اعمال شب و روز اربعین
زیارت امام حسین علیه السلام و زیارت اربعین از مهمترین اعمالی است که در کتب ادعیه بر خواندن آنها در روز بیستم صفر تأکید شده است.
به گزارش روابط عمومی نهضت سوادآموزی نشانه مومن پنج چیز است و یکی از آنها زیارت اربعین و قبر سیدالشهدا (ع) است.
پیاده روی اربعین ضمن آداب و نکاتی که به همراه دارد، روز اربعین نیز، دارای اعمال و آدابی است که از زیارت قبور شهدای کربلا، زیارت اربعین آغاز و دیگر اعمال این روز است.
یکی از این آداب سفر به حرم سیدالشهدا (ع) و ۷۲ شهید کربلاست که روایات بسیاری نیز درباره زیارت قبور شهدا بیان شده است.
از امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده که فرمود: نشانه هاى مؤمن پنج چیز است:
بجاى آوردن پنجاه و یک رکعت نماز (۱۷ رکعت نماز واجب و ۳۴ رکعت نافله)، زیارت اربعین (امام حسین)، انگشتر به دست راست نهادن، پیشانى را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و بسم اللّه الرّحمن الرّحیم را در نماز بلند گفتن.
زیارت امام حسین علیه السلام و زیارت اربعین از مهمترین اعمالی است که در کتب ادعیه بر خواندن آنها در روز بیستم صفر تأکید شده است.
زیارت اربعین
زیارت وداع اربعین
سلام بر تو اى پسر رسول خدا! سلام بر تو اى پسر على مرتضى جانشین رسول خدا!
السّلام علیْک یا ابْن فاطمة الزّهْراء سیّدة نساء الْعالمین، السّلام علیْک یا وارث الْحسن الزّکیّ.
سلام بر تو اى پسر فاطمۀ زهرا سرور زنان جهان! سلام بر تو اى وارث امام حسن پاک!
السّلام علیْک یا حجّة اللّه فی أرْضه و شاهده على خلْقه.
سلام بر تو اى حجت خدا در زمین و گواه او بر آفریدهها!
السّلام علیْک یا أبا عبْد اللّه الشّهید، السّلام علیْک یا موْلای و ابْن موْلای
سلام بر تو اى ابا عبد اللّه شهید! سلام بر تو اى مولاى من و پسر مولاى من!
أشْهد أنّک أقمْت الصّلاة و آتیْت الزّکاة، و أمرْت بالْمعْروف و نهیْت عن الْمنْکر
گواهى مىدهم که تو نماز را به پا داشتى و زکات دادى و امر به معروف و نهى از منکر کردى
و جاهدْت فی سبیل اللّه حتّى أتاک الْیقین، و أشْهد أنّک على بیّنةٍ منْ ربّک أتیْتک
و در راه خدا جهاد نمودى تا اینکه امر یقین تو را فرارسید و نیز گواهى مىدهم که تو دلیل روشن از سوى پروردگارت داشتى؛ و اگر از دور زیارت کند باید بگوید:
توجّهت إلیک یا موْلای زائراً وافداً راغباً مقرّاً لک بالذّنوب.
اى مولاى من! اکنون من به عنوان زایر، واردشونده، گراینده، اقرارکنندۀ به گناه و گریزان از خطا.
هارباً إلیْک من الْخطایا لتشْفع لی عنْد ربّک.
به درگاه تو آمدهام تا در نزد پروردگارت از من شفاعت کنى.
یا ابْن رسول اللّه صلّى اللّه علیْک حیّاً و میّتاً، فإنّ لک عنْد اللّه مقاماً معْلوماً و شفاعةً مقْبولةً.
اى پسر رسول خدا! درود خدا بر تو در حال حیات و مرگ تو، زیرا تو در نزد خدا از مقام معلوم و شفاعت مورد پذیرش برخوردارى.
