محمد رضا قاسمی نیا معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم : برگزاری کارگاه مشورتی در موضوعات شناسایی ،جذب ،تبلیغات و ثبت نام ، آموزش، نگهداشت ،کیفیت ،محتوا و آزمون های پایانی وسنجش و ارزشیابی سواد آموزی
هدف از این کارگاه با رویکرد تغییر و تحول و پیشرفت مسیر حرکت سواد آموزی می باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از روابط عمومی معاونت سواد آموزی استان قم ، کارگاه مشورتی با حضور تعدادی از آموزش دهندگان ،در موضوعات شناسایی ،جذب ،تبلیغات و ثبت نام ، آموزش، نگهداشت ،کیفیت ،محتوا و آزمون های پایانی وسنجش و ارزشیابی سواد آموزی در سالن جلسات معاونت سواد آموزی استان قم برگزار شد .
محمد رضا قاسمی نیا معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم هدف از این کارگاه را با رویکرد تغییر و تحول و پیشرفت مسیر حرکت وجریان سواد آموزی عنوان کرد و گفت: نیاز است: تا ازنقطه نظرات، پیشنهادها،راهکارها وتجربیات و با استفاده از مشورت سایر آموزش دهندگان و اصحاب فکر خصوصا معلمان و مدیران مدارس معاونت سواد آموزی یاری شود.
در این جلسه هریک از آموزش دهندگان به بیان مطالب و نظرهای خود پرداختند،که نمونه ای از آنها به این شرح می باشد:
1-در خصوص شناسایی و جذب نقش موثر مدیران مدرسه و دعوت اولیاء بی سواد و کم سواد مدارس به شرکت در کلاس های سوادآموزی به دلیل حرف شنوی و احترام والدین به مدرسه و مدیر و معلمان و سایر عوامل اجرایی.
2-تبلیغات در مراسم مناسبتی و دور همی ها و جلسات قرآن کریم و....
3-نگهداشت سوادآموزان، مشکلات و مشغله های زندگی بزرگسالان در نظر گرفته شود و هرگز با توسل به زور و اجبار آنها را ملزم به برنامه و ساعت تعیین شده ای نکنیم چرا که این موضوع برای شناسایی افراد واجد شرایط بهتر است.
4-اسامی بی سوادان از طریق معاونت و منبع رسمی در اختیار آموزش دهندگان قرار گیرد تا روش کنونی و همیشگی گشتن خانه به خانه اصلاح شود.
5-مشکل فعلی در کلاس های دوره انتقال، ضعیف بودن پایه تحصیلی سوادآموزان و لزوم آموزش مجدد و شروع از ابتدای دوره سوادآموزی می باشد، تا بتوانیم آن ها را به سطح کلاس انتقال برسانیم.که اگر این اتفاق نیفتدد باعث رها کردن کلاس ودلسردی سواد آموز آموزش از طرف سوادآموزان می باشد.
6-لزوم وضع قانونی که سوادآموز بدون هیچ دلیلی و به میل و خواسته خود کلاس را رها نکند.
7-در جلسات مربوط به انجمن اولیاء مدارس فرزندانمان میتوانیم به کمک مدیر و سایر عوامل اجرایی مدرسه در کنار دیگر موضوعات، سوادآموزی را تبلیغ و ترویج نماییم و اولیاء بی سواد و کم سواد مدرسه و پیرامون مدرسه را به سوادآموزی دعوت و تشویق کنیم.
8-چه خوب است راهکارهای رسیدن به کیفیت آموزش و محتوا و منابع آموزشی و به روز رسانی اطلاعات و دانش روش تدریس آموزش دهندگان از طریق اساتیدی به آنان یادآوری و تاکید شود که بسیار موثر خواهد بود.
9-زمان آموزش بیشتر شود تا به دور از نگرانی کمبود وقت، آموزش کامل طبق بودجه بندی ارائه شود.
10-مشکلات سامانه ای، خطاها و پیام هایی که بعضا باعث معطلی و از دست رفتن فرصت وتوقف از پیشرفت کار ثبت می شود.
11-مدیران و عوامل اجرایی مدرسه در زمان ثبت نام دانش آموزان دقت کافی در تحویل مدارک و مستندات قابل قبول و قابل ارائه داشته باشند و صرفا بر اساس خوداظهاری والدین از این امر مهم چشم پوشی نکنند تا والدین کم سوادو بی سوادوباسواد به درستی و واقعی شناسایی شوند.
12- شرط سنی افراد برای شرکت در دوره های سوادآموزی بالاتر از50 سال در نظر گرفته شود تا افراد واجد شرایط دوره های سوادآموزی در این سنین هم فرصت یادگیری و شرکت در کلاس های سوادآموزی را داشته باشند.
13-آموزش دهندگان ثبات شغلی داشته باشند .
14-درتدریس دست آموزش دهندگان باز باشد.
15-لزوم تبلیغات و اطلاع رسانی ملی وشبکه های سراسری تلویزیونی ، با هدف ترغیب ،دعوت و تشویق بی سوادان و کم سوادان برای یادگیری و با سوادان و دستگاه های اجرایی برای یاد دادن اقدام شوند.
نظر دهید