گزارش خبری9 (به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی )
طرحها و برنامه های موفق و در حال اجرای سوادآموزی(4)
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی ، در ادامه معرفی طرح های موفق و ثمر بخش در چهار دهه گذشته، عناوین دیگر طرح ها و برنامه های موفق بطور اختصار به شرح ذیل معرفی می گردند.
طرح آموزش مقدمات رایانه به سوادآموزان دوره انتقال(ICDL)
طرح تلفیق سواد پایه با مهارتهای رایانهICDL با هدف تعمیم و گسترش مهارت استفاده از رایانه در برنامههای سوادآموزی، ایجاد و افزایش دانش رایانهای سوادآموزان تحت پوشش و ایجاد و بهبود انگیزه و نگرش کار با رایانه در سوادآموزان تحت پوشش در راستای تبلور اهداف دولت الکترونیک با مشارکت صمیمانه بنیاد ICDL طراحی و بین سوادآموزان دوره انتقال به اجرا در میآید. این طرح ابتدا سال 94 صورت پایلوت در 6 استان کشور و در سال 95 در 11 استان به اجرا درآمد و بعد از طی مراحل آزمایشی خود در سال 96 به سراسر کشور تعمیم داده شد . از ابتدای اجرای این طرح تا کنون تعداد 20487 نفر تحت پوشش قرار گرفته اند.
این طرح در سال 2018 میلادی( 1397 هجری شمسی) موفق شد در بین 160 طرح ارسال شده از سراسر جهان جایزه بین المللی کنفو سیوس را از سازمان یونسکو دریافت نماید.
برنامه های فرهنگی و آموزشی
سازمان نهضت سوادآموزی با هدف توسعه و تقویت فرهنگ عمومی جامعه و ارتقا سطح آگاهی های مخاطبین برای مشارکت و نقش آفرینی در فعالیت های اجتماعی در کنار آموزش سواد به مخاطبین خود، برنامه های مختلف فرهنگی و آموزشی متنوعی متناسب با نیازهای روز کشور در قالب مسابقات کتا بخوانی، انشاء نویسی و... اجرا میکند. این برنامه ها ضمن فراهم کردن امکانات لازم برای دستیابی راحت تر به مواد خواندنی یا نوشتاری، زمینه ای را ایجاد می کند که طی یک رقابت سالم حضور فعال آنان را بدنبال داشته است.
با توجه به اینکه در سالهای اخیرحمایت از تولید بعنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) است، تمام آحاد جامعه اعم از مسئولان، تولیدکنندگان، کارگران و مردم به عنوان مصرف کنندگان در قبال تحقق این شعار مسئولاند.در این راستا فرهنگ سازی از طریق آموزش می تواند؛ بسترلازم برای حمایت از تولید داخلی را فراهم کند. لذا در سال های اخیر با بهره گیری از شعار سال و نیز پرسش مهر ریاست محترم جمهور بیشتر برنامه های فرهنگی براین دو موضوع تمرکز داشته است. از سال 1379 لغایت 1397 در مجموع 6388730 نفر مخاطبین سوادآموزی وخانواده آنان در این فعالیت ها ی فرهنگی –آموزشی شرکت کرده اند.
طرح نماز کلید بهشت ( آموزش عملی نماز )
طