جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1401/05/01 - 10:14
  • - تعداد بازدید: 350
  • - تعداد بازدیدکننده: 348
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /appsettingFree

آزادمنش در جلسه هم اندیشی معاونت سواد آموزی و اداره استثنایی استان خراسان رضوی : تحقق عدالت آموزشی و عدالت جنسیتی از اهداف مهم سواد آموزی.

جلسه هم اندیشی معاونت سواد آموزی و اداره استثنایی استان با حضور آزادمنش سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش ، روحانی رئیس اداره استثنایی استان، پویان مهر رئیس اداره ساماندهی دوره های سواد آموزی و کارشناسان دو اداره در راستای تفاهم نامه سازمان نهضت سواد آموزی و سازمان استثنایی کشور برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل ازروابط عمومی معاونت سواد آموزی استان خراسان رضوی ، آزادمنش سرپرست معاونت سواد آموزی استان در این جلسه اظهار داشت:  کار در حوزه آموزش بزرگسالان متفاوت وپیچیده تر از آموزش های عادی می باشد چون زمان، مکان و محتوای آموزش باید متناسب با نیاز بزرگسال تعریف شود.  

 

وی ادامه داد: در آموزش رسمی کشور یک نوع محتوا برای مخاطبان درنظر می گیرند اما در آموزش بزرگسالان افراد با مشاغل مختلف الزاما محتوای آموزشی یکسان ندارند زیرا نیاز آنان یکسان نیست. متفاوت بودن رده سنی افراد یک کلاس که ممکن است تفاوت سنی آنان به 40 تا 50 سال هم برسد از سختی های کار آموزش بزرگسالان است.

 

سرپرست معاونت سواد آموزی استان ادامه داد:  معمولا بزرگسالان دیرتر از دانش آموزان یاد می گیرند و زودتر فراموش می کنند و ماندگاری سواد آنان 6 ماه می باشد که بدین منظور،سه دوره ی آموزشی متناسب با بزرگسالان طراحی شده است، دوره سواد معادل اول تا سوم ابتدایی،دوره انتقال معادل چهارم تاششم ابتدایی و دوره تحکیم برای تثبت وتعمیق یادگیری آنان اجرا می شود.

 

آزادمنش به دلایل محو نشدن کامل بی سوادی اشاره کرد و گفت: در تمام جوامع حتی پیشرفته و توسعه ‌یافته افزایش آمار باسوادی از 98 تا 100 درصد کار  دشواری است چنانچه مبادی ورودی بی‌سوادی نداشته باشیم هر 1 درصد افزایش باسوادی نیاز به 15 سال زمان دارد و اگر هر ساله تنها 1 درصد افراد لازم‌التعلیم در استان ترک ‌تحصیل  کنند،آمار قابل توجهی به جرگه بی‌سوادان وکم‌سوادان افزوده می‌شوند.

وی آمار باسوادی کشور را 97.1 درصد و استان خراسان رضوی را 98.1 درصد خواند و افزود: در سال گذشته، 27500 نفربی سواد یا کم سواد تحت پوشش سواد آموزی خراسان رضوی قرار گرفتند که به لحاظ جمعیت تحت پوشش رتبه دوم کشور را داریم .

 آزادمنش تحقق عدالت آموزشی و عدالت جنسیتی را از اهداف مهم سواد آموزی دانست وبیان داشت: پرداختن به مسئله سواد در مناطق روستایی و حاشیه شهرها، و مناطق عشایری و همچنین  درک رابطه منطقی و متقابل بین برابری‌های جنسیتی به این معنی که تحصیلات بیشتر زنان سبب هدایت به سمت برابری بیشتر در آموزش می‌شود نیاز به توجه ویژه دارد.

وی ادامه داد: در کل کشور به طور میانگین 11 درصد جمعیت شهری از روستایی باسوادتر و 6.1 درصد مردان نسبت به زنان با سوادترهستند که در این دو موضوع استان خراسان رضوی از میانگن کشوری وضعیت مطلوب تری دارد.  

این مقام مسئول در پایان از آموزش سالانه 4500 نفر از اتباع معادل 0.1 کشور خبر داد .

 

 روحانی رئیس اداره استثنایی خراسان رضوی از دیگر سخنرانان جلسه گفت: در استان 18500 نفر دانش آموز با نیازهای ویژه در قالب 7 گروه از دانش آموزان از جمله آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی،کم توان ذهنی،اختلالات رفتاری،مشکلات ویژه یادگیری، چند معلولیتی و جسمی- حرکتی داریم که از خدمات آموزش و پرورش استثنایی بهره می بردند.

 

وی افزود: جامعه هدف اداره استثنایی با توجه به معلولیت افراد، سن های متفاوت و گروه های مختلف را شامل می شود که می توان به آموزش نوآموز 6 ماهه تا دانش آموز 24 ساله  نام برد.

رئیس اداره استثنایی  استان به طرح تلفیقی فراگیر دانش آموزان اشاره کرد و اظهار داشت: این دانش آموزان درجه معلولیت خفیف تا متوسط دارند و در کناردانش آموزان عادی تحصیل می کنند و در استان حدود 9000 نفر دانش آموز تلفیقی فراگیر داریم که ازخدمات مراکز ویژه یادگیری استفاده می کنند.

 

روحانی جمعیت افراد با نیازهای ویژه را بین 10 تا 15 درصد کل افراد آن جامعه دانست و گفت:  طبق آمار یک میلیون و چهارصد هزار نفر دانش آموز در استان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 18500 نفر معادل 12.5درصد زیر نظر اداره استثنایی می باشند و امیدواریم با شناسایی بازماندگان از نحصیل که از اهداف مشترک اداره استثنایی با نهضت سواد آموزی استان می باشد،افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

 

این مقام مسئول افزود:  یکی از اهداف سند تحول بنیادین ایجاد فرصت برابر آموزشی برای همه کودکان و دانش آموزان است.وجود مدارس با نیازهای ویژه نمادی از عدالت آموزشی می باشد که اجازه می دهد افرادی که معلول هستند بتوانند از این فرصت برابر آموزشی استفاده کنند .

 

در  ادامه روحانی بیان داشت: طبق تفاهم نامه ای که مابین سازمان نهضت سواد آموزی و سازمان استثنایی کشور منعقد گردیده است،  افراد و والدین بی سواد یا کم سواد  با نیازهای ویژه باید شناسایی و آموزش داده شوند تا در جامعه درکنار افراد عادی حضور پر رنگ داشته باشند.

 
  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 6177
کلمات کلیدی

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1401/05/01 10:14
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین