حضور عبدی سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی در نماز جمعه شهرستان شهریار
عبدی سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی درسخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهریار رویکرد آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین را تبیین نمود .
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی عبدی سرپرست سازمان در آغاز سخنان خود پیش از خطبه های نماز جمعه شهرستان شهریار ضمن ابلاغ سلام از طرف خود و مقام عالی وزارت به حضور امام جمعه محترم حجه الاسلام والمسلمین حسینی و همینطور نمازگزاران حاضر در نماز جمعه گفت : خدا را شاکریم که توفیق داد در این ایام مبارک خدمت شما بزرگواران باشیم و تشکر می کنم از امام جمعه محترم که این فرصت را در اختیار ما قرار دادند تا از طریق تریبون نماز جمعه در خدمت شما باشیم. ایام گذشته و عید سعید فطر را تبریک عرض می کنم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات دارم .و همچنین ایام گرامیداشت مقام معلم را به حضور همه همکاران عزیز و فرهنگی تبریک و تهنیت عرض می کنم .
عبدی در ادامه گفت : در مقام معلم همین بس که حضرت امام خمینی ( ره ) معلمی را شغل انبیاء فرمودند و مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) معلم را افسر سپاه پیشرفت نام نهادند . پیشرفت برای چه و کجا . در نگاه امام جامعه و ولی جامعه پیشرفت برای رسیدن به قلّه تمدن است .برای رسیدن به طلیعه ظهور و تحقق حضور حکومتی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف است . یعنی جریان پیشرفت در جامعه اسلامی مثل جریان توسعه در جوامع غربی نیست . جریان پیشرفت در جامعه اسلامی جریانی است عرضی و عمودی یعنی در عین حال که در جامعه باید رشد و توسعه ای از جنس سازه های فیزیکی و از جنس مباحث موجود از جمله پل و زیر ساخت و اقتصاد اتفاق بیفتد همزمان جامعه رشد معنوی هم باید داشته باشد و مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) این شأنیت را به عنوان افسر سپاه پیشرفت به معلم ها می دهند . این دو جمله برای فهمیدن شأن معلم کفایت می کند .اما آیا معلم ،آموزش و پرورش و مدرسه به تنهایی توانایی تحقق این اهداف را دارد یا خیر ؟
وی افزود :معلم افسر است ، افسر حمایت لازم دارد ، لجستیک لازم دارد ، همکاری لازم دارد . سند تحول آموزش و پرورش که انصافاً سند بالادستی ویژه ای است و جمعی که سند تحول و مبانی آن را تدوین نموده اند یک تیم بسیار عظیم و فاخر حوزوی و دانشگاهی هستند که در رأس آنها حضرت آیت الله اعرافی که انسان بسیار فرهیخته در تعلیم و تربیت می باشند حضور دارند ، حالا این سند تحول تحقق یافته یا نه چیز دیگری است و چه ظرفیت هایی دارد در این اختصار نمی گنجد و در حدّ وسع زمان بنده اشاره ای می کنم .
سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص سند تحول بنیادین گفت : یکی از نقاط مثبت سند تحول ، نظام تعلیم و تربیت تمام ساحتی است .یعنی دانش آموز را هم در حوزه اقتصاد هم در فهم سیاسی هم توانایی های جسمی و هم مباحث علمی و اخلاقی ، در همه ابعاد رشد بدهیم و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه تعلیم و تربیت صرفاً از داخل آموزش و پرورش مدیریت نشود و یک کار ملی و همگی و مردمی باشد .دولت جدید رویکردش این است که آموزش و پرورش را به مردم و خانواده ها نزدیک کند .
عبدی در ادامه افزود : من تقریباً بیست و یک سال سابقه کار آموزش و پرورش دارم و کارهای مختلف مردمی از جنس تعلیم وتربیت را تجربه نموده ام . در هیچ دولتی اینقدر فضا برای ورود نظریات مختلف برای آموزش و پرورش فراهم نبوده .الگوهای مختلف تعلیم وتربیتی که در کف میدان فراهم نبوده الآن آغوش آموزش و پرورش ، آغوش وزیر برای مدلهای جدید ، حرفهای جدید و اندیشه های جدید باز است . وزیر محترم در سفرهای مختلف استانی و دیدار از شهرستانها و نقاط مختلف کشور مدل های مدارس مختلف را بررسی می کند ، برای اینکه باید آموزش و پرورش برود در دل مردم .آموزش و پرورش در یک محیط صرفاً بسته ساختاری و سازمانی وزارت نمی تواند نگاه تمام ساحتی را متحول کند و به آن هدف برسد . اینجاست که به حضور شما به حضور دانش بنیان شما ، اندیشه های شما ، حرف های شما ، ایده های شما و الگوهای شما برای توسعه آموزش و پرورش نیاز دارد .
عبدی خاطرنشان کرد : همین رتبه بندی فرهنگیان که متاسفانه بعضی ها ناآگاهانه و بعضی ها عامدانه از این فضا سوء استفاده می کنند یازده سال بود که خاک می خورد و هیچ دولتی جرأت نداشت زیر بار این موضوع برود و نظام رتبه بندی را به ثمر برساند . اما این دولت در کمتر از نه ماه سند تحول را از یک سند داخل مجلس می خواهد تبدیل کند به یک سند اجرایی و البته به حمایت و کمک لازم دارد .
سرپرست سازمان در ادامه گفت : از کارهای دیگر دولت در حوزه آموزش و پرورش نزدیک کردن آموزش و پرورش به بحث نصیب برابرآموزشی و عدالت آموزشی است .به حمدالله یک قرارگاهی درآموزش و پرورش به اسم قرارگاه عدالت آموزشی اتفاق افتاده که جریانهای مختلفی که در کشور می توانند کار کنند همه در اختیار ساخت و ساز و حتی در اختیار موارد مختلفی قرار گرفتند که بحث عدالت آموزشی محقق شود .
وی همچنین افزود : از همکاران خودم و دوستان معلم خودم در آموزش و پرورش تشکر می کنم . ان شاء الله که یک نظام تعلیم وتربیتی پیوسته ای را شاهد باشیم چرا که نظر وزارت آموزش و پرورش این است که تحول درنظام آموزشی تحولی است امام محور .تحول امام محور صرفاً تحول در داخل مدرسه نیست ، حداقل تحقق آن ، سه رأس تحول یعنی مدرسه ، مسجد و منزل است. ما تحول درنظام تعلیم وتربیت را نظام امام محور می دانیم نظام امامت جمعه را ذیل نظام امامت مستقر در جامعه و نظام امامت ولی الهی می دانیم و اینهاست که با هم و در کنار هم با امامت یکپارچه تحول تربیت و تحقق تربیت را امکان پذیر می سازد . امام جامعه است که می تواند تمام اجزای جامعه را در خدمت آموزش و پرورش بیاورد . این فرصت را که در دولت جدید فراهم شده باید قدر بدانیم و با حضور امام جماعت های مساجد محل ، ساختارهای مدرسه و ادارات کل را تغییر دهیم و ان شاء الله دست به دست هم بدهیم تا یک نظامی رابرای مقدمه ظهور حضرت محقق کنیم . بار دیگر تشکر می کنم و آرزوی سلامتی و توفیق و موفقیت دارم .
نظر دهید