جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1402/09/19 - 03:32
  • - تعداد بازدید: 208
  • - تعداد بازدیدکننده: 205
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /appsettingFree

کردستان - مدیر کل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی سازمان نهضت سوادآموزی: طرح محله محور، فرآیند کلاس گذاری را هدفمند و تسهیل می کند

مدیر کل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی سازمان نهضت سوادآموزی در وبینار سواد آموزی کردستان ، طرح محله محور را باعث هدفمندی و تسهیل در فرایند کلاس گذاری دانست و گفت: دستورالعمل اجرایی این طرح ابلاغ و زیر ساخت آن در سامانه سواد آموزی فراهم شده است.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از  اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی و آموزشی و پرورش کردستان، مهدی نامجو منش دوشنبه ۱۳ آذر ماه در وبینار آموزشی روسای ادارات ، کارشناسان و ناظرین سواد آموزی استان که در بستر اسکای برگزار شد از سواد آموزی کردستان به عنوان یکی از استانهای موفق در پیشبرد امور نام برد و ضمن ابراز امیدواری برای حفظ جایگاه در اجرای برنامه ها، از کلیه فعالان و دست اندرکاران دخیل در این موفقیت ها تشکر کرد. 

وی هدف از ارزیابی فعالیت استانها و رتبه بندی را ارائه کارنامه عملکردی عنوان کرد و گفت : در این فرایند بار اصلی زحمات به دوش شهرستان ها و مناطق است. 

نامجو منش فعالیت در سواد آموزی را سخت دانست و با بیان اینکه شرایط کار نسبت به قبل دشوار تر شده است، اظهار داشت: پراکندگی و کاهش تعداد واجدین شرایط، شناسایی و جذب سواد آموزان را سخت تر کرده است.

مدیر کل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی تحصیلی سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه با اشاره به موضوع کلاس گذاری، گفت : با توجه به رویکرد های سال جاری سازمان، ثبت نام در کلاسهای سواد آموزی و نظارت واقعی تر شده و سختی و کندی فرایند تشکیل کلاس به این دلیل است.

وی از افزایش زمان تایید کلاس ها خبر داد و با اشاره  به ابلاغ دستورالعمل کلاس گذاری و طرح محله محور، گفت: انتظار می رود با فعال شدن جمعی از آموزش دهندگان غیر فعال شرکت کننده در پالایش و ظرفیت آموزش دهندگان فعال، در فرصت باقی مانده، کلاس گذاری انجام و اهتمام لازم صورت گیرد. 

نامجو منش در بخش دیگری از سخنان خود اجرای طرح کلاس گذاری محله محور را اقدامی در جهت تسهیل فرآیند کلاس گذاری و شناسایی سواد آموزان عنوان کرد و با اشاره به اجرای مرحله اول و دوم پالایش با مشارکت آموزش دهندگان فعال و غیر فعال، اظهار داشت: در مرحله سوم این طرح ، مدل جدید کلاس گذاری به شیوه محله محور اجرایی و زیر ساخت آن در سامانه سواد آموزی فراهم و هفته گذشته دوره کاربران سامانه به میزبانی مشهد مقدس به منظور آموزش روش کلاس گذاری  برگزار شد. 

وی طرح محله محور را کلاس گذاری در حالت معکوس معرفی کرد و افزود: آموزش دهنده با مراجعه به پنل کاربری خود و در منوی محله محور ، اقدام به انتخاب می نماید . در این بخش، محله به صورت کد پستی است و در این فرایند افراد واجد شرایط در چند مرحله در اختیار آموزش دهندگان قرار می گیرد به این صورت که در ابتدا ۵ داوطلب بر اساس دستورالعمل معرفی می شود که باید در زمان مقرر تعیین تکلیف و پالایش شوند ، اگر در بین معرفی شدگان فرد با سواد باشد ۱۵ امتیاز کسب و علاوه بر آن از حد نصاب کلاس ، یک نفر کم خواهد شد و در مرحله بعد معرفی واجدین شرایط به تدریج بود و کار ثبت نام و بارگذاری مستندات انجام خواهد شد. 

نامجو منش هدف مندی و تسهیل فرآیند کلاس گذاری را از ویژگی های طرح محله محور عنوان کرد و با بیان اینکه این طرح سختی کلاس گذاری را کم و زحمات آن را به حداقل رسانده و به روند امور کمک می کند، از ابلاغ دستورالعمل و فراهم شدن زیر ساخت های لازم خبر داد و با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی مفاد دستورالعمل به آموزش دهندگان، گفت : به زودی راهنمای عمل اجرای طرح برای استان، شهرستان و آموزش دهندگان آماده و ارسال خواهد شد.

مدیر کل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه سخنان خود به ماموریت و وظایف ناظرین آموزشی سواد آموزی پرداخت و از تهیه و تدوین دستورالعمل جدید ناظرین خبر داد و گفت: متن در حال مستند سازی است که به محض تایید به استانها ابلاغ خواهد شد و در این دستورالعمل همه جوانب و شرایط لحاظ شده است.

وی با اشاره به مسئولیت و سختی کار نظارت ، به برخی از مشکلات نظارت در فرایند سواد آموزی پرداخت و بر جلو گیری انجام و بروز هر نوع تخلف تاکید و خواستار آگاهی بخشی در این خصوص به آموزش دهندگان شد. 

نامجو منش خطاب به ناظرین با بیان اینکه شما در فرایند سواد آموزی و تشکیل کلاس، ناظر هستید نه تایید کننده صرف، بر رعایت مراحل تایید و مهلت زمانی پیش بینی شده تاکید کرد و گفت: عملکرد ناظرین به صورت سیستمی رصد و کنترل می شود. لذا انتظار می رود ناظرین وظایف خود را به درستی انجام و روسای ادارات سواد آموزی شهرستان ها و مناطق نیز به کلاس ها سرکشی کنند.

وی با اشاره به اینکه در فرایند نظارت سامانه ابزار و ملاک دستورالعمل می باشد، گفت: در دستورالعمل جدید تمام شرایط برای ناظرین پیش بینی شده است تا اقدامات در چارچوب منظم پیگیری شود. 

نامجو منش در خاتمه نظارت را وظیفه همه مجموعه عنوان کرد و با تاکید بر انجام نظارت از طریق سامانه و غیر حضوری، نظارت بر کل فرایند سواد آموزی را ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد با درایت معاون سوادآموزی استان، همفکری و تلاش کلیه دست اندرکاران، حجم ابلاغی پوشش و اهداف محقق شود. 

گفتنی است در این نشست کلاس گذاری محله محور تشریح و پیرامون مسائل جاری بحث و تبادل نظر شد.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 8700
کلمات کلیدی
الهه بهرامیان
خبرنگار

الهه بهرامیان

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1402/09/19 03:32
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین