وزیری معاون سواد آموزی استان خراسان رضوی در جلسه نشست تخصصی سواد آموزی بر مدار تحول : روابط عمومی ها در عصرشناسی و نسل شناسی نقش پیشران دارند.
جلسه هم اندیشی با کارشناسان روابط عمومی قطب شهید هاشمی نژاد و قطب شهید کاوه با حضور وزیری معاون سواد آموزی استان و محمد زاده رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی استان برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از معاونت سوادآموزی استان خراسان رضوی ، وزیری معاون سوادآموزی استان در این جلسه با اشاره به تفاوت اندیشه کردن و فکر کردن گفت : اندیشه همیشه محصول تولید می کند و به طراحی مسئله برمی گردد ، ولی فکر کردن منجر به حل مسئله می شود ما در عصری زندگی می کنیم که دچار فقر اندیشه است و ارسطو در این باره می گوید: دنیای بدون پژوهش ارزش زیستن ندارد.
وزیری ادامه داد: روابط عمومی ها نقش پیشران در استراتژی ها و اهداف سازمانی دارند و آنان می توانند استراتژی های سازمان را به خوبی معرفی و برای تحقق آن قدم بردارند . ما در عصر انفجار اطلاعاتی که زندگی می کنیم و سه عامل سرعت، دقت و صحت می تواند در کار روابط عمومی ها نقش پیشران داشته باشد.
وی افزود : پرسش از چرایی یک مسئله عامل پس رفت و بازگشت به گذشته می شود و پرسش از کیفیت و چگونگی باعث حرکت به سوی آینده است. روابط عمومی ها فقط انتقال دهنده نیستند و مداخله گر هم می باشند آن هم مداخله گر رشدی - تکاملی نه اصلاحی - ترمیمی.
معاون سواد آموزی استان، روابط عمومی را عامل محرک یک سازمان دانست و اظهار داشت: سازمان ها از دو مسئله اندیشه بدون عمل و عمل بدون اندیشه رنج می برند .
وی تصریح کرد: عصر کنونی ،عصر ظهور رقبای نامرئی و نسل های پرسش گر هست و باید دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت بتوانند دانش آموزان را اغناء کنند و به سوال های مقدم جواب دهند نه سوال های مؤخر.
وزیری فقر را شبی بدون اندیشه سپری کردن دانست و گفت: تنها راه زندگی بهتر، رشد می باشد و تنها راه رشد، تغییر است و تنها راه تغییر این است که یادگیرنده باشیم لذا روابط عمومی ها نقش پیشران در یک سازمان دارند و می توانند آن را به یک سازمان یادگیرنده تیدیل کنند.
وی به موضوع مهارت گرایی در عصر حاضر اشاره کرد و افزود: کشورهایی موفق هستند که مهارت آموزش می دهند و بی سوادان قرن 21، کسانی هستند که مهارت نمی آموزند و به فرموده حضرت علی (ع) دانش هیچ کس از تیغ کهنگی در امان نیست و هر انسانی باید خودش را به روز کند .
این مقام مسئول ادامه داد: نظام آموزشی پیشران یا به تعبیری نظام آموزشی فراز نشین که از دل سند تحول بنیادین و نقشه جامع علمی کشور بیرون آمده است، می تواند باعث رشد کشور از پرسه به عرصه شود .
وی به نقش پیشران معلم در مدرسه اشاره کرد و گفت: مدرسه مکانی برای جویش ، پویش ، پژوهش و رسش است و مکانی برای سازگاری با محیط و پس انداز نیروی انسانی می باشد . مدرسه مینیاتور جامعه و قله غروب حسرت دانش آموز است و معلم فقط نقش عرضه کننده دانش را نداشته باشد بلکه آورنده دانش نیز باشد.
وزیری عنوان کرد: در همه کشورها حتی کشورهای پیشرفته ، سازمانی به نام سوادآموزی وجود دارد و وظیفه آن ارتقای سواد عمومی جامعه می باشد و رسالت سواد آموزی تنها به آموزش خواندن و نوشتن بی سوادان محدود نمی شود .
وی افزود: سه نکته کلیدی در صدور فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی مشهود هست، نکته اول حضرت امام (ره) درباره خواندن و نوشتن است و نکته دوم آن است که: نهضت باید کار را به جایی برساند که هر کسی، مسائل خودش را خودش بتواند حل کند.
وی ادامه داد: در نکته سوم فرمایش حضرت امام(ره) ، رسیدن به استقلال فرهنگی در دراز مدت اشاره می شود و منظور جدا شدن از وابستگی ها و بریدن از باطل است .
معاون سواد آموزی، انواع سواد را 40 نوع دانست که از این میان، 12 نوع آن را لازمه ی زندگی و 5 نوع آن شامل سواد ارتباطی،مالی،تربیتی،رایانه ای و سلامت را شایسته ی زندگی خواند و ادامه داد : سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد تا کنون 4 تعریف از سواد ارائه کرده است و اولین تعریف توانایی خواندن و نوشتن و آخرین آن، توانایی ایجاد تغییر فرد در زندگی خود با استفاده از آموخته هایش می باشد.
وی با بیان اینکه در حوزه سوادآموزی بیش از ۱۴ طرح در سال گذشته خراسان رضوی اجرا شده است، افزود: طرح مهارت خواندن و نوشتن، طرح حلقههای کتاب و کتابخوانی، طرح نماز کلید بهشت، طرح خواندن با خانواده نمونه هایی از این طرح ها بود و امسال علاوه براین طرح ها ، تهیه اطلس سواد آموزی هر شهرستان، چاپ و نشر کتاب های سوادآموزی برای دانش آموزان نابینا با خط بریل، طرح مدرسه محوری،اولین نشست تخصصی سواد آموزی و بیانیه گام دوم انقلاب را در دست اجرا داریم.
معاون سواد آموزی استان ، تعداد بی سوادان در جهان را 771 میلیون نفر اعلام کرد که ایران باسوادی 98.9 را در کارنامه خود دارد و اظهار داشت: درصد باسوادی زنان استان هم اکنون به ۸۶.۷ درصد رسیده است در حالی که این رقم در اول انقلاب تنها ۳۵ درصد بوده است و همچنین اختلاف باسوادی شهر و روستا به 10 درصد رسیده است.
وزیری ادامه داد: سال گذشته در حوزه جذب سوادآموزان نیز به طور کلی، در همه دوره های سوادآموزی بعد از استان خوزستان با ۲۶ هزار و ۵۸۰ نفر، رتبه دوم کشور را از آن خود کردهایم و آمار قبولی سواد آموزان در امتحانات پایانی 63 درصد بود.
این مقام مسئول در پایان حجم ابلاغی استان را 26867 نفر برای امسال اعلام کرد وبرکیفیت برنامه های اجرایی در هفته سواد آموزی تاکید کرد.
نظر دهید