جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1403/02/13 - 08:15
  • - تعداد بازدید: 80
  • - تعداد بازدیدکننده: 69
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /appsettingFree

چهره های موفق سوادآموزی 5

از کلاس های سوادآموزی و آموختن سواد تا معلم شدن..... گفتگو با چهره موفق سوادآموزی ، ملکه فرهادی معلم رسمی مدرسه ابتدایی میقات منطقه ۳ تهران

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، به مناسبت فرارسیدن هفته معلم ، و در ادامه گفتگو با معلمانی که تحت عنوان "چهره های موفق سوادآموزی" شناخته می شوند، در همین راستا با ملکه فرهادی معلم رسمی مدرسه ابتدایی میقات منطقه ۳ تهران که در عین حال یکی از افراد رسمی می باشد که در کلاس سوادآموزی منطقه ۳ هم آموزش می دهد گفتگویی انجام شده که تقدیم می گردد:

  • دلیل اصلی بی‌سوادی شما در گذشته چه بوده؟

زمانی که من به دنیا آمدم عموی بزرگم برای من شناسنامه بزرگ گرفته بود چون ظاهراً در آن زمان بین خانواده رسم نبود پدر خودش شناسنامه بگیره و پدرم برای اینکه به برادر بزرگش بی احترامی نکنه گفته شما بگیرید که ایشان لطف کردن ۵ سال بزرگتر گرفتن با این طرز تفکر که در ۹ سالگی بتوانند عقد کنه که شناسنامه ۱۴ رو نشان میدهد.

 

  • مشوقتان برای آمدن به کلاس سوادآموزی چه کسانی بودند؟

برادرام

 

  • نقطه شروع انگیزه و علاقمندی به سوادآموزی در شما چگونه چه سالی و در چند سالگیتان ایجاد شد ؟

 انگیزه رفتنم به کلاس سوادآموزی زمانی بود که همه همسنام که مدرسه میرفتن ومن باید درخانه می‌ماندم  واین مسئله منو خیلی ناراحت می‌کرد تا اینکه در سال ۱۳۶۸در استان اردبیل شهرستان نیردر سن ۱۳ سالگی البته با سن شناسنامه ولی خودم ۹ ساله بودم که در کلاس نهضت سوادآموزی  شرکت کردم .

 

  • نحوه برخورد نزدیکان و دوستان و خانواده‌تان نسبت به باسواد شدن شما چگونه بود و آیا بعد از باسواد شدن تغییر رفتار خاصی را نسبت به خودتان احساس نمودید؟

من حدود ۳ سال از بقیه عقب ماندم ولی در مدتی که مدرسه نمی رفتم همه اطرافیانم خیلی غصه میخوردن اما زمانی که در کلاسها شرکت کردم خیلی تشویقم کردن خیلی خوشحال شدن که داشتم درس میخوندم .

 

  • رضایتمندی خودتان از یادگیری سواد و تاثیر آن در زندگیتان چگونه است.؟

 خدارو شاکر هستم در هر ثانیه هزاران بارشکر میکنم که امام عزیز همچین تدبیر اندیشیدن  من وامسال من تونستن از این کلاس ها استفاده ‌کنند.

 

  • آیا مشوق کسی برای حضور در کلاس‌های سوادآموزی بوده‌ایدو آیا خودتان فرد بی‌سوادی را آموزش داده‌اید؟.

بله همواره بی سوادان را تشویق به یادگرفتن سوادنموده ام و ۵ سال در نهضت سوادآموزی به عنوان آموزش دهنده کار کردم و توانسته ام برای بی سوادان عزیز آموزش دهم و هم اکنون نیز علاوه بر آموزش دانش آموزان به بی سوادان نیز آموزش می دهم.

 

  • آموزشیاری که شما از او سواد یاد گرفته‌اید که بود ؟ آیا هنوز هم با او ارتباط دارید؟

خانم خانم فهیمی ، خانم حسینی وخانم زارع  معمولا خانم حسینی رو در مجالسی که در شهرستان برگزار میشه میبینم ولی خانم فهیمی و خانم زارع رو نمیبینم

 

  • فکر می‌کردید که خودتان یک روز معلم شوید؟

اصلا

 

  • خاطره‌ای از روند یادگیری و سوادآموزی خودتان را بفرمایید.؟

 خاطره که چه عرض کنم همه دوران کودکی خود را با بزرگ سالها تجربه کردم و خیلی زود و بدون اینکه کودکی کنم بزرگ شدم ولی بازم خدا رو شکر میکنم من در سال ۶۸ شروع کردم به درس خوندن تا سال ۷۱ کلاس پنجم تمام شد بعد سال ۷۲خواست برم اول راهنمایی که متاسفانه بخاطر سنم گفتن نمی توانی رسمی در کلاس باشی یعنی اجاز حضور در کلاس ندادن ولی من نا امید نشدم از مدیر مدرسه اجازه گرفتم که از پشت پنجره زنگ ریاضی  زبان و عربی به معلم گوش کنم بقیه درس هارو توی خونه بخونم دوسال تمام درگرماوسرما همینطوری درس خواندم البته ناگفته نماند بعضی موقع‌ها بعضی از معلم‌ها اجازه میدادن یواشکی در کلاس حاضر بشم در نهایت به کلاس سوم راهنمایی که رسیدم دیگه اجازه پشت پنجره ایستان هم بهم نمی دادن من مجبور شدم در خانه با کمک برادرم درس بخونم تا اینکه زلزله سال ۷۵ در استان اردبیل که شد و همه مدارس تعطیل شدن ومن همچنان در چادر درس میخونم چون قراربود امتحان شرکت کنم که خداروشکر شرکت کردم وقبول شدم به دبیرستان که رسیدم با کمک دوستام تونستم در کلاس ها حاضر باشم ولی متفرقه امتحان میدادم و دبیرستان رو هم با سختی هایی که داشت شکر خدا پشت سر گذاشتم وتمام شد . یک تا دو سال  بعداز دیپلمم اعلام کردن نهضت سوادآموزی نیرو جذب می‌کند و آزمون دارد که شرکت کردم و خدارو شکر قبول شدم و مشغول خدمت شدم در روستا های شهرستان نیراز توابع اردبیل

 

  • به عنوان یک چهره موفق در عرصه سوادآموزی و کسی که توانسته است پس از آموختن سواد ادامه تحصیل دهد و برای خود و جامعه فرد مفید و تاثیرگذاری باشد الان برای جذب بی‌سوادان و ادامه کار نهضت سوادآموز چک راهکارها و پیشنهادات را دارید؟

 نیازهای جسمانی ، نیازهای امنیتی ، نیاز به محبت و تعلق ، نیاز به احترام ، نیاز به شکوفائی ، نیاز به دانش و آگاهی ، نیازهای زیبا شناختی همه از نیاز هایی است که یک آموزش دهنده موفق باید به آنها توجه کامل داشته باشد و نه اکثریت لااقل کمی از آنها را برطرف گرداند . دقّت کافی در گروهبندی سوادآموزان در گروهبندی سوادآموزان باید قومیت و فرهنگ و نوع رابطه سوادآموزان در بیرون از کلاس در نظر گرفته شود

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 10352
کلمات کلیدی
غلامحسین نظری
خبرنگار

غلامحسین نظری

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1403/02/13 08:15
گفتگوی آنلاین
رادیو رسا
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین