندانهای کشور درراستای بهبود و ارائه راهکارهای علمی برای سوادآموزی زندانیان بودند.
نظر دهید