بیان مأموریت ها ، دستاوردها و اقدامات سازمان نهضت سوادآموزی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش
مأموریت ها ، دستاوردها و اقدامات سازمان نهضت سوادآموزی توسط عبدی معاون وزیر و رئیس سازمان در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش بیان گردید .
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی ، عبدی معاون وزیر و رئیس سازمان در هزار و شانزدهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که با دستور کار بررسی عملکرد و کارکردهای سوادآموزی تشکیل شد ، دستاوردها ، اقدامات ، برنامه ها و اولویت های سازمان نهضت سوادآموزی را برای اعضای جلسه بیان و تشریح نمود .
در این جلسه که با حضور اعضای شورای عالی آموزش و پرورش و در جهت بررسی عملکرد و کارکردهای سوادآموزی برگزار شد ، برنامه های سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضمن ارائه گزارش توسط رئیس سازمان ، نظرات اعضای شورا بیان گردید .
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در این جلسه ابتدا ضمن تشکر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش به واسطه تشکیل جلسه و توجه به امر سوادآموزی که از دغدغه های مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) می باشد ، جملاتی را از امام راحل ( ره ) و مقام معظم رهبری در خصوص سوادآموزی و اهمیت این امر بیان نمود و مأموریت و وظایف سازمان نهضت سوادآموزی را طبق اساسنامه مصوب 1363/3/3 مجلس شورای اسلامی را یادآور شد .
علیرضا عبدی در ادامه ضمن بازخوانی مأموریت های سازمان و تبیین ساختار آموزشی نهضت برای اعضاء شورا ،خلاصه ای از دستاوردها و اقداماتی که طی 42 سال گذشته در عرصه های ملی و بین المللی حائز اهمیت بوده را بیان نمود که از جمله آنها می توان به : افزایش درصد با سوادی و شناسایی ، جذب و آموزش و باسوادی بیش از 9 میلیون نفر تا سطح سوم ابتدایی و بیش از 2 میلیون نفر تا پایان دوره انتقال و بالغ بر 10 میلیون نفر از کم سوادان جامعه در قالب برنامه های مکمل ، تحکیم ، تعمیق و آموزش بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر از کودکان لازم التعلیم و تأسیس و راه اندازی بیش از 500 مرکز یادگیری محلی و اجرای قریب به 440 عنوان پژوهش کاربردی و تدوین و نشر 5 هزار عنوان کتاب آموزشی و کمک آموزشی و کسب 6 جایزه بین المللی یونسکو و آیسسکو در 4 دهه گذشته و آموزش بیش از 546 هزار نفر از سربازان بی سواد و کم سواد و سوادآموزی بیش از 326 هزار نفر از زنان و دختران عشایری و آموزش بالغ بر 880 هزار نفر از اتباع و مهاجرین خارجی و تحت پوشش قرار دادن بیش از 797 هزار نفر از زندانیان بی سواد و کم سواد و ... اشاره نمود .
در ادامه جلسه طرح ها و اقدامات سرآمد بیان گردید و نتایج و دستاوردهای برجسته مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رئیس سازمان به برنامه ها و اولویت های سازمان نهضت سوادآموزی تأکید نمود و رویکردهای اولویت دار آینده را برای اعضای شورای عالی آموزش و پرورش برشمرد که از آن جمله ؛ فعال سازی شورای پشتیبانی سواد ، سرانجام بخشی ، شتاب بخشی ، نقش آفرینی در انسداد مبادی ورودی ، قرارگاه مشارکت و کارورزی دانشجو معلمان و نقش آفرینی همکاران فرهنگی ( معلمین و مدیران و ...) در سوادآموزی و استفاده از ظرفیت های جهادی و حلقه های میانی می باشند .
علیرضا عبدی همچنین مشکلات پیش روی تحقق اهداف سوادآموزی از جمله پراکندگی بی سوادان ، عدم اقبال سوادآموزان برای حضور در کلاسها و برنامه های سوادآموزی ، نبود انگیزه واقعی در آموزش دهندگان ، نبود قوانین الزام آور، مسدود نبودن ورودی بی سوادان ، بازگشت به بی سوادی ( نو بی سوادی ) و ... را عنوان نمود و ضمن اعلام پیشنهادات و انتظارات ، کمک و تلاش برای حل این مشکلات برای پیشبرد اهداف سوادآموزی را خواستار شد .
لازم به ذکر است اعضای شورای عالی آموزش و پرورش ضمن اظهار نقطه نظرات ، پیشنهادات و بحث و بررسی های انجام شده همراهی خود را با سازمان در راستای سرانجام بخشی بی سوادی اعلام نمودند و مقرر گردید به منظور اصلاح رویه ها و روش ها و ساختارهای آموزشی ، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مطالعه علمی و پژوهشی داشته باشد و نتیجه این مطالعه در یکی از جلسات آتی ارائه گردد .
نظر دهید