اشرفی معاون سوادآموزی استان آذربایجان شرقی: وجود ۱۴۲ هزار بیسواد در آذربایجانشرقی /اجرای طرح آزمایشی آموزش مقدماتی رایانه به سوادآموزان
اشرفی معاون سوادآموزی استان آذربایجان شرقی: وجود ۱۴۲ هزار بیسواد در آذربایجانشرقی /اجرای طرح آزمایشی آموزش مقدماتی رایانه به سوادآموزان
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی محمدحسین اشرفی در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز با تبریک فرارسیدن روز جهانی سودآموزی به تمام سوادآموزان اظهار کرد: با توجه به اینکه یونسکو روز هشتم سپتامبر، مصادف با ۱۷ شهریور را روز سوادآموزی انتخاب کرده،در این روز به تعبیری مبارزه با بیسوادی اعلام شده که البته برای هر سال نیز شعاری از طرف یونسکو تعیین میشود.
«سوادآموزی در دنیای دیجیتال» شعار سال یونسکو برای مبارزه با بیسوادی
وی «سوادآموزی در دنیای دیجیتال» را شعار امسال یونسکو اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به نیاز جامعه و پیشرفت روز به روز در جهان، نیاز به تکنولوژی در سوادآموزان محسوس بود؛ به طوریکه سازمان سوادآموزی کشور اقدام به اجرای طرحهای آموزشی و مقدماتی آموزش دیجیتال برای سوادآموزان کرده است.
معاون نهضت سوادآموزی استان با اشاره به اینکه آموزش در سازمان برای سوادآموزان مشابه آموزش و پرورش نبوده و در دو مرحله ۶ ماهه و در سه بخش سوادآموزی، انتقال و تحکیم است، افزود: تلاش بسیاری برای تحکیم سواد سوادآموزان صورت میگیرد تا اطلاعات و آموزش به دست آمده را فراموش نکنند که برای این منظور طرحها، مسابقات و حتی ماهنامه فرصت دوباره برای برقراری ارتباط داریم.
وی در خصوص اجرای شعار امسال یونسکو در راستای علم همراه با مهارت به شروع طرح آموزش مقدماتی رایانه اشاره کرد و گفت: این طرح از سال گذشته با تحت پوشش قرار دهی یکهزار و 400 نفر در ۱۰ استان از سراسر کشور اقدام به مهارتآموزی در کنار آموزش درسی داشت که این روند در سالجاری گسترش یافته است.
اجرای طرح آموزش مقدماتی رایانه برای سوادآموزان در ۱۲ شهرستان آذربایجانشرقی
اشرفی اضافه کرد: سال گذشته اجرای طرح آموزش مقدماتی رایانه در استان آذربایجانشرقی برای سه شهرستان تبریز، بناب و جلفا به صورت آزمایشی آغاز شد که برای سال جاری در ۱۰تا ۱۲ شهرستان و برای ۲۰۰ نفر اجرایی میشود.
وی با بیان اینکه استقبال خوبی از طرح تلفیق سواد با یک مهارت بین سوادآموزان شد، ابراز کرد: با توجه به اینکه سوادآموزان نهضت سوادآموزشی مشکلاتی از قبیل انجام کارهای بانکی به صورت اینترنتی، عدم توانایی استفاده از رایانه خانگی و مسائل مرتبط با آن داشتند؛ از این رو طرح آموزش و مهارتآموزی رایانه بسیار مورد نیاز بود.
معاون سوادآموزی استان آذربایجانشرقیسرفصلهای تعیین شده از طرف سازمان برای طرح آموزش رایانه را مورد اشاره قرار داد و گفت: سرفصلهایی از قبیل آشنایی با الفبای انگلیسی، اعداد انگلیسی، سخت افزار کامپیوتر و آشنایی با متن یادداشت، ذخیره فایلها، پست الکترونیکی، استفاده ار عابر بانک و غیره در مجموع ۶۰۰ ساعت برای سوادآموزان گروه هدف تعیین شده بود.
وی با اشاره به اینکه گروه هدف نهضت سوادآموزی از ۱۰ تا ۴۹ سال است، ابراز کرد: استان آذربایجانشرقی از جمله استانهای مدنظر سازمان نهضت سوادآموزی بوده که تمام طرحهای سوادآموزی را در این منطقه اجرایی میسازند.
