بررسیها نشان میدهد در حوزه آْسیبهای اجتماعی بیش از 70 درصد ناهنجاریها توسط افراد کم سواد و بی سواد صورت میگیرد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: بررسیها نشان میدهد در حوزه آْسیبهای اجتماعی بیش از 70 درصد ناهنجاریها توسط افراد کم سواد و بی سواد صورت میگیرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از ایسنا، منطقه مرکزی، غلامرضا فتحآبادی در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان مرکزی افزود: براساس اطلاعات و اسناد و سرشماری سال 90 ایران متشکل از یک جامعه کم سواد و بیسواد است.
وی افزود: براساس سرشماری سال 90 در سطح کشور 30 میلیون بیسواد و کمسواد وجود داشت که از این تعداد حدود 10 میلیون نفر بیسواد مطلق بودند، 10 میلیون نفر تا کلاس پنجم و 10 میلیون نفر نیز تا مقطع سیکل تحصیل کرده بودند.
فتحآبادی تصریح کرد: این آمار نشان داد که میانگین سواد در کشور ما 7.3 سال بوده است و در میانگین جهانی جزو کشورهای ضعیف به شمار میرویم، همچنین تلاشهای انجام شده نتوانسته اهداف توسعه انسانی را آنطور که باید محقق کند.
وی اضافه کرد: گرچه تلاشهای بسیاری در این زمینه صورت گرفته است، اما همچنان راه درازی را برای رسیدن به اهداف در پیش داریم. بررسیها نشان میدهند در حوزه آمارهای آْسیبهای اجتماعی بیش از 70درصد ناهنجاریها توسط افراد کم سواد و بی سواد صورت میگیرد، همچنین در زندانها، تصادفات و حوادث ناشی از کار بیسوادی و کم سوادی درصد بالایی را به خود اختصاص میدهد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: سواد همه شاخصهای توسعه اجتماعی و انسانی را تحت تاثیر قرار میدهد، اما نمیتوان گفت که جامعه ما ناآگاه است بلکه دنیای دیجیتال ما هر روز آگاهی پنهانی را برای همه فراهم کرده و به نوعی آگاهی جامعه را تقویت کرده است، البته سوادهای خاص اجتماعی و حرفهای است که مشکل ما محسوب میشود.
وی با بیان اینکه در یک مقطعی موضوع سوادآموزی را رها کردهایم، ادامه داد: طبق اعلام یونسکو از سال 75 تا 90 فاصلهای در حوزه سوادآموزی وجود داشت و طی چند سال اخیر یک شتاب مجدد در عرصه سوادآموزی در کشور شکل گرفته و بیش از دو میلیون نفر تحت پوشش برنامههای سوادآموزی قرار گرفتهاند.
فتحآبادی گفت: هرچند برنامه پنجم توسعه تاکید داشت که تا سال 94 باید نهضت سوادآموزی برچیده شود، اما هنوز در این زمینه نیاز به تلاشهای بیشتری هست. آماری که برای بیسوادی اعلام میشود برای افراد بین 10 تا 49 سال است و افراد بالای 49 سال را دیگر تحت پوشش نداریم، در حالیکه این قشر بخش اعظمی از جمعیت را به خود اختصاص دادهاند آن هم در جامعهای که امید به زندگی در آن افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: امید است دوباره بعد از این مقطع بازگشتی به سنین دیگر جهت سوادآموزی داشته باشیم ضمن اینکه ورودی بیسوادی را نیز باید کنترل کنیم. هنوز به پوشش 100درصدی در سوادآموزی نرسیدهایم و این موضوع صرفا مسئولیت آموزش و پرورش نیست و همه دستگاهها و آحاد جامعه باید تلاش کنند تا بیسوادی ریشهکن شود چراکه محصول فعالیتها دستاوردهای همه آحاد جامعه است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری افزود: با این حال سیگنالها نشاندهنده پیشرفت در این حوزه در سال 95 است. براساس تعهدات وزارت آموزش و پرورش میبایست امسال 420 هزار نفر تحت پوشش قرار میگرفتند، اما وزارت آموزش و پرورش 470 هزار نفر را تحت پوشش سوادآموزی قرار داده است که 13درصد بیشتر از تعهدی است که قبول کرده بودند.
