معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در همایش استانی گرامیداشت هفته سواد آموزی خبرداد:
گام سوم نهضت سوادآموزی با محوریت آموزش سبک زندگی و مهارت های روز
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در سومین روز از دیماه ۱۴۰۳، همایش استانی به مناسبت "چهل و پنجمین سال تأسیس نهضت سوادآموزی با حضور عبدالرضا فولادوند معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، مسعود بهرامی مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، فرشته اکبریان معاون سوادآموزی استان و شورای معاونین در سالن همایش ولایت اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران برگزار شد.
در این همایش عبدالرضا فولادوند راد معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی ضمن عرض تبریک ولادت یگانه دخت نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه، ولادت باسعادت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه فرزند برومند حضرت فاطمه زهرا سلام علیها وچهل وپنجمین سالگرد تشکیل نهضت سوادآموزی بیان کرد: شخصیت های پرتوان وپرتلاش در عرصه تعلیم وتربیت وبه ویژه تعلیم وتربیت بزرگسالان که پیچیدگی های خاص خودرا دارد، با جدیت مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: ایام ولادت بانوی دوعالم با سالروز صدورفرمان تاریخی امام خمینی در ارتباط با سوادآموزی مصادف شده؛ فرمانی مهم واستراتژیک که مقدمه بسیار مهمی برای انقلاب فرهنگی بود. ۴۵ سال ازصدور دستور امام می گذرد، جای دارد به پاس این ایام از زحمات آقای دکتر بهرامی مدیرکل محترم ،معاون محترم سوادآموزی،شرکای عزیز مدیران ورؤسای محترم ادارات و همه فعالان این عرصه که چراغ سوادآموزی را روشن نگه داشته اند تشکرکنم .
عبدالرضا فولادوند راد در ادامه درمورد تعریف سواد افزود: ابتدایی ترین بحثی که درباره سواد داشتیم همان خواندن،نوشتن وحساب کردن بوده است ودراساسنامه سال ۱۳۶۳ به عنوان ابزار آموزش تعریف شده، البته خواندن قرآن هم بخشی ازآموزش هاست. یعنی ابتدایی ترین کاری که آموزش دهندگان لازم است برای آموزش گیرندگان انجام بدهند. درطول چهل وپنج سال مراکز آموزش یادگیری محلی تأسیس شد که درکنار این فعالیت های فرهنگی مهارت سبک زندگی ومهارت های مورد نیاز جامعه هدف آموزش داده می شد. درگذشته محور اصلی آموزش درخواست محوربود، یعنی اجباری برای آموزش مهارت نبود، اگر طالبان سواد متقاضی بودند وارد عرصه سوادآموزی می شدند ومناسب با شرایط بزرگسالان آموزش ها هم ارائه می شد. از اولویت های فرد بزرگسال مدیریت امور زندگی ونیازهای روز خانواده است وتا این نیازها برطرف نشود، سواد اهمیتی ندارد. به همین دلیل نیاز به آموزش مادام العمر داریم این جدا از نیازهای هرم مازلو است.
فولادوندراد اظهار کرد: نکته ای که درمورد سند تحول وسواد مطرح است آموزش تمام ساحتی است.ساحت ها اختصاص به دانش آموزان ندارد بلکه کسانی که از تربیت جامانده اند، باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند. وما به دنبال تربیت بزرگسالان به صورت تمام ساحتی هستیم.
معاون وزیرآموزش و پرورش بیان داشت: برابر تعاریف یونسکو از سواد لازم است هرفرد ۱۲ نوع آموزش ومهارت را بداند واگر کسی دارای ویژگی های تصریح شده نباشد باسواد محسوب نمی شود، البته لازم است بیان شود که شرایطی که یونسکو برای باسوادی مشخص کرده است نیاز به آموزش مادام العمرداردکه ابعاد فردی واجتماعی را دربر می گیرد. به دنبال این موضوع دراساسنامه جدید آموزش عمومی بزرگسالان را توسعه دادیم و بناست دوره متوسطه اول هم به دوره های آموزشی ملحق شود.
رئیس سازمان سوادآموزی اضافه کرد: عده ای می خواهند سازمان سوادآموزی را محدود کنند اما با تأکید مقام عالی وزارت این سازمان با اساسنامه جدید از سال آتی برنامه های خود را شروع خواهدکرد.
فولادوند راد اظهارداشت: باید خودمان را کم کم آماده کنیم و پایمان را از خواندن و نوشتن و حساب فراتر بگذاریم و نیازهای جامعه هدف کم سواد را برطرف کنیم.همان طور که آموزش و پرورش دانش آموزان را آموزش میدهد، با محوریت مدیران مدارس کار را آغاز خواهیم کرد.
به امید خدا گامهای بعدی را که من از آن به عنوان گام سوم تعریف میکنم پیش می رویم: گام اول مدارس روزانه ، گام دوم خواندن و نوشتن است که در طول ۴۵ سال گذشته توسعه پیدا کرده و گام سوم آموزش سبک زندگی و آموزش مهارتهای روز و مهارتهایی که مردم به آن نیاز دارند.
نظر دهید