باتالیف چندین کتاب و ارائه طرحهای متناوب و فعالیتهای پژوهشی؛
نظام مرادی چهره تاثیرگذار استان کردستان در زمینۀ آموزش بزرگسالان
نظام مرادی چهرۀ تاثیرگذار استان کردستان بیان کرد: محصول فعالیت در دوره سوادآموزی رشد 55 درصدی با سوادی بوده است که این مهم، آن زمان در کنار همکاران و با تلاش شبانهروزی آموزشیاران و برنامهریزیهای خوب و نظارتهای هدفمند مدیران و راهنمایان تعلیماتی حاصل گردید.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، نظام مرادی با تالیف چندین کتاب و ارائه طرحهای متناوب و فعالیتهای پژوهشی در زمینه بزرگسالان؛ از چهرههای فعال، تلاشگر و تاثیرگذار در زمینه آموزش حوزه بزرگسالان و سوادآموزی استان کردستان معرفی گردید.
وی در سال 1366بعنوان آموزشیار وارد عرصه سواد آموزی شد سپس به مدت سه سال وظیفه راهنمایی تعلیماتی را به عهده گرفت . به دنبال آن در پست های اداری مسئول تدارکات، انبار و پشتیبانی، دبیرخانه، امتحانات، نمایندگی هسته گزینش و مسئول گزینش مشغول فعالیت گردید.
مرادی چندین کتاب در زمینۀ آموزش بزرگسالان را تألیف نموده است.
از جمله کتابهای: اطلاعات قرآنی ویژه برنامه های پس از سواد (1385)، درس های اخلاقی ویژه آموزشیاران (1386)،دانش کاری و تخصصی ویژه آموزشیاران (1388)، دانستنی های زندگی ویژه برنامه های پس از سواد (1388) و همچنین تهیه و انتشار ماهنامه دانش زندگی ویژه کمسوادان ،تهیه و انتشار چندین مقاله کوتاه به عنوان هفده شهریور روز جهانی مبارزه با بیسوادی- روز معلم – بیسوادی یک معضل اجتماعی – به سوی روشنایی که هر چهار مورد در هفته نامه های محلی سیروان و سوران به چاپ رسیدند.
بخشی از کتاب های فرادرسی فوق در گروههای پیگیر سواد و عناوین سوم و چهارم نیز توسط آموزشیاران مورد استفاده قرار گرفتند.
وی در پاسخ به این سوال که کارایی و نتیجه فعالیتهای شما در حوزه سوادآموزی چه بوده است؟ گفت:
"از سال 1355 لغایت 1390 در حوزه سوادآموزی استان فعالیت نمودم در سالهای اخر انجام وظیفه، موفق شدم پیشینه سواد آموزی استان را تدوین نمایم که نشان داد؛
درصد باسوادی استان از حدود 30 درصد در سال 1355 به بالای 85 درصد در سال 90 رسیده است.
این پیشینه نشان می دهد که موفقیت های گسترده ای با همکاری همکاران و تلاش شبانهروزی آموزشیاران و برنامهریزیهای خوب و نظارت های هدفمند مدیران و راهنمایان تعلیماتی، در این استان حاصل گردیده است.
آمارهای استخراجی در بررسی این پیشینه نشان می دهد که طی این سالها مواردی چون ؛کاهش درصد بیسوادی استان،کاهش فاصله بیسوادی میان زنان و مردان به طور معنادار ( در این خصوص سهم آموزشیاران زن نسبت به مردان مؤید این مهم است)، اجرای عدالت آموزشی در مناطق روستایی انجام گردیده و همچنین جلب مشارکت های بیرونی از جمله بهرهگیری از تجربیات جهانی در ایجاد مراکز یادگیری محلی، همکاری با صندوق جمعیت ملل متحد، همکاری با یونیسف بویژه در اجرای طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار که در این خصوص روستای ژیوار منطقه اورامانات در شهرستان سروآباد بعنوان پایگاه آزمایشی طرح برای کشور قرار گرفت."