با حضور مدیرکل استان کردستان تفاهم نامه همکاری حوزه های علمیه خواهران با معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش تشریح و نحوه استفاده از ظرفیت های مشترک بررسی شد.
در اجرای تفاهم مشترک سه جانبه حوزه های علمیه خواهران، کمیته همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش و سواد آموزی، نشست کارگروه استانی در راستای نحوه شناسایی، جذب، آموزش و ارتقاء مهارت های زندگی اسلامی بی سوادان و کم سوادان در سطح استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کردستان، این نشست با حضور مدیرکل و معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان، مدیر حوزه های علمیه خواهران و معاون فرهنگی این نهاد، رابط ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش و روسای ادارات سواد آموزی و سنجش و ارزشیابی تحصیلی دوره سواد آموزی استان به منظور تشریح تفاهم نامه و بررسی نحوه همکاری های مشترک برگزار شد.
هاشم ناظمی جلال مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در این نشست، با اشاره به اهمیت موضوع سواد آموزی، سختی و چالش های پیش رو در راستای شناسایی، جذب و آموزش جامعه هدف، تفاهم نامه سه جانبه را اقدامی ارزشمند در راستای بهره گیری از ظرفیت های مشترک به ویژه آموزش و ارتقاء مهارت های زندگی اسلامی بی سوادان و نو سوادان دانست.
وی هم چنین به جایگاه و ظرفیت های حوزه های علمیه و ارزش و اعتبار این نهاد در بین مردم نیز پرداخت و با بیان اینکه همکاری حوزه های علمیه می تواند به امر سواد آموزی کمک نماید، بر پیگیری مفاد تفاهم نامه بر اساس شیوه نامه اجرایی تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد هماهنگی های لازم در این خصوص صورت گیرد.
در ابتدای این نشست گلبهار خسروی سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان، یکی از رویکرد های سازمان نهضت سوادآموزی را جلب مشارکت دستگاه ها و نهادها و بهره گیری از ظرفیت و همکاری سازمان ها در راستای شناسایی، جذب و آموزش سواد آموزان عنوان کرد و گفت: در همین راستا تفاهم نامه مشترک سه جانبه سازمان نهضت سوادآموزی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و ستاد همکاری حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش منعقد و جهت اجرا به استانها ابلاغ شده است.
وی افزود: در همین راستا نشست کارگروه استان تشکیل و مسئولیت اجرا، برنامه ریزی، رصد، نظارت و راهبری این تفاهم بر عهده کارگروه تخصصی می باشد و امروز اولین جلسه هماهنگی کارگروه برگزار شده است.
خسروی در ادامه به تشریح مفاد تفاهم نامه، اهداف کلی و کمی و جزئیات آن پرداخت و با بیان استفاده از ظرفیت های طرفین در جهت شناسایی، جذب، آموزش و ارتقاء مهارت های زندگی اسلامی بی سوادان و نو سوادان، موضوع اصلی تفاهم نامه است؛ جذب و آموزش مخاطبین دوره سواد آموزی و تحکیم را از اهداف کلی تفاهم نامه برشمرد و اظهار داشت: تحقق حداقل ۵ درصد از اهداف کمی سواد آموزی سال جاری استان در قالب این تفاهم نامه از اهداف کمی است و نیروی انسانی مورد نیاز نیاز از بین اساتید، طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه خواهران پیش بینی شده است با این توضیح که به کار گیری افراد از طریق حوزه های علمیه هیچ گونه رابطه کاری و تعهد استخدامی برای افراد با سازمان نهضت سوادآموزی ایجاد نخواهد کرد.
سرپرست معاونت سواد آموزی استان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح تمهیدات پیش بینی شده در شیوه نامه اجرایی پرداخت و گفت: دوره توجیهی و آموزشی ویژه مجریان پیش بینی و کلاس های این تفاهم نامه در سامانه با عنوان کلاس های طلاب یار حوزه های علمیه خواهران ثبت و روش تشکیل کلاس ها نیز به صورت فرد به فرد، گروهی و کلاسی امکان پذیر است.
وی در پایان به اقدامات نظارت و ارزیابی، مستند سازی و جبران خدمات ناشی از اجرای تفاهم نامه نیز اشاره کرد و گفت: هزینه های مربوط به اجرای برنامه های پیش بینی شده از طریق منابع مالی دستگاه های ذینفع تامین و پرداخت خواهد شد و مدت اجرای این تفاهم نامه پنج ساله می باشد.
در این نشست هم چنین عبدالملکی مدیر حوزه های علمیه خواهران استان کردستان نیز بر استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه خواهران و طلاب اهل تشیع و تسنن استان در اجرای تفاهم نامه تاکید کرد و با اشاره به ظرفیت های این نهاد در استان گفت: با هماهنگی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور می توان از ظرفیت های موجود در راستای شناسایی، جذب و آموزش جامعه هدف استفاده کرد.
وی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در اجرای تفاهم نامه، اظهار داشت: بر اساس شیوه نامه اجرایی و گام های پیش بینی شده، حوزه های علمیه خواهران بر اساس مفاد تفاهم نامه، تعامل و همکاری لازم را خواهد داشت.
گفتنی است در این نشست گام های اجرایی تفاهم نامه تشریح، و پیرامون همکاری مشترک و تعهدات طرفین بحث و تبادل نظر صورت گرفت و نیز مقرر شد مقدمات اجرای تفاهم نامه بر اساس تمهیدات پیش بینی فراهم و اقدامات لازم پیگیری شود.
نظر دهید