جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1403/10/03 - 22:52
  • - تعداد بازدید: 95
  • - تعداد بازدیدکننده: 68
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
  • /appsettingFree
عبدالرضا فولادوند در نشست خبری معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی؛

حدود یازده میلیون نفر بی‌سواد به قافلۀ باسوادان کشور پیوستند/ توسعه سازمان نهضت سوادآموزی در ابعاد آموزش بزرگسالان و کسب مهارت‌های عمومی

عبدالرضا فولادوند رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: با تصویب اساسنامه جدید سازمان نهضت سوادآموزی، تعداد عظیمی از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به کلاس‌های درس برمی‌گردند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، عبدالرضا فولادوند معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز به مناسبت هفته سوادآموزی در سالن اجتماعات این سازمان برگزار گردید، با بیان تبریک روز زن و ولادت دخت نبی اکرم سلام‌الله علی‌ها و میلاد رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) و هفته سوادآموزی، به دستاوردهای سازمان نهضت سوادآموزی در طول ۴۴ سال گذشته و مأموریت‌های جدید سازمان در بازنگری اساسنامه پرداخت.

صدور فرامین امام خمینی(ره)؛

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به صدور فرامین تاریخی امام خمینی (ره) در دو جریان بالنده بسیج عمومی و تشکیل نهضت سوادآموزی بیان کرد: بعد از صدور فرمان بسیج عمومی برای مقابله با ترفندها و نقشه‌های استعمارگران، رهبر کبیر انقلاب با درک این واقعیت که راه پیشرفت جامعه و ریل توسعه سواد و آموزش از مسیر علم‌آموزی می‌گذرد فرمان دیگری با رنگ و بوی فرهنگی در هفتم دی‌ماه ۱۳۵۸ صادر نمود که مقدمه‌ای برای انقلاب‌فرهنگی و تشکیل نهضت سوادآموزی گردید.

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) می‌دانست که استقلال و دوری از استثمار استعمار به آگاهی افراد جامعه با آموزش آنها بستگی دارد، هرچه آموزش و آگاهی جوامع بیشتر باشد نفوذ استعمار در آن جامعه غیرممکن خواهد بود. امام خمینی با این دانش که رشد علمی، فرهنگی، سیاسی از راه‌های ریشه‌کنی جهل و بی‌سوادی، فقرزدایی، تولید ثروت، پیشرفت صنعتی، ابزار تولید و زدودن نابرابری‌ها و برقراری عدالت اجتماعی محقق خواهد شد، این پیام را صادر کرد.

فولادوند افزود: امام خمینی به تأثیر نیروی انسانی و اهمیت آن در توسعه و پیشرفت واقف بود به همین دلیل فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی را در هفتم دی‌ماه سال ۱۳۵۸ صادر نمود از همه باسوادان خواست که وارد این عرصه شوند و از بی‌سوادان هم درخواست کرد که به‌پای میز و تخته بیایند و سواد خواندن و نوشتن و حساب بیاموزند.

تعاریف سواد؛

معاون وزیر آموزش‌وپرورش به بیان تعاریف سواد پرداخت و گفت: تا امروز یونسکو ۴ تعریف از سواد ارائه داده که در تعریف اول، سواد را معادل توانایی خواندن و نوشتن دانستند و این توانایی را صرفاً محدود به خواندن و نوشتن زبان مادری کردند. به بیان دیگر، در سال‌های پیشین باسواد کسی بود که توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری خود را داشت و جنبه‌های دیگر از مهارت‌های زندگی جزء سواد به‌حساب نمی‌آمد. دومین تعریف: در اواخر قرن بیستم، یعنی زمانی که تکنولوژی‌های جدید به جهان آمدند و کامپیوتر و اینترنت درحال‌توسعه بود، یونسکو تعریف انواع سواد را تغییر داد و آن تکمیل کرد. در دومین تعریف، علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری فرد باسواد باید توانایی استفاده از کامپیوتر و درک یک زبان خارجی را نیز داشته باشد سومین تعریف: دهه دوم قرن ۲۱ زمانی دیگری برای تغییر تعریف انواع سواد از نظر یونسکو بود. در تعریف سوم ماهیت سواد مورد تغییر قرار گرفت. یونسکو این بار ۱۲ مهارت را نام برد و دانستن آن‌ها را معادل باسواد بودن شمرد و چهارمین و جدیدترین تعریف انواع سواد از نظر یونسکو این تعریف در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. توانایی تغییر، چیزی است که یونسکو در جدیدترین تعریف به‌عنوان سواد معرفی کرد و فرد باسواد را کسی خواند که بتواند از آموخته‌های خود در زندگی استفاده و تغییری ایجاد کند. زیرا همان‌طور که در تعریف یادگیری در علم روان‌شناسی آمده، یادگیری به معنای تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار است؛ بنابراین باید بگوییم توانایی تغییر، سواد و یادگیری در رابطه‌ای مستقیم با یکدیگر هستند.

