(گزارش خبری 5) تشریح برنامه های آموزشی وفرهنگی سازمان نهضت سواد آموزی
اقدامات و دستاوردهای سازمان نهضت سواد آموزی در چهل و دو سال گذشته از نگاه معاون وزیر و رئیس سازمان.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی ، محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان در ادامه بیان اقدامات و دستاوردهای به مناسبت چهل و دومین سال تاسیس نهضت سوادآموزی ، به تشریح برنامه های آموزشی و فرهنگی سازمان پرداخت :
محمدزاده با اشاره به طرح تلفیق سواد پایه با مهارتهای رایانهICDL با هدف تعمیم و گسترش مهارت استفاده از رایانه در برنامههای سوادآموزی بیان داشت : ایجاد و افزایش دانش رایانهای سوادآموزان تحت پوشش و ایجاد و بهبود انگیزه و نگرش کار با رایانه در سوادآموزان تحت پوشش در راستای تبلور اهداف دولت الکترونیک با مشارکت صمیمانه بنیاد ICDL طراحی و بین سوادآموزان دوره انتقال به اجرا در میآید. این طرح ابتدا سال 94 به صورت پایلوت در 6 استان کشور و در سال 95 در 11 استان به اجرا درآمد و بعد از طی مراحل آزمایشی خود در سال 96 به سراسر کشور تعمیم داده شد . از ابتدای اجرای این طرح تا کنون تعداد 37082 نفر تحت پوشش قرار گرفته اند. این طرح در سال 2018 میلادی( 1397 هجری شمسی) موفق شد در بین 160 طرح ارسال شده از سراسر جهان جایزه بین المللی کنفو سیوس را از سازمان یونسکو دریافت نماید.
وی ادامه داد : سازمان نهضت سوادآموزی با هدف توسعه و تقویت فرهنگ عمومی جامعه و ارتقا سطح آگاهی های مخاطبین برای مشارکت و نقش آفرینی در فعالیت های اجتماعی در کنار آموزش سواد به مخاطبین خود، برنامه های مختلف فرهنگی و آموزشی متنوعی متناسب با نیازهای روز کشور را در قالب مسابقات کتا بخوانی، انشاء نویسی و... اجرا میکند. این برنامه ها ضمن فراهم کردن امکانات لازم برای دستیابی راحت تر به مواد خواندنی یا نوشتاری، زمینه ای را ایجاد می کند که طی یک رقابت سالم حضور فعال آنان را نیز بدنبال داشته باشد.
با توجه به اینکه در سالهای اخیرحمایت از تولید بعنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) بوده است، تمام آحاد جامعه اعم از مسئولان، تولیدکنندگان، کارگران و مردم به عنوان مصرف کنندگان در قبال تحقق این شعار مسئولاند.در این راستا فرهنگ سازی از طریق آموزش می تواند؛ بسترلازم برای حمایت از تولید داخلی را فراهم کند. لذا در سال های اخیر با بهره گیری از شعار سال و نیز پرسش مهر ریاست محترم جمهور بیشتر برنامه های فرهنگی براین دو موضوع تمرکز داشته است. از سال 1379 لغایت 1399 در مجموع 6635226 نفر مخاطبین سوادآموزی وخانواده آنان در این فعالیت ها ی فرهنگی –آموزشی شرکت کرده اند.
معاون وزیر و رئیس سازمان به اهمیت اجرا و تحقق منویات مقام معظم رهبری تأکیدکرد و گفت : همه ساله مسابقه ای را با هدف آگاه سازی و فرهنگ سازی با موضوع شعار سال در بین سوادآموزان دوره انتقال برگزار کرده است، تاکنون 11مسابقه برای تعداد 1045498 نفر اجرا گردیده که آخرین عنوان آن در سال 99 به منظورفرهنگ سازی در راستای جهش تولید و با چاپ یک عنوان کتاب به نام « راز موفقیت » و در دهه مبارک فجر برگزار شد. بررسیها نشان میدهد 62018 نفر در مسابقه شرکت کردند. با توجه به شرایط کرونایی کشور در سال 99 این مسابقه از حالت متمرکز خارج و درقالب دستنوشته و به صورت موضوعی برگزار گردید.
مسابقه دیگری که محمدزاده به آن اشاره داشت : مسابقه پرسش مهر ریاست جمهوری بود که در تمام دولت ها عنوان و به واحدهای آموزشی ابلاغ می گردد. محمدزاده گفت : سازمان نهضت سوادآموزی نیز همه ساله مسابقه انشا نویسی را همزمان با هفته سواد آموزی در بین سوادآموزان ایرانی مشغول به تحصیل کلاسهای دورهی انتقال با محوریت پرسش مهر ریاست جمهوری و با در نظر گرفتن اهداف زیر برگزار می کند. سال 1398 تعداد 66302 نفر و در سال 1399تعداد 57236 نفر در این مسابقه شرکت نموده اند.
