انتشار یافته های سمینار بین المللی آموزش زنان و دختران
انتشار یافته های سمینار بین المللی آموزش زنان و دختران
رفع تعصبات و تبعیض های جنسیتی در محیط های یادگیری اکادمیک،اجتماعی و محلی یکی از راه کار های توسعه عدالت آموزشی در بین زنان و دختران است .
گفتنی است این سمینار به همت کمیسیون ملی یونسکوی کشور چین و مقر اصلی یونسکوی پاریس با حضور قریب به 30کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران ،مصر ،الجزایر ،اندونزی ،بنگلادش ،پاکستان ، تایلند ،آفریقای جنوبی ،کنگو،بوتان ،ماداگاسکار ، زیمباوه، بخش آموزش یونسکوی پاریس و وزارت آموزش کشور چین به منظور بررسی روش های اندازه گیری برابری و عدالت جنسیتی در راستای تحقق هدف شماره 4 دستور کار توسعه پایدار آموزش 2030 و همچنین انتخاب بهترین طرح ارسالی از سوی کشور های شرکت کننده برای اولین جایزه آموزش دختران و زنان کشور جمهوری خلق چین برگزار گردیده بود .
نماینده جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از سه سخنران اولین پنل این سمینار 4 روزه در نظر گرفته شده بود ،
حسن نژاد گزارش خود را در قالب یک پاورپوینت در محورهایی مانند جایگاه آموزش از دیدگاه تعالیم آسمانی ، جایگاه زنان و دختران در نظام جمهور ی اسلامی ایران ،تعریف رایج سواد ، وضعیت سواد و نرخ های جذب ، ارتقا و ترکیب جنسیتی در آموزش رسمی ، روش های شمارش تعداد بی سوادان در کشور( سرشماری ،پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد و آرمون های عملکردی و سواد سنجی ) ،افق پیش رو ارائه نمود.
یافته ها و نتایج سمینار بین المللی آموزش زنان و دختران به تریبت حروف الفبا به شرح زیر است:
- دستور کار آموزش 2030 و توسعه پایدار :
- گسترش کیفیت و آموزش فراگیر برای زنان و دختران جهت دستیابی به هدف شماره4 و سایر اهداف توسعه پایدار
- ایجاد یک برنامه چند بخشی برای دستیابی به تمامی اهداف توسعه پایدار و برابری جنسیتی در آموزش
- پشتیبانی و افزایش آگاهی :
- افزایش آگاهی در خصوص اهمیت برابری جنسیتی در آموزش در تمامی سطوح جامعه:میان زنان و دختران ،پسران و مردان ،والدین و معلمان ،رهبران بومی و مقامات ملی
- پشتیبانی از فعالیت های همکاری ،ترویج الگو های مثبت همکاری دولتی
- تعصب و رفتار های کلیشه ای :
- شناسایی و جبران خسارت ها تعصبات جنسیتی و رفتار های کلیشه ای در آموزش ،از طریق آموزش از سنین پایین ،درگیر نمودن والدین ،معلمان و رسانه ها
- پرداختن به تفاوت های جنسیتی در تجارب آموزشی و انتخاب موضوعات ،خصوصا در زمینه STEM که باعث تفکیک شغلی جنسیتی و کاهش فرصت های کار برای زنان و دختران می شود .
- مفهوم آموزش :
- تبیین مفهوم آموزش در تغییر محیط و جامعه ، و نقش آموزش مادام العمر در دستیابی به برابری جنسیتی
- شناسایی اینکه در حال حاضر و آینده چه نوع آموزشی برای توسعه پایدار مورد نیاز است
- داده:
- جمع آوری داده ها به تفکیک جنسیت برای بهبود استنباط از اینکه نابرابری های جنسیتی در کجا و کدام زمینه ها نهفته است و بهره گیری از آن در هدفگذاری و سیاست گذاری برای پایش و برنامه ریزی
- ایجاد مجموعه ای از شاخص های جامع تر برای اندازه گیری برابری جنسیتی در آموزش
- آموزش امروز :
- تلاش مستمر برای برقراری برابری جنسیتی در آموزش،توام با توانمند سازی زنان و دختران
- بودجه و بودجه بندی بر اساس جنسیت :
- اطمینان از وجود منابع کافی ، شامل سیاست های توسعه ظرفیت حساس به جنسیت و افزایش آگاهی و بودجه ریزی پاسخگو به مسایل جنسیتی برای برنامه ریزی برای گروه های هدف
- متنوع نمودن بودجه ،ایجاد هم افزایی و همکاری در بخش های دولتی برای یافتن راه میانبر برای مسایل بین بخشی در کنار سایر جریان های سرمایه گذاری
- محیط های یادگیری پاسخگو به جنسیت:
- پرداختن به تعصبات و تبعیض جنسیتی در محیط های یادگیری اکادمیک،اجتماعی و فیزیکی
- ارتقای محیط های فراگیر و امن برای زنان و دختران که دارای زیر ساختهای مناسب مانند تسهیلات WASH و عاری از خشونت های جنسی باشند .
- رویکرد کل نگر :
- اطمینان از اتخاذ یک رویکرد سیستمی که مداخلات چند سطحی و میانبر را انجام می دهد و بر اساس فرآیند مشورتی با فراگیران و جوامع ترسیم شده است .
- دخالت در برنامه ریزی بخشی حساس به جنسیت که باعث تقویت قوانین ، سیاست ها ، توزیع منابع و فعالیت های یاددهی یادگیری که به سمت برابری جنسیتی حرکت می کند .
- فراگیربودن : از زنان تا جنسیت :
- پرداختن به هنجارها، ارزش ها و نگرش های جنسیتی که در برقراری برابری جنسیتی در آموزش تعیین کننده هستند و باعث درگیر شدن مردان و پسران در فعالیت هایی می شود که به منظور برای دستیابی به آن صورت می گیرد .
- پرداختن به عوامل بین بخشی جنسیت( فقر،مکان ،قومیت و توانمندی ) که با سایر موضوعات بر محرومیت ها ی آموزشی آنان تاثیر می گذارد
- حقوق و قوانین :
- معرفی قوانین و سیاست هایی که منجر به ارتقای برابری در آموزش و پایش و تضمین اجرا در سطوح محلی و بومی
می شوند .
- دانش در آموزش
- آماده سازی کودکان و جوانان از دوران کودکی با دانش ها و مهارت های متناسب برای گسترش بیشتر جوامع حساس به جنسیت
- تقویت یادگیری غیر رسمی و فرصت های دوم برای کودکان خارج از مدرسه برای ایجاد دانش و مهارت از طریق مراکز یادگیری محلی و سایر برنامه های جامعه محور
- یادگیری و سواد :
- اطمینان از وجود برنامه هایی که زنان و دختران را که بیش از دو سوم جمعیت بی سواد دنیا را تشکیل می دهد بهتر مورد هدف خود قرار دهد .
- حمایت از ابعاد شناختی آموزش که کودکان را برای بازار کار آماده می سازد، در ارتباط با مهارت های غیر شناختی که آنها را برای با هم بودن آماده می کند .
- پایش و ارزشیابی :
- بومی سازی اهداف توسعه پایدار و شاخص های آن در سطح ملی و توسعه شاخص هایی که مسایل جنسیتی را فراتر از نرخ ثبت نام، اندازه گیری نماید مانند برون داد های یادگیری و سایر ابعاد
- مستندات و شناسایی انواع اقدامات در دستیابی به برابری جنسیتی در آموزش و به اشتراک گذاشتن درس های فراگرفته شده
- شبکه ها و مشارکت :
- ایجاد یک شبکه قدرتمند از شرکا و تقویت همگن سازی و هم افزایی در آموزش،بهداشت ،حمایت از کودک ،برابری جنسیتی و سایر بخش ها
- تقویت مشارکت با دولت ها ،گروه های زنان و سایر سازمان ها ،تشویق تمامی شرکا برای کار گروهی برای دستیابی به برابری جنسیتی در آموزش
- حس مالکیت :
- ارتقا و تقویت حس مالکیت در سطح محلی در زمینه برنامه درسی و برنامه های آموزشی ،شامل حس مالکیت برای بهبود پایداری برنامه ها
- اطمینان از هم افزایی و همکاری در درون بخش ها و بین بخشی برای یافتن راه های میانبر برای حل مسایل بین بخشی و تقویت حس مالکیت در باره دستاورد های برابری جنسیتی در آموزش
- سیاست گذاری و تجارب موفق :
- بازخوانی و مرور سیاست ها در تمامی سطوح (ملی ،منطقه ای ، مدرسه ،کلاس ) که برابری و فراگیری جنسیتی را در خود گنجانده اند.
- تبدیل سیاست ها به تجارب موفق و تجارب موفق به سیاست های اثر بخش .