لعن اللّه منْ ظلمک، و لعن اللّه منْ هتک حرمک و غصب حقّک.
خداوند کسانى را که به تو ستم نمودهاند لعنت کند و نیز کسانى را که تو را محروم نموده، حقت را غصب نموداند لعنت کند
و لعن اللّه منْ قتلک و لعن اللّه منْ خذلک، و لعن اللّه منْ دعوْته فلمْ یجبْک و لمْ یعنْک
و قاتلان تو را لعنت کند و آنان را که دست از یارى تو کشیدند لعنت کند و آنان را که خواندى و به تو پاسخ مثبت ندادند و تو را یارى نکردند لعنت کند
و لعن اللّه منْ منعک منْ حرم اللّه و حرم رسوله و حرم أبیک و أخیک
و نیز کسانى را که از رفتن تو به سوى حرم خدا و حرم رسول خدا و حرم پدر و برادرت جلوگیرى کردند لعنت کند
و لعن اللّه منْ منعک منْ شرْب ماء الْفرات لعْناً کثیراً یتْبع بعْضها بعْضاً؛
اللّهمّ فاطر السّماوات و الْأرْض عالم الْغیْب و الشّهادة.
خدایا! اى پدیدآورندۀ آسمانها و زمین! داناى پنهان و آشکار!
أنْت تحْکم بیْن عبادک فیما کانوا فیه یخْتلفون، و سیعْلم الّذین ظلموا أیّ منْقلبٍ ینْقلبون.
تو بین بندگانت در آنچه اختلاف دارند حکم مىکنى و زود است آنانى که ظلم کردند بدانند کدامین جایگاه بازگشتشان است.
اللّهمّ لا تجْعلْه آخر الْعهْد منْ زیارته، و ارْزقْنیه أبداً ما بقیت و حییت یا ربّ.
خدایا این زیارت را آخرین عهدم از زیارت قرار مده و همیشه برایم تا وقتى که باقى و زنده هستم روزىام گردان، اى پروردگار!
و إنْ متّ فاحْشرْنی فی زمْرته یا أرْحم الرّاحمین؛
و اگر زيارت آخر روز عاشورا را در اين روز نيز بخواند مناسب است و بدان كه مشهور آن است كه سبب تأكيد زيارت آن حضرت در اين روز آن است كه حضرت امام زين العابدين عليه السّلام با ساير اهل بيت در اين روز بعد از مراجعت از شام به كربلاى معلى وارد شدند و سرهاى مقدّس شهدا را به بدنهاى ايشان ملحق كردند و اين بسيار بعيد است از جهات بسيار كه ذكر آنها موجب تطويل است؛ و بعضى گفتهاند در اين روز اهل بيت عليهم السّلام وارد مدينۀ طيبه شدند و اين نيز بسيار بعيد است، و بعضى گفتهاند كه شايد حضرت امام زين العابدين عليه السّلام به اعجاز و طىّ الارض، مخفى به كربلا رفته باشد از شام و سرها را به بدنها ملحق كرده باشد و اين ممكن است، امّا روايتى در اين باب به نظر نرسيده است، بلكه بعضى از روايات منافاتى فى الجمله به اين دارد و وجهى كه از احاديث ظاهر مىشود آن است كه اوّل كسى كه از صحابه حضرت رسالت صلّى اللّه عليه و آله به زيارت آن حضرت مشرّف شد، جابر بن عبد اللّه انصارى بود و او در اين روز به كربلا رسيد و آن حضرت را با شهدا زيارت كرد و چون جابر از اكابر صحابه بود و اساس اين امر عظيم را گذاشت، مىتواند بود كه سبب مزيد فضل زيارت آن حضرت در اين روز شده باشد و شايد وجوه ديگر داشته باشد كه بر ما مخفى باشد و چون فرمودهاند كه در اين روز زيارت كنيم، بايد كرد و تفحّص سببش ضرور نيست.
نظر دهید