- تشویق سوادآموزان به تفکر و حساس شدن نسبت به مسائل اجتماعی
- ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در بین مخاطبین
- گسترش و ترویج فرهنگ پرسشگری، جستجوگری و تقویت قدرت تفکر و خلاقیت در سوادآموزان
- تقویت مهارتهای خواندن، نوشتن و کاربست آن در مسائل روزمره زندگی فردی و اجتماعی
معاون وزیر و رئیس سازمان بیان داشت : به عنوان یک سازمان فرهنگی – آموزشی که وظیفه اصلی آموزش به بیسوادان و کم سوادان را در کشور به عهده دارد؛ همواره برنامه های متنوعی با هدف ارتقای سطح دانش و آگاهی مخاطبان و خانواده آنان اجرا کرده است. در سال 1395 و سال 1399 با همکاری و مشارکت دفتر منطقه ای یونسکو و با حمایت مالی شرکت بل اقدام به تهیه کتاب به نام «خانواده سلامت» با موضوع مراقبت از کودک از بدو تولد تا دو سالگی برای استفاده در برنامه های سوادآموزی نمود. این کتاب در کلاس انتقال دوره های سوادآموزی برای سوادآموزان 12 استان کشور آموزش داده شد و متعاقب آن مسابقه کتابخوانی از محتوای کتاب در اسفند ماه سال95 و سال 99 برگزار گردید که در سال 95 تعداد 49946 نفر و در سال 99تعداد 37868 نفر از سوادآموزان و خانواده های آنها در این مسابقه شرکت کردند.
اشاره به ماهنامه آموزشی – فرهنگی از دیگر برنامه های فرهنگی بود که محمد زاده به آن تأکید کرد : این ماهنامه ویژه نوسوادان و کم سوادان تحت عنوان نشریه "فرصت دوم" با هدف تقویت مهارت خواندن، توسعه و ایجاد انگیزه برای مطالعه مستقل، رشد تفکر اجتماعی، افزایش مهارت های اجتماعی، افزایش واژگان، جلوگیری از رجعت بی سوادی، رشد سیاسی، رسیدن به تندخوانی مناسب و ایجاد دیدگاه جدید و رسیدن به تفکر و حل مسائل بستر سازی برای خودآموزی و خودیادگیری مخاطبان و فراهم کردن زمینه ای برای گسترش و تقویت مطالعه وکتابخوانی در فراگیران تهیه و تولید می گردد.
"فرصت دوم" بهعنوان منبع موثق و مورداطمینانی برای ارائه دانش و مهارت لازم به اقتضای زمان، زیستبوم جدید درزمینه اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، بهداشتی و ... از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است . در سال 1400 سازمان نهضت سوادآموزی اقدام به باز مهندسی و انجام تغییرات در سیاستها، راهبردهای مدیریتی و محتوای کاربردی و متناسب با شرایط بزرگسالان و نیاز مخاطبان نموده است و با بهرهگیری از تمام ظرفیتهای موجود اقدام به تهیه و تولید ماهنامه آموزشی – فرهنگی نشریه "فرصت دوم" ویژه مخاطبان طرح حلقه های کتاب و کتاب خوانی به تیراژ 10000 نسخه نموده است.
در این قسمت معاون وزیر و رئیس سازمان خاطرنشان کرد : حفظ ارزشها و آرمان شهدا، جز با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه امکانپذیر نیست. با شهادت سردار سرافراز سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در سال 1398 و فرارسیدن اولین سالگرد شهادت ایشان در راستای سیاستهای وزارت آموزشوپرورش باهدف بزرگداشت یاد و خاطرهی شهید، سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ترویج فرهنگ مطالعه، کتابخوانی، تقویت فرهنگ ایثار و شهادت و ارج نهادن به مقام والای شهیدان در دوره تحکیم سواد و انتقال مراکز یادگیری محلی در نیمه دوم سال 1399 برنامه فرهنگی – آموزشی سردار دلها طبق پیش بینی تعداد 10.000 نفر به عنوان هدف اولیه برنامه تعیین و ابلاغ و اجرا شد و مخاطبان این برنامه با رشادتها، ایثارگریها و خدمات ارزنده این شهید گرانقدر، جهت پاسداری از دین و انقلاب بیشتر آشنا شدند. محتوای این برنامه آموزشی بانام "سرباز وطن" با موضوع معرفی زندگینامه سردار از تولد تا شهادت، ویژگیهای اخلاقی و رفتاری وی و بخشهایی از وصایای ایشان در قالب کتابهای مناسبتی توسط این سازمان تهیه و چاپ گردید.نتایج اجرای برنامه حاکی از شرکت تعداد 37710 نفر در برنامه برابر (3.77 برابر رشد نسبت به هدف تعیین شده) است. از مجموع 37710 نفر شرکت کننده در این طرح 32043 نفر معادل 87 % زن و 4984 نفر معادل 13 % مرد می باشند.
محمدزاده در ادامه به طرح نماز کلید بهشت "آموزش عملی نماز " با هدف ترویج معارف نماز و فرهنگ درست خوانی نماز دربین آموزش دهندگان و سوادآموزان دوره های سوادآموزی پرداخت و گفت : این طرح از سال 1396 در حال اجراست و در سال 1398 در بین 278879 نفر سوادآموزان دوره های سوادآموزی به اجرا در آمده است و در سال 1399: 203932نفر و درسال 1400 تاکنون 59912 نفر را تحت پوشش قرار داده است.
محمد زاده در فراز دیگر محتوا و رسانه های آموزشی را از ارکان و عناصر اصلی برنامه درسی دانست و بیان داشت : رسانه های آموزشی متناظر با اهداف آموزشی و تربیتی تدوین شده و نقش بی بدیلی در ایجاد ، تعمیق و استمرار مهارت سواد و کارکردهای آن در میان فراگیران دارند. محتوا و رسانه های آموزشی مورد استفاده در برنامه های سوادآموزی در قالب درسی ، کمک درسی و فرادرسی طراحی و تدوین می شوند. سازمان نهضت سوادآموزی ، به عنوان یک نهاد آموزشی- فرهنگی در راستای اهداف و ماموریتهای خود تا سال 1398 طراحی، تدوین و تولید بیش از 4500 عنوان کتاب آموزشی، کمک آموزشی و فرادرسی را در کارنامه خود داشته است و طی سال های 99 الی 1400 در مجموع به تعداد276 عنوان تهیه و تولید محتواهای آموزشی درسی ( چاپی و الکترونیکی ) دوره های ( سوادآموزی – تحکیم سواد و انتقال ) انجام شده است که مجموع تولیدات محتوا و رسانه های آموزشی در چهل و دو سال گذشته به بیش از 4776 عنوان می رسد.
معاون وزیر و رئیس سازمان افزود : سازمان نهضت سوادآموزی براساس وظایف محوله و مبتنی بر اسناد بالادستی نسبت به جذب مشارکت سایردستگاه ها اقدام نموده است. برنامه های مشارکتی در این سازمان به عنوان یکی از راهبردهای اجرایی آموزش مداوم وسوادآموزی است که با بهره گیری از امکانات دستگاه های مختلف در سطوح محلی ، ملی و بین المللی در برنامه های متعدد مد نظر قرار گرفته است. این فعالیت ها به منظور توسعه آگاهی های عمومی و مهارت های اساسی زندگی و شغلی افراد بی سواد و کم سواد با بهره گیری از ظرفیت ها و توانائی های دستگاه ها در برنامه مدنظر می باشد . همچنین سازمان نهضت سوادآموزی اقداماتی را به منظور جلب مشارکت نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد (NGO ) انجام داده و تا کنون 35 تفاهم نامه همکاری با دستگاه های دولتی و سازمان های مردم نهاد منعقد نموده است.
در آخر نیز محمد زاده به مصوبه هیأت وزیران اشاره کرد و گفت : همه کارکنان و کارگران بخش دولتی و خصوصی که قادر به خواندن و نوشتن نمی باشند، موظف هستند در کلاسهای سواد آموزی ثبت نام کرده و حداقل تا کسب مدرک قبولی دوره های سواد آموزی ( مقدماتی ، تکمیلی) تحصیل نمایند. این طرح از سال 1361 اجرا شد و در سال 1363 با تصویب آییننامه سوادآموزی رسماً تمام دستگاهها ملزم به اجرای برنامه های سوادآموزی شدند. در سال 1366 مصوبه اصلاح شد و سوادآموزی تا مقطع پنجم بزرگسال به تصویب رسید. در سال 1371 هیات وزیران پس از تصویب قانون کار جمهوریاسلامی ایران و جدا شدن بخش خصوصی از دولت، با استناد به ماده 155 قانون کار و با توجه به مقررات موضوعه و وجود اهرم های مناسب ترغیب و تشویق در محیط های کارگری و کارمندی طرح آموزش کارکنان و کارگران به اجرا گذاشته شد.اجرای این طرح از سال 1361 تاکنون موجب شده کلیه بیسوادان و کمسوادان دستگاههای دولتی و بیش از 80 درصد بی سوادان بخش خصوصی و کارگری تحت پوشش آموزش قرار گیرند.
نظر دهید