فتحآبادی بیان کرد: علیرغم اینکه از مجموع اعتبارات این حوزه تنها 35 درصد تخصیص یافته و از 276 میلیون تومان کل اعتبارات این حوزه بیش از 170 میلیون محقق شده است، شاهد پیشرفت در این عرصه هستیم.
وی اظهار کرد: استان مرکزی در حوزه سوادآموزی شاهد تحول و شتاب است و تا چند سال گذشته رتبه استان در این زمینه 31 بود که این رتبه به ششم ارتقا یافته است.
دبیر شورای هماهنگی دانشگاههای استان مرکزی در ادامه با اشاره به موضوعاتی در خصوص دنیای مجازی گفت: امروز دنیای ما مجازی و دیجیتالی شده و سوادآموزی براساس تعریف یونسکو دچار تفاوتهایی شده است. باید در حوزه مجازی و دیجیتال در عرصه سوادآموزی نیز ورود پیدا کنیم.
وی بیان کرد: وزارتخانه برخی سیاستهایی همچون سیاست های حداکثری انعطاف، حداکثری مشارکت و حداکثری سودمندی را به عنوان سیاستهای راهبردی دنبال میکند. یکی از محورهای مرتبط توسعه دسترسی است که شاخههای این محور را توسعه دادهاند و محور دیگر شامل افزایش کیفیت است.
فتحآبادی ادامه داد: محور جدید دیگر نیز مربوط به تحقیق و توسعه فعالیتهاست و این محورها دائما ارزیابی و پایش میشوند. این پایش و سنجش فعالیتها به صورت استانی صورت میگیرد و مسئولان از آنها مطلع میشوند.
وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین نهضت سوادآموزی کشور و جهاد دانشگاهی اظهار کرد: بر این اساس سامانه آموزش برای افراد و شرکای این طرح راهاندازی شده است و مقرر شده آنها تحت آموزشهای 162 ساعته قرار گیرند. باید سهم استان نیز در این خصوص مشخص شود. این مهم فرصتی مناسب برای ارتقای سوادآموزی است.
فتحآبادی با اشاره به سیاست احیای مراکز یادگیری محلی نیز گفت: مراکز یادگیری محلی در حال حاضر با رویکرد جدیدی مورد توجه قرار گرفته است و تعداد این مراکز در کشور به حدود 250 مرکز رسیده که به دنبال افزایش این رقم به دو هزار و 500 مرکز هستند، استان مرکزی باید سهم خود از این بخش را نیز پیگیری کند.
وی در زمینه کسری اعتبارات سوادآموزی نیز افزود: طی بررسیها مشخص شده که در کل کشور بخشی از حقالزحمهها و پاداشها پرداخت نشده و دولت در تلاش است تا پایان سال آنها را پرداخت کند و استان باید نسبت به این مهم اقدام کند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در ادامه با اشاره به دستور کار جذب و آموزش کارگران ساختمانی و جامعه هدف روستایی و رانندگان عنوان کرد: حتما باید یک نشست تخصصی در این زمینه با اتاق اصناف تشکیل شود. توجه به این موضوع باعث کاهش حوادث کاری خواهد شد چراکه این گروهها تاثیرگذار هستند و باید بر آموزش آنها تمرکز کرد.
فتحآبادی ادامه داد: در زمینه روستایی برای سال آینده باید برنامه عملیاتی تعریف و ماموریتها در مجموعه روستایی مشخص شود. شورای فرهنگی روستاها ظرفیتهای بالایی دارند و یکی از ماموریتهای آنها سوادآموزی است که باید برای آن برنامهریزی موثری صورت گیرد.
وی در مورد شورای پشتیبانی شهرستانها نیز افزود: امسال براساس گزارش 6 ماهه ابتدای سال به حدود سه فرماندار که در این زمینه قصور داشتند تذکر داده شده است. شهرستان ساوه دارای 18 سکونتگاه غیررسمی است که بخش اعظمی از بیسوادان در آن مناطق متمرکز هستند، از این رو باید در زمینه سوادآموزی بسیار فعالتر باشد.
نظر دهید