در اولین روز از حضور گروه نظارتی سازمان نهضت سوادآموزی در کردستان انجام شد؛
بررسی اقدامات و شاخصهای عملکردی و فرایند کلاسگذاری شهرستانهای مریوان، دهگلان، ناحیه یک سنندج و معاونت سوادآموزی استان و بازدید از کلاسها
در اولین روز از سفر گروه نظارتی سازمان نهضت سوادآموزی به کردستان، ناظرین با حضور در معاونت سوادآموزی استان، آموزشوپرورش شهرستانهای مریوان، دهگلان و ناحیه یک سنندج، اقدامات و شاخصهای عملکردی و فرایند کلاس گذاری سال ۱۴۰۲ بررسی شد و از کلاس های سوادآموزی بازدید و روند کمی و کیفی آموزش مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابطعمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از اداره روابطعمومی و اطلاعرسانی آموزشوپرورش کردستان،گروه نظارت و ارزیابی سازمان در قالب سه گروه مجهز با حضور در معاونت سوادآموزی استان، آموزشوپرورش مریوان، دهگلان و ناحیه یک سنندج، اقدامات و مستند شاخصهای عملکردی سوادآموزی این شهرستانها در بخش اداری را بررسی و ضمن بازدید از کلاس های سوادآموزی و گفتگو باسواد آموزان و آموزشدهندگان، روند کمی و کیفی فعالیتها را ارزیابی کردند.
در این برنامه نظارتی محمود قنبرزاده مدیرکل دفتر برنامهریزی دورههای سوادآموزی سازمان به همراه رئیس گروه آموزش دورههای انتقال و تحکیم سازمان و رئیس اداره سوادآموزی استان با حضور در شهرستان مریوان از چندین کلاس بازدید کرد و عملکرد شهرستان در زمینه پوشش حجم، وضعیت کمی و کیفی آموزشی سوادآموزان تحت پوشش، برگزاری آزمونهای سوادآموزی و تصحیح اوراق سال ۱۴۰۱، عملکرد شورای پشتیبانی سوادآموزی، بهبود کیفیت و ستاد امتحانات، کیفیت برنامههای آموزشی و توجیهی توانمندسازی نیروی انسانی و هم چنین مستندات شاخصهای عملکرد آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.
وی در بازدید از کلاس های سوادآموزی این شهرستان، وضعیت پیشرفت تحصیلی سوادآموزان، فعالیت و حضور آموزشدهندگان، دسترسی سوادآموزان به محتوا و اقلام آموزشی، کیفیت اجرای برنامههای آموزشی و مکمل، کمیت و کیفیت نظارت بر کلاس ها، کیفیت تدریس، مکان و زمان برگزاری کلاس و امکانات و تجهیزات موردنیاز را ارزیابی و از نزدیک باسواد آموزان و آموزشدهندگان گفتگو و در جریان مسائل و مشکلات قرار گرفت.
قنبرزاده در ادامه در معیت مدیر آموزشوپرورش مریوان از مرکز یادگیری محلی سوادآموزی شهرستان، کلاس ها و بخشهای مختلف بازدید و فعالیتهای انجام شده از جمله کلاس گذاری، آموزش مهارت و حرفهآموزی و مستند اقدامات را بررسی کرد.
وی با تأکید بر اینکه فعالیتهای مراکز باید بر اساس شیوهنامه ابلاغی و نیازسنجی صورت گیرد، خواستار بهرهگیری از ظرفیتهای منطقهای و حرکت به سمت کارآفرینی و اشتغال آفرینی در کنار آموزش سواد پایه شد و ضمن تشکر از اهتمام مدیر و عوامل اجرایی و آموزشدهندگان مرکز تصریح کرد: انتظار میرود در مهلت باقیمانده، فرآیند کلاس گذاری مرکز تکمیل شود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی دورههای سوادآموزی سازمان در ادامه با حضور در اداره سوادآموزی مریوان و در نشستی با حضور مدیر آموزشوپرورش شهرستان، کارکنان سوادآموزی و ناظران آموزشی از حمایت و پشتیبانی مدیر شهرستان از برنامههای سوادآموزی، تأمین نیروی انسانی سوادآموزی و زحمات دستاندرکاران این حوزه در راهبری و پیگیری اقدامات تشکر کرد.
قنبرزاده با اشاره به حضور ۱۱۰ آموزشدهنده فعال شهرستان، خواستار اتخاذ تدابیر لازم و جلب همکاری آنان در راستای کلاس گذاری شد و با بیان اینکه عملکرد کلاس گذاری شهرستان نسبت به میانگین کشوری پایین است و حجم ابلاغی به شهرستان باید پوشش داده شود، گفت: ضرورت دارد با برگزاری جلسات توجیهی برای آموزشدهندگان، از فرصت باقیمانده برای کلاس گذاری استفاده و در همین راستا از ظرفیت کلاس گذاری مناطق روستایی، همکاری مدارس، همراهی دستگاهها و شرکای سوادآموزی، ظرفیتهای آموزشوپرورش، کمیته امداد، ندامتگاهها، جهاد کشاورزی، بهزیستی، دفتر امور روستایی، بسیج و فنی و حرفهای بهرهگیری شود.
وی هم چنین یکی از انتظارات را تأمین وسیله نقلیه برای بازدید گروه بهبود کیفیت و ناظرین از کلاس ها و تجهیزات موردنیاز برای آموزش رایانه سوادآموزان دوره انتقال عنوان و گفت: در همین راستا میشود از امکانات رایانهای هنرستانها و کارگاههای شهرستان استفاده کرد.
نعمت مرادی مدیر آموزشوپرورش مریوان نیز در این نشست، گزارشی از روند کلاس گذاری و حجم ابلاغی، جلسات توجیهی آموزشدهندگان و اقدامات انجام شده از طریق شورای پشتیبانی سوادآموزی و گروه بهبود کیفیت ارائه کرد و گفت: کلاس گذاری در اولویت پیگیری شهرستان قرار دارد و در حد توان امکانات و تجهیزات موردنیاز تأمین خواهد شد.
در ادامه این نشست مسائل جاری، چالشهای پیش روی سوادآموزی با محوریت شناسایی، جذب و آموزش، کلاس گذاری و سامانه سواد بررسی و راهنماییهای لازم توسط ناظرین سازمان انجام شد.
گفتنی است در بازدید روز اول، جعفری رئیس گروه دوره سوادآموزی سازمان نیز با حضور در معاونت سوادآموزی استان، شاخصهای عملکردی و مستند اقدامات را در بخشهای سوادآموزی و نظارت، سنجش و ارزشیابی تحصیلی بررسی کرد.
وی در ادامه با حضور در آموزشوپرورش دهگلان و ناحیه یک سنندج، اقدامات و فعالیتهای سوادآموزی این دو شهرستان در بخش اداری را بررسی و از چند کلاس سوادآموزی نیز بازدید کرد و در جریان روند کمی و کیفی کلاس گذاری سال ۱۴۰۲ قرار گرفت.