مدیر کل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی تحصیلی سازمان نهضت سوادآموزی: نظارت میدانی، افزایش اثربخشی فرآیند یاددهی-یادگیری را به دنبال دارد
مدیر کل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی تحصیلی سازمان نهضت سوادآموزی در گردهمایی یک روزه مسئولین سوادآموزی استان گلستان گفت: نظارت میدانی، افزایش اثربخشی فرآیند یاددهی-یادگیری را به دنبال دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان گلستان، گردهمایی یک روزه مسئولین سوادآموزی استان گلستان در اردوگاه دانش آموزی نشاط گرگان با هدف تبیین برنامه ها و سیاست های سوادآموزی و هم اندیشی جهت ارتقای کیفیت فعالیت ها برگزار گردید.
مهدی نامجو منش، مدیر کل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی تحصیلی سازمان نهضت سوادآموزی که از طریق وبینار در این گردهمایی یک روزه حضور داشت، گفت: همه ما میدانیم که زحمت اصلی در سواد آموزی، در شهرستانها و مناطق صورت گرفته و از سویی دیگر، به این امر نیز واقف هستیم که انجام کارها و فعالیت ها در سواد آموزی، با موانع و مشکلات فراوانی، روبروست و این مشکلات از شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت سوادآموز تا رساندن او به جلسه امتحان و برگزاری امتحانات، گریبانگیر سوادآموزی است.
وی افزود: سوادآموزی چهار مرحله دارد که شامل: شناسایی، جذب، آموزش(دوره های تحصیلی و نظارت برآن) و ارزشیابی(حوزه بندی و برگزاری امتحانات) است که برای مراحل یک و دو نیاز به یک دانش فراسازمانی است. وی ادامه داد: شناسایی و جذب فقط شامل درج کد ملی در سامانه سواد نیست که این یک کار غیر حرفه ای است بلکه عوامل محیطی، کمک به آموزش دهنده ها و عوامل اداری همه در این بخش سهیم هستند. نامجو منش ادامه داد: مراحل صحیح آموزش و ارزشیابی نیز صرفاً با پشت میز نشینی انجام نمی شود و اصولاً فعالیتهای سوادآموزی یا حداقل بخشی از فعالیت های سواد آموزی با دستور و صدور بخشنامه انجام نشده و پیش نمی رود و در این مرحله نیاز هست که بخشی از این فعالیت ها مانند بازدیدها و نظارت ها به صورت میدانی و حضور در سر کلاس ها انجام شود و همکاران در طی هفته در کلاس یا منطقه حضور یابند تا بازدید میدانی و نظارت توسط عوامل اداری و ناظران در محیط محلی صورت پذیرد تا اثربخشی مطلوب را بر جای گذارد.
مدیر کل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی تحصیلی سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: سنجش و ارزشیابی جزء تفکیک ناپذیر فرآیند یاددهی-یادگیری است. وی، اشراف ورعایت دقیق و کامل بر کتاب راهنمای عمل برگزاری آزمون ها و تصحیح اوراق سوادآموزی و آیین نامه آموزشی سنجش و ارزشیابی تحصیلی و هم چنین رعایت دقیق شیوه نامه های سازمان نهضت سواد آموزی توسط مسئولین حوزه، کارشناسان، ممتحنین، مصححین و مراقبین و موسسین را ضروری دانست و گفت: یکی ازهدف های سنجش، بررسی میزان پیشرفت تحصیلی سوادآموزان و تشخیص صلاحیت برای دریافت کارنامه به منظور ارتقا به دوره های بالاتر است و وظیفه ستاد امتحانات سوادآموزی در این مرحله بسیار جدی و مهم بوده و لذا اعضای ستاد امتحانات باید برای برگزاری امتحانات اصولی با تشکیل جلسات، برنامه عملیاتی ارائه دهند تا ، امتحانات به شکل کاملاً قانونی و واقعی وبه نحو مطلوب برگزار گردد وی ادامه داد: البته دستورالعمل ها نیز باید تا اندازه ای منعطف باشد که منجر به سالم برگزار شدن امتحانات گردد.
نظر دهید