- کیفیت در آموزش :
- بهبود سطح و کیفیت آموزش برای تاثیر گذاری بر وضعیت اجتماعی زنان ، افزایش مشارکت آنها در جنبه های اقتصادی ،مدنی ،اجتماعی و سیاسی
- ایجاد آموزش های قبل – حین خدمت برای معلمان که به آنها کمک کند تا موارد و مصداق های تعصبات و کلیشه های جنسیتی خود را درک نمایند و در تدریس و رفتار خود به این مهارت ها مجهز شوند
- پرداختن به کلیشه های جنسیتی در مدارس و خانواده ها که منجر به تفکیک آموزشی و شغلی زنان و دختران
می شود .
- توسعه فرصت هایی برای حضور الگوهای مثبت زنان در درون مدارس و حرفه ها شامل زمینه های STEM ، شواهدی از حضور زنان در پویش ها برای برابری جنسیتی
- نظام قدرت :
- تقویت بحث و گفتگو در باره مسایل جنسیتی، قدرت و حقوق بشر و تقویت روابط توام با احترام ،بدون خشونت و برابر
- درگیر نمودن مردان و پسران برای پرداختن به ساختار های قدرت جنسیتی نابرابر و درگیر نمودن زنان در تصمیم گیری و فرصت های رهبری در جامعه
- تربیت و ظرفیت سازی :
- فراهم نمودن آموزش های قبل و حین خدمت در تعلیم و تربیت حساس به جنسیت و رویکرد مدیریت کلاسی و یاددهی و یادگیری منابع آموزشی برای اهداف آموزشی
- تقویت ظرفیت آموزش غیر رسمی و مراکز یادگیری محلی برای ارائه خدمات سواد آموزی و سایر برنامه ها
- جهانی سازی :
- در اولویت قرار دادن دستیابی جهانی به آموزش پایه و متوسطه که بنای توسعه پایدار است
- آموزش حرفه ای :
- پشتیبانی از جریان سازی جنسیتی و برابری در آموزش و پرورش فنی و حرفه ای
- ترویج آموزش های حرفه ای برای دختران و زنان برای تقویت مهارت های آنها برای حضور در بازار کار، گسترش دسترسی آنها به دستمزد و کار مناسب
- بازار کار :
- گسترش دسترسی به توسعه مهارت های متناسب با نیازهای محلی، از جمله آموزش های فنی و حرفه ای و آموزش STEM ، برنامه های آموزشی غیر رسمی و برنامه های فرصت دوم برای زنان و دختران
- بازخوانی برنامه درسی که آنها را قادر سازد تا به صورت نقادانه به هنجار ها، انتظارات و تعصبات جنسیتی توجه نمایند چیز هایی که در جامعه مناسب برای زنان و مردان در نظر گرفته می شود .
- جوانان :
- مشارکت جوانان در شناسایی اقداماتی برای دستیابی به برابری جنسیتی در آموزش، و ترسیم دیدگاه ها ، انرژی و مهارت های آنها برای رسیدن به دستور کار اهداف توسعه هزاره
جمع بندی :
این سمینار موقعیت خوبی برای ارتقای تجارب بین منطقه ای و بین المللی هم چنین فرصتی برای توسعه دانش موجود در آموزش دختران و زنان در زمینه توسعه پایدار و دستور کار آموزش 2030 فراهم آورد و زمینه ی گفتگو و به اشتراک گذاشتن تجارب موفق در زمینه آموزش دختران و زنان را در بین کارشناسان ،محققین،سیاست سازان و مجریان نزدیک به 30 کشور را ،تسهیل نمود . مباحث صورت گرفته بر نقش آموزش دختران در از بین بردن فقر و نابرابری ها ،بهبود سلامت ،تسهیل رشد اقتصادی و توسعه، تاکید مجدد داشتند .در جمع بندی نتایج این سمینار اکثر شرکت کنندگان بیان داشتند احساس خوبی برای توسعه ی آموزش دختران و زنان در کشور خود داشته و تصمیم دارند اقدامات متناسب و ابتکاری را برای رسیدن به دستور کار سمینار انجام دهند . امید آن
می رود تجارب و درس های به اشتراک گذاشته شده در خلال این سمینار اثرات و عواید چشمگیری در ارتقای برابری جنسیتی در آموزش شده و از مشارکت کامل این گروه (زنان و دختران) برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و دستور کار آموزش 2030 اطمینان حاصل گردد . سمینار فراتر از دیوارهای خود اقدام به اطلاع رسانی و افزایش آگاهی خواهد نمود و با تبادل اطلاعات از طریق شبکه اجتماعی رسانه ای خود ،we chat نتایج و یافته های خود را به اشتراک خواهد گذاشت . اولین ویرایش جایزه بین المللی آموزش دختران و زنان با استقبال بی نظیری مواجه گردید . این مجموعه از طریق جراید و وبسایت مربوط به یونسکو برجسته و معرفی گردیده است .
نظر دهید