فرحناز فتحی معاون سوادآموزی استان زنجان: پیوند آموزش دوره های سوادآموزی با آموزش های مهارت محور از اولویت های معاونت است
در راستای برنامه های اجرایی سند تحول بنیادین و برنامه ششم توسعه جلسهای در محل سالن شهید تجلی به منظور تبادل تجارب برای توسعه کمی و کیفی مراکز یادگیری محلی با حضور معاونت سواد آموز، روسای ادارات سواد آموزی نواحی، مناطق و مدیران مراکز یادگیری محلی برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل ازاداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان فرحناز فتحی معاون سوادآموزی استان در این جلسه، گفت: در شرایطی که نظام آموزشی رسمی در برگزاری آزمون ها به شکل حضوری تقریبا تعطیل بود اما حوزه سواد آموزی در سراسر استان با وجود تمام محدودیت های ناشی از شیوع کرونا، تلاش کرد با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی آزمون های پایانی دوره های سواد آموزی را به نحو احسن برگزار کند.
فرحناز فتحی با تقدیر از تلاش های کارشناسان حوزه سوادآموزی در استان، افزود: کارشناسان حوزه سوادآموزی در خط مقدم آموزشهای غیررسمی تلاش های فراوانی را در راستای صیانت از حریم سلامت و آموزش سواد آموزان نمودند که این تلاش جهادی قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی هر جامعه ای، توجه به حوزه های علمی، آموزشی و مهارتی افراد آن جامعه است و امروزه مفهوم واقعی آموزش در علم با مهارت معنی می یابد که مراکز یادگیری محلی نیز با این رویکرد در حال خدمات دهی در حوزه آموزش دانش و مهارت هستند.
معاون سوادآموزی استان تصریح کرد: یکی از مهمترین دغدغه های معاونت سواد آموزی، پیوند آموزش دوره های سوادآموزی با آموزش های مهارتی در حوزه خوب زیستن و یادگیری مهارت های مختلف است . چون بخش اعظم مخاطبین حوزه سواد آموزی، قشر ضعیف و محروم جامعه به ویژه از لحاظ فرهنگی و آموزشی هستند ، لذا به منظور پیوند مهارت خواندن و نوشتن با درست زندگی کردن و ارتقاء شاخصه های خوب زیستن، احساس عزت نفس و اعتماد به نفس با محوریت فعالیت مراکز یادگیری محلی و اولویت های معاونت سواد آموزی در استان راه اندازی مراکز یادگیری مشارکتی و غیر دولتی باید در دستور کار مناطق مستعد و دارای ظرفیت قرار گیرد.
در ادامه وی از راه اندازی مراکز جامع سواد- مهارت خاص با محوریت مراکز یادگیری محلی خبر داد.
وی گفت: این طرح که برای اولین بار در کشور از طرف معاونت سوادآموزی استان ارائه در حل تدوین است به ارتقای مهارتهای قشرهای خاص در حوزه مهارت های شغلی، فنی و آموزشی خواهد پرداخت.
فتحی اذعان کرد: در این مراکز منابع مالی، فضا و مخاطبین از مولفههای مهم میباشند لذا باید در کنار مهارتهای 40گانه و 10مهارت عمومی، با ارتقاء دانش فرهنگی در زمینه افزایش مهارتهای کسب و کار، اشتغالزایی و اقتصاد محوری حرکت کنیم و برای پیشبرد سیاستهای اجرایی معاونت سوادآموزی در مراکز یادگیری محلی، مدیران این مرکز و روسا و کارشناسان نواحی و مناطق نقش موثری دارند.
در ادامه سهیلا حیدری رئیس اداره سواد آموزی با توجه به برنامه اجرایی سند تحول بنیادین حوزه معاونت سوادآموزی در سال 99 به تشریح روند راه اندازی مراکز یادگیری محلی دولتی، مشارکتی و غیر دولتی پرداختند.
وی گفت: این مراکز بر اساس نیاز سنجی محلی و برای تقویت مشارکت و مدیریت محلی و ایجاد مهارت های لازم به منظور سازگاری با تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موثر میباشد. با توجه به اینکه 4 مرکز یادگیری محلی دولتی در نواحی 1و2 و خدابنده و ابهر استان داریم. رویکرد جدید معاونت سوادآموزی بر راه اندازی مراکز یادگیری محلی مشارکتی با همکاری سایر ارگانهای دولتی و مراکز یادگیری محلی غیردولتی خواهد بود.
در ادامه آقای علی بیاترئیس اداره مشارکتهای مردمی توضیحاتی راجع به استفاده از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش و مراکز پیش دبستانی و مدارس آموزش از راه دور در فعالیتهای سواد آموزی بیان نمودند.
در پایان هر یک از روسای سوادآموزی نواحی و مناطق و مدیران مراکز یادگیری مسائل موجود در این مراکز و تجربیات خود را برای کیفیت بخشی به فعالیتهای این مراکز بیان نمودند.
نظر دهید