اشرفی به مقایسه درصد پوشش نهضت سوادآموزی استان طبق آمار سرشماری سال ۹۰ و ۹۵ پرداخت و گفت: طبق سرشماری سال ۹۰ در گروه سنی هدف، استان آذربایجانشرقی با ۹۲/۱ درصد تحت پوششدهی با سوادی بوده که این میزان برای میانگین کشوری ۹۲/۵ بود.
وی ادامه داد: همچنین درصد بیسوادی براساس سرشماری سال ۹۰ برای استان ۷/۹ درصد بوده که این عدد برای میانگین کشوری ۷/۵ درصد بود.
افزایش درصد باسوادی 6سال و بالاتر استان از 82.1 درصد در سال 90 به 84.7 درصد در سال 95
معاون سوادآموزی استان آذربایجانشرقی از پوشش بالای 97 درصدی سوادآموزی در سال 95 خبر داد و حجم فعالیتهای پیشبینی شده این معاونت برای سال 1396 را اعلام کرد.
اشرفی با اشاره به سرشماری سال 1390 گفت: اختلاف درصد باسوادی 6 سال و بالاتر از 9.9 درصد سال 1355 به 2/7 درصد در سال 1390 کاهش یافته است.
معاون سوادآموزی استان آذربایجانشرقی افزود: براساس همین سرشماری اختلاف درصد باسوادی 10 تا 49 ساله از 8.5 درصد در سال 1355 به 0/4 درصد در سال 1390 کاهش یافته است.
اشرفی در ادامه اختلاف درصد باسوادی 6ساله و بالاتر مناطق شهری را از 11 درصد در سال 1355 به 2.7 درصد در سال 1390 عنوان کرد و افزود: این میزان نسبت به آمار قبلی کاهش یافته است.
وی یادآوری کرد: در سرشماری سال 1395، درصد باسوادی 6ساله و بالاتر استان از 82.1 درصد در سال 90 به 84.7 درصد در سال 95 با افزایش روبهرو بوده است.
معاون سوادآموزی استان این درصد باسوادی را در ردههای سنی 10 تا 49 ساله از 92.1 درصد در سال 90 به 94.2 درصد در سال 95 عنوان کرد.
پوشش ۹۴/۳ درصدی با سوادی در آذربایجان شرقی
معاون نهضت سوادآموزی استان با تاکید به اتفاقات شایسته در زمینه سوادآموزی و اشاره به تحت پوشش قرارگیری ۹۴/۳ درصد با سواد در استان بیان کرد: در حال حاضر طبق سرشماری سال ۹۵، تعداد تحت پوشش با سوادها در کشور ۹۴/۷ درصد است و آمار میزان بیسوادی در کشور ۵/۳ است که این رقم برای استان ۵/۷ است.
رتبه ششم استان در جذب اولیای بیسواد به نهضت سوادآموزی
وی اذعان داشت: یکی از نقاط قوت استان در زمینه انسداد بیسوادی میزان جذب اولیای بیسواد به مراکز آموزشی نهضت سوادآموزی است که استان آذربایجانشرقی با جذب ۷۵/۱ درصد از اولیا در رتبه ۶ قرار دارد.
برنامه پوشش صد در صدی ۲۱ هزار نفر بیسواد در سالجاری برای استان
اشرفی، حجم تعیین شده برای تحت پوشش قراردهی باسوادی برای استان را ۲۱ هزار نفر اعلام کرد و گفت: طبق دستور سازمان نهضت سوادآموزی، استان آذربایجانشرقی باید ۱۰ هزار و 500 سوادآموز، 5 هزار و ۵۰۰ در بخش انتقال و 5 هزار نفر در تحکیم تحت پوشش خود قرار دهد که با همت همکاران در نهضت سوادآموزی تلاش برای تحت پوشش قرارگیری صد در صد این حجم تعیین شده خواهیم داشت.
تعیین تشویق نقدی برای قبولیهای سوادآموزی
وی با اشاره به مشوقهای تعیین شده از طرف سازمان نهضت سوادآموزی برای سوادآموزان به منظور انگیزهدهی و علاقهمندی جهت ادامه آموزش خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن مشوقها برای سوادآموزان سعی به علاقهمندی آنها به ادامه تحصیلات داریم به طوریکه برای هر سوادآموز که به صورت فیزیکی در کلاس حضور داشته و بتواند در آزمون پایانی نمره قبولی بگیرد، پاداش ۱۴۴ هزار تومانی تعلق میگیرد همچنین سوادآموزانی که با تهیه کتاب از نهضت سوادآموزی اقدام به خودآموزی کنند و در پایان ترم نمره قبولی اخذ کنند، پاداش ۷۲۰ هزار تومانی اهدا میشود.
عدم اخذ نتیجه مطلوب از تعیین مشوق برای سوادآموزان
معاون سوادآموزی استان آذربایجانشرقی متذکر شد: متاسفانه از روش مشوق برای سوادآموز نتیجه خوبی نگرفتیم و از این رو پیشنهاداتی برای الزامی کردن باسوادی تمام بیسوادان به مجلس ارائه شد که هیچکدام تصویب نشده است.
وجود ۱۴۲ هزار بیسواد در آذربایجانشرقی
وی با تاکید به اینکه سوادآموزی در کشور به لایههای سخت خود رسیده و همانند آموزش و پرورش آمار دقیقی از افراد بیسواد در دسترس نیست، افزود: طبق سرشماری سال ۹۵ استان، آذربایجانشرقی دارای ۱۴۲ هزار بیسواد است و انسداد بیسوادی برای این میزان به همت مردمی و مسوولان و حمایت و تلاش دستگاههای اجرایی بستگی دارد تا بتوانیم به طور کل بیسوادی در استان را ریشهکن کنیم.
لزوم تبدیل عرضهمحوری به تقاضامحوری در بحث نهضت سوادآموزی
اشرفی اذعان داشت: باید امر سوادآموزی در کشور از رویکرد عرضهمحوری به تقاضا محوری تغییر یابد؛ زیرا باید نیاز به سواد در جامعه حس شود و از روی علاقه و با میل اقدام به سوادآموزی کنند.
وی به تبیین ملزومات در رابطه به پیشگیری از بیسوادی در کشور توسط مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و گفت: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری تمام ادارات، ارگانها و دستگاهها باید در ریشهکنی بیسوادی کمر همت بسته و وارد صحنه شوند تا بتوانیم با این پوشش و عزم عمومی موفق شویم.
معاون سوادآموزی استان آذربایجانشرقی با اشاره به اقدامات اداره کل آموزش و پرورش در زمینه انسداد مبادی بیسوادی در استان ابراز کرد: آموزش و پرورش استان با تشکیل کلاس درسی حتی برای یک دانشآموز اقدام به پیشگیری از بیسوادی در استان کرده است زیرا وقتی بیسوادی از دوران قبل را آموزش دهیم ولی به میزان افزایش روز به روز آنها توجه نشود عملاً کار مفیدی صورت نمیگیرد.
هر خانواده یک نماینده برای معرفی بیسواد
وی به راهاندازی کمپین معرفی یک بیسواد به نهضت سوادآموزی در استان اشاره کرد و گفت: این کمپین با استقبال خوبی در استان مواجه شد و باید هر خانواده حتی به غیر از چنین کمپینهایی، خود را موظف به ریشهکنی بیسوادی در استان کند و خود را نماینده نهضت سوادآموزی در معرفی افراد بیسواد کند.
اشرفی اضافه کرد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش به راحتی از طریق ثبت احوال میتواند به راحتی گروه هدف خود را شناسایی کند ولی این موضوع برای نهضت سوادآموزی وجود ندارد و ما فقط میتوانیم آمار اولیای بیسواد را داشته باشیم و مابقی باید با همت عمومی شناسایی و جذب شوند.
وی به دو طرح کشوری اجرا شده در استان از جمله طرح «کلید بهشت» برای مرور و تکمیل نماز و طرح «توانمندسازی زنان عشایر» اشاره کرد و گفت: سوادآموزی برای توسعه پایدار و انسدا بیسوادی است و با توجه به احتیاجات جامعه در کنار آموزش علمی یک مهارت را نیز برای سوادآموزان در نظر گرفتهایم تا بتوان کارآفرینی را نیز برای آنها به ارمغان آورد.
هدف از انسداد بیسوادی، ایجاد عدالت آموزشی در کشور
معاون سوادآموزی استان آذربایجانشرقیایجاد عدالت آموزشی و مشارکت اقتصادی و فرهنگی در جامعه را بسیار پراهمیت دانست و افزود: یادگیری آموزش حق اساسی هر فرد بوده تا بتوان بهتبع آن علاوه بر انسداد بیسوادی، عدالت آموزشی را نیز ایجاد کرد؛ زیرا یادگیری جزو اصول و اساس اسلام و سفارش پیامبر اکرم(ص) است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از سوادآموزان ما در مراجع عالی تحصیلی از جمله پزشکی، مهندسی، استاد دانشگاه و معلمی قرار داشته و مشغول به فعالیت و تحصیلات هستند.
نظر دهید