احمد خاک زاد معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور: بیش 5 هزار عنوان کتاب ویژه نوسوادان و کمسوادان منتشر شد.
احمد خاک زاد گفت: ۱۷۰ عنوان محتوای آموزشی در برنامههای سوادآموزی استفاده میشود و بیش از 5 هزار عنوان کتاب ویژه نوسوادان و کم سوادان منتشر شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش وپرورش استان قزوین و به نقل از خبرنگار اجتماعی صبح استان، احمد خاکزاد در مراسم گرامیداشت چهل و دومین سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی که ظهرچهارشنبه هشتم دی ماه، در سالن جلسات آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: بعد از ۴۲ سال فعالیت در عرصه سوادآموزی همچنان حوزههای مغفول مانده بسیار زیادی وجود دارد که باید بدان توجه شود.
احمد خاکزاد گفت: ۱۷۰ عنوان محتوای آموزشی در برنامههای سوادآموزی استفاده میشود و بیش از 5 هزار عنوان کتاب ویژه نوسوادان و کم سوادان منتشر شده است.
وی با اشاره به دهه بصیرت افزود: هر نوع اقدامی که در حوزه سوادآموزی صورت بگیرد چون در راستای تحقق فرمان امام راحل بوده و مطالبه مقام معظم رهبری است به نوعی عیار ولایت مداری ما را نشان میدهد.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور تصریح کرد: در حوزه سوادآموزی با مشکلات فراوانی مواجه هستیم در گذشته از تعداد زیاد بیسوادان گلایه داشتیم و برای شناسایی و جذب آنان تلاش میکردیم اما اکنون با حجم پایین آمار سوادآموزان روبهرو هستیم و در حقیقت کار در این عرصه دشوار شده است.
میزان باسوادی در کشور به ۹۰درصد رسیده است
وی عنوان کرد: قدرمطلق باسوادی در کل کشور به ۹۰ درصد رسیده به عبارتی میزان باسوادی که در گذشته ۴۷درصد بود اکنون ۹۰ درصد شده است.
خاکزاد بیان کرد: در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله میزان باسوادی به بالای ۹۷ درصد رسیده است که استان قزوین بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.
وی ابراز کرد: پراکندگی جمعیت در افراد بیسواد جامعه بسیار زیاد بوده؛ لذا ارائه خدمات به آنان هزینه بر و سخت شده است ضمن اینکه این افراد تقاضا و تمایلی برای حضور در برنامه سوادآموزی ندارند.
نیازمند ارائه طرحهای نو و خلاقانه برای افزایش تقاضای سوادآموزی هستیم
این مسئول تاکید کرد: ما مجبوریم طرحهای نو و خلاقانهای ایجاد کنیم تا تقاضای سوادآموزی را در بین جامعه تحریک کنیم که برای نیل به این هدف نیازمند گفتمانی سازی در حوزه سوادآموزی هستیم تا افراد باقیمانده هم جذب سوادآموزی شوند.
وی بیان کرد: گفتمان سازی در مسیر تحقق اهداف سوادآموزی یک اصل و شرط اساسی است و باید با نهادها و دستگاهها و شرکای ذینفع در حوزه سوادآموزی تعامل بیشتری برقرار کرده و موضوعات را برای آنان تبیین کنیم که اگر چنین امری محقق شود میتوانیم افق روشن تری از آینده را ترسیم کنیم.
خاکزاد در ادامه گفت: ۱۷۰ عنوان محتوای آموزشی در برنامههای سوادآموزی استفاده میشود و بیش از ۷ هزار عنوان کتاب ویژه نوسوادان و کم سوادان منتشر شده است.
ضرورت گفتمان سازی در حوزه سوادآموزی
وی ابراز کرد: ماندگاری مهارت سواد حدود ۶ ماه بیشتر نیست و پس از گذشت این بازه زمانی، در صورت عدم کارکرد و کاربرد آن توسط سوادآموزان به فراموشی سپرده میشود بنابراین پدیده نوبیسوادی و بازگشت به بیسوادی مشکلات اصلی ماست و این موضوع کار در عرصه سوادآموزی را دشوار کرده است.
معاون امور آموزشی نهضت سوادآموزی کشور گفت: هم اکنون حدود ۵۰۰ مرکز یادگیری محلی در کشور فعالیت دارند که در جوامع محلی در مسیر ارائه خدمات به سوادآموزان تلاش میکنند.
وی عنوان کرد: مراکز یادگیری محلی میتوانند فرصتی باشد که ما رویکرد سوادآموزی از عرضه محوری به تقاضا محوری تبدیل کنیم.
مرکز اسناد سوادآموزی در استان تاسیس شود
خاکزاد در ادامه گفت: استان قزوین از استانهایی است که به لحاظ تعداد بیسوادان حداقلی است و کمتر از یک درصد بیسواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال دارد.
وی در پایان با تاکید بر ثبت تاریخ شفاهی سوادآموزی گفت: مرکز اسناد سوادآموزی در استان تاسیس شود تا بتواند قابلیت به اشتراک گذاری برای سایر فعالین این عرصه را داشته باشد
نظر دهید