نشست هماندیشی معاونان سوادآموزی قطب یک کشور برگزار شد
نشست هماندیشی معاونان سوادآموزی قطب یک کشور، با حضور نقی سیاهکالی مرادی مدیرکل آموزشوپرورش استان، مهدی نامجومنش مدیرکل دفتر سنجش سازمان سوادآموزی کشور، محمود قنبرزاده مدیرکل دورههای سوادآموزی سازمان سوادآموزی کشور، طریقی معاون سوادآموزی استان و معاونان سوادآموزی استانهای "قطب یک" در سالن جلسات اداره کل برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی سازمان نهضت سوادآموزی، یکشنبه هفدهم دیماه، نشست هماندیشی معاونان سوادآموزی قطب یک کشور در سالن جلسات اداره کل آموزشوپرورش استان قزوین برگزار شد، در این نشست ابتدا، طریقی معاون سواد آموزی استان قزوین گزارش مختصری در مورد وضعیت سوادآموزی استان و عملکرد سال جاری و سال گذشته ارائه داد.
در ادامه مهدی نامجومنش مدیر کل دفتر نظارت، سنجش وارزشیابی در ارتباط با ویژگیهای جلسات قطبی در حوزه سوادآموزی گفت: هدف از قطب بندی استانها تبادل اطلاعات و توسعه منطقه ای، انتقال تجربه ها و ایجاد هم افزایی است، در این قطببندیها به همجواری، محل جغرافیایی و اشتراکات توجه خواهد شد و موضوعاتی مانند ایجاد وحدترویه در اجرای دستورالعملها و قوانین و هماهنگی در اجرای سیاستهای سازمان مورد تاکید است که ضمن توسعه استان، منجر به توسعه و تحقق اهداف کلان سازمانی خواهد شد.
مدیرکل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی سازمان سوادآموزی ادامه داد: در جلسات قطبهای منطقهای نکات و مطالبی توسط هر استان مطرح میشود که ممکن است گره گشای مشکلات دیگر استانها باشد و در این قطببندیها به همجواری، محل جغرافیایی و اشتراکات توجه خواهد شد.
وی گفت: هدف اساسی که قطببندی مدنظر دارد فکرسازی، تصمیم سازی و ترویج اندیشههای حوزه سواد آموزی است.
سپس مدیرکل دورههای سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به طرح مبحث ادغام سازمان سوادآموزی در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: نهضت با همان مسئولیت گذشته و با روند پیشین به کار خود ادامه میدهد.
محمود قنبرزاده در مورد اجرای رویداد «روستای باسواد» گفت: در این رویداد که باهدف ارتقاء دانایی و توانایی افراد در روستاها میباشد، همه روستاهای کشور در یک بازه زمانی تعریف شده، از بیسواد و کمسواد عاری خواهند شد و هر فرد حداقل یک مهارت خواهد آموخت وی تصریح کرد: طرح سوادآموزی «خانهبهخانه» نیز در استانهای کشور اجرا میشود.
قنبرزاده با اشاره به راهاندازی طرح "نهضت دانشآموزی"برای ریشهکنی بیسوادی، ادامه داد: و در این طرح برای شناسایی بیسوادان از ظرفیت دانشآموزان استفاده خواهد شد. بخشی از این طرح در بستر شاد انجام میشود و دانشآموزان میتوانند اطرافیان نزدیک خود را که بیسواد هستند به ما شناسایی کنند و اگر هم توانایی یاددهی داشته باشند در طرح شرکت میکنند.
محمود قنبرزاده از راهاندازی مراکز یادگیری محلی در همه استانها بهویژه مناطق محروم کشور خبر داد و گفت: در این مراکز علاوه بر یاددهی خواندن و نوشتن ارتقای سواد قرآنی افراد بیسواد و کمسواد در دستور کار جدی سازمان سوادآموزی وزارت آموزشوپرورش قرار میگیرد.
مدیرکل دورههای سوادآموزی در ادامه تصریح کرد: در مراکز یادشده تعلیم مواردی مانند مهارت همسرداری، تربیت و زندگی شهروندی در دستور کار قرار میگیرد که این موضوع در همایشی در شهر مشهد چکشکاری میشود و مهارتآموزی به افراد کمسواد برای ایجاد شغل هم در دستور کار این مراکز قرار دارد و همچنین طرح شتاببخشی به سوادآموزی در ۱۵ استان توسط سازمان سوادآموزی کشور برگزار میشود که این استانها روند مطلوبی در سوادآموزی ندارند و در استان قزوین باید در کنار ظرفیت آموزشدهندگان از ظرفیت مردمی هم استفاده شود.
نظر دهید