دستاوردهای بین‌المللی و ملی ؛

عبدالرضا فولادوند با یادآوری دستاوردهای بین‌المللی نهضت سوادآموزی بیان کرد: نهضت سوادآموزی در طول این ۴۴ سال به شش جایزه برتر بین‌المللی به دلیل پیشرفت در سوادآموزی دست‌یافته است. همچنین بعد از انقلاب، درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال و بالاتر ۴۸.۸ درصد در سال ۱۳۵۵ که اکنون به حدود ۹۷ درصد رسیده است و میزان رشد سواد زنان در مقایسه با میزان سواد زنان در دوران قبل از انقلاب به رشد ۲.۵ برابری رسیده است همچنین میزان درصد سواد در روستاها رشد چشمگیری داشته است، این اعداد و ارقامی است که در سیستم سازمان نهضت سوادآموزی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در طی این سال‌ها در زندان‌ها و ندامتگاه‌ها کلاس‌های سوادآموزی تشکیل گردیده و جمعیتی در حدود ۸۰۰ هزار نفر از زندانیان آموزش‌یافته‌اند همچنین نیروهای مسلح و اتباع خارجی از نعمت سواد بهره‌مند گردیدند که در مجموع حدود ۱۱ میلیون نفر در این ۴۴ سال ازطریق سوادآموزی به جمع باسوادان پیوسته‌اند.معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: جامعه هدف ما را افراد بین ۱۰ تا۴۹ سال تشکیل می‌دهند که بر اساس تعریف جدید باسوادی تنها خواندن و نوشتن سواد نیست و کسب مهارت و ایجاد تغییر در روند زندگی لازمه باسوادی می‌باشد.

 حکم برنامه هفتم توسعه؛
 رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به‌حکم برنامه هفتم توسعه مجلس بیان کرد: در حکم برنامه هفتم توسعه"وزارت آموزش‌وپرورش مکلف گردید؛ اقدام قانونی لازم را برای بازنگری در اساسنامه نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال۳/۳/ ۱۳۶۳باهدف ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد در جهت ارتقای سواد عمومی جامعه مبتنی بر مفاهیم جدید و آموزش مستمر همگانی انجام دهد" که به‌روزرسانی این اساسنامه نهایی گردیده و به مجلس ارائه شده است.

عبدالرضا فولادوند با ارائه توضیحاتی پیرامون بازنگری اساسنامه خاطرنشان کرد: طبق اساسنامه جدید، سازمان آموزش عمومی و بزرگسالان، سازمانی آموزشی و فرهنگی وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش است که به‌صورت هیئت‌امنایی و بر اساس مقررات اساسنامه جدید اداره می‌گردد .

اهداف سازمان در اساسنامه جدید؛

 وی در خصوص اهداف سازمان در اساسنامه پیشنهادی گفت: این اهداف عبارت است از: هماهنگی، برنامه‌ریزی، پشتیبانی و نظارت بر امور مرتبط با ریشه‌کنی بی‌سوادی و آموزش بزرگسالان و ارتقای سواد عمومی، البته لازم به توضیح است؛ منظور از ارتقای سواد عمومی، یعنی آموزش‌هایی که موردنیاز جامعه است و متولی ندارند و درعین‌حال جامعه ما تشنه یادگیری آنهاست و مبتنی بر مفاهیم جدید است و همچنین آموزش مستمر مادام‌العمر و همگانی که بر اساس نیازهای فردی و اجتماعی جامعه هدف می‌باشد.

 وظایف جدید سازمان؛
معاون وزیر آموزش‌وپرورش به بیان وظایف سازمان پرداخت و تصریح کرد: طبق این اساسنامه وظایف سازمان در دو بخش تعریف گردیده، بخش اول آموزش عمومی بزرگسالان از خواندن و نوشتن و آموختن و حساب‌کردن تا پایان دوره اول متوسطه، لازم به ذکر است؛ در ۴۴ سال گذشته صرفاً آموزش بزرگسالان در حد خواندن و نوشتن و آموختن حساب انجام گردیده و مدرک آن معادل با ششم ابتدایی بود و در روند جدید، دوره اول متوسطه یعنی کلاس هفتم و هشتم و نهم به آن اضافه می‌گردد که در صورت تصویب اساسنامه، بخشی از مشکلات تحصیلی دختران در روستاهای دورافتاده که با مدارس دوره دوم متوسطه فاصله دارند حل خواهد شد و بخشی عظیمی از بازماندگان تحصیل به کلاس های درس بر می‌گردند و بخش دوم وظایف که جزء مأموریت‌های جدید در سازمان می‌باشد آموزش همگانی و توانمندسازی افراد بر اساس نیازهای فردی و اجتماعی به اقتضای نیازهای روز در نظر گرفته شده است.

 جامعه هدف؛
 در نهایت رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: همه افرادی که تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار می‌گیرند اعم از بی‌سواد و کم‌سواد و افرادی که تحت پوشش نیستند و تمایل به گذراندن دوره آموزش بخش دوم را دارند جامعه هدف سازمان محسوب می‌شود در حقیقت آموزش‌های عمومی همگانی  به کسانی که در کلاس‌های نهضت سوادآموزی مشغول تحصیل هستند محدود نمی‌گردد. بی شک اگر جمعیت هدف ما مهارت‌های خود مراقبتی رابیاموزند. بخشی از هزینه‌های درمانی برای خانواده‌ها تقلیل پیدا خواهد کرد، بخشی از اعتبارات موردنیاز مراکز درمانی ما کمتر خواهد شد.

شایان ذکر است؛ عبدالرضا فولادوند در پایان این نشست، به پرسش‌های خبرنگاران از خبرگزاری های مختلف پاسخ داد.

" اخبار تصویری این جلسه متعاقبا در سایت مندرج می گردد"

  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 11053
کلمات کلیدی
الهه بهرامیان
خبرنگار

الهه بهرامیان

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1403/10/03 22:52
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین