جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1399/03/06 - 14:20
  • - تعداد بازدید: 307
  • - تعداد بازدیدکننده: 93
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /appsettingFree

اسماعیل ادهم معاون سواد آموزی در مراسم تجلیل آموزش دهندگان شاهرود: آموزش‌دهندگان سوادآموزی عاشقانه کار می کنند/ سوادآموزی از سندتحول بنیادین مستثنی نیست

با حضور معاون سواد آموزی مدیرکل آموزش و پرورش استان و مسئولین آموزش و پرورش شاهرود از آموزش دهندگان اداره سوادآموزی این شهرستان با اهداء لوح قدردانی و تجلیل شد.

با حضور معاون سواد آموزی مدیرکل آموزش و پرورش استان و مسئولین آموزش و پرورش شاهرود از آموزش دهندگان اداره سوادآموزی این شهرستان با اهداء لوح قدردانی و تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از روابط عمومی معاونت سوادآموزی به نقل از روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شاهرود؛ اسماعیل ادهم معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش استان در جمع آموزش دهندگان سوادآموزی شهرستان شاهرود با اشاره به بینش و فلسفه ی فعالیت اداره سوادآموزی،  نقش آن را تلاش برای جبران عدالت اجتماعی، تجلی تقوای عملی و ضرورت کمک به بازماندگان و محرومان جامعه خوانده و گفت: همه ی مشکلات ما ناشی از "نایادگیری" است.


در این "نایادگیری" کم کاری های حوزه های متعددی مشهود است که  بخشی از آن می تواند به ایفای نقش ناقص ما (آموزش دهندگان) نیز برگردد.


ادهم تأکید کرد: باید بپذیریم بخشی از نظام تعلیم و تربیت  در به وجود آمدن برخی از آسیب های اجتماعی نقش داشته است. وجود 35 درصد بی سواد کمتر 20 سال نشانگر محرومیت بخشی از جامعه از امکانات و سرمایه های جامعه است.  


اکنون سوادآموزی نوین طیف گسترده ای ازمهارت های رفتاری، خانوادگی، آسیب های اجتماعی ، اقتصادی و ...را در بر می گیرد چرا که زندگی اجتماعی از زندگی شخصی و فردی ما جدا نیست.


ادهم سند تحول را سند بالا دستی و اجرایی آموزش دهندگان نیز خواند و گفت: دید وسیع و عمیقی که در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد نگاهی فراگیر به نیاز های انسان داشته  است در این میان مجریان این سند نیز باید از دانش و توانمندی برخوردار باشند تا بتوانند تربیت چند ساحتی و چند بعدی اشاره شده در  این سند  را تحقق ببخشند.


وی به همکارانش توصیه کرد:" آموزش دهندگان، سند تحول بنیادین را بخوانند و بدانند که سواد آموزی مستثنی از سند تحول نیست! در این سند به طور کامل به پذیرش نقش "یادگیرنده " توسط افراد جامعه اشاره شده است.


وی 1200 ساعت سوادآموزی را برای افراد بازمانده، کم سواد و بی سواد را تنها فرصت جبران باقی مانده و به جای 12 سال آموزش رسمی دانسته و کار آموزش دهندگان را کاری بزرگ توصیف کرد و تذکر داد:  در فرایند یادگیری و تغییر مثبت یک فرد نباید آسیبی به زندگی شخصی و فردی و هویت او وارد شود.


معاون سواد آموزی مدیرکل؛ در اهمیت شخصیت و انگیزه سواد آموزان عنوان کرد:  ارزیابی عملکرد آموزش دهندگان با میزان قبولی سواد آموزان در امتحانات پایانی، اشتباه مسلمی است همه به اهمیت این حوزه و  آموزش بزرگسال را باور کنیم.  


راز ماندگاری سوادآموزان در جذب و نگاه داشت آنان مهارت آموزی است باید آموزش را با مهارت تلفیق کنیم.


وی بر ایجاد مرکز یادگیری محلی  در شاهرود ویژه سواد آموزان تأکید کرد و گفت: کارآفرینی، اشتغال روی دیگر سواد آموزی است.


سید محمد موسوی معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شاهرود؛  در تدوین نقشه راه جدید اداره سواد آموزی شاهرود که با انتصاب ربابه یاورپناه رئیس جدید این اداره نیز همزمان بود گفت: "ما نیاز داریم تا در اداره سواد آموزی اتفاقات جدیدی رقم بخورد! با حضور برنامه ریزانی که به مدت طولانی تری در این سمت حضور خواهند یافت کارهای ماندگاری ثبت نمایند".


معاون مدیرکل و مدیرآموزش و پرورش شاهرود برای جذب و نگاهداشت سوادآموزان پیشنهاد داد علاوه بر انجام کارهای مبتنی بر آمار و ارقام ، با  ارتباط عاطفی و ایجاد همدلی بین آموزش دهندگان و سوادآموزان به عنوان شرط اصلی آموزش تحولی در جذب بازماندگان و دورشدگان از تحصیل رقم بخورد.


وی افزود برخی از ظرفیت ها  جذب والدین کم سواد و نیازمند مهارت آموزی  در اختیار انجمن های اولیآء ومربیان مدارس است؛ مسئولین انجمن ها در هدایت و جذب این افراد اداره سواد آموزی را یاری دهند.


موسوی بر «حس نیاز» یا ایجاد انگیزه درونی در افراد بزرگسال جهت  همکاری با برنامه ها و طرح های سواد آموزی تأکید کرد و افزود: حس نیاز  عامل  اصلی انگیزه آنان برای شرکت در کلاس های سوادآموزی است؛ آموزشیاران باید در فرایند شناسایی و جذب، این حس را در آنان ایجاد نمایند. از ابزارهای ایجاد "حس نیاز" می تواند کارگاهای مشاوره ای و و کارگاه های آموزش خانواده باشد.


سید محمد موسوی اظهارداشت: از آنجا که فقدان آموزش مهارت های زندگی خود یکی از عوامل ایجاد آسیب های اجتماعی است ضرورت دارد از ظرفیت و اعتبارات حوزه ی پیشگیری از آسیب های اجتماعی (کارشناسی سلامت و مشاوره) ادارات آموزش و پرورش نیز بهره گرفته شود.


«الگو سازی» دیگر راهکاری است که باید مورد توجه قرارگیرد. با نمایش توانمندی های کسب شده توسط سواد آموزان و معرفی فراگیران موفق که اکنون در جامعه زندگی بهتری  دارند از طریق روش های متنوع و خلاقانه و هنری جذب و نگاهداشت افراد تقویت شود.


در این مراسم سرهنگ حمیدرضا گلمحمدی مسئول بسیج فرهنگیان با اشاره به فرازهایی از مقام معظم رهبری در خصوص شخصیت معلم و ضرورت تعلیم و تربیت بر همکاری این نهاد با اداره سواد آموزی تأکید کرد.


گفتنی است در پایان این مراسم از 23 نفر از آموزش دهندگان سوادآموزی شاهرود با اهدا لوح سپاس قدردانی و تجلیل شد.


  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 3392
کلمات کلیدی

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1399/03/06 14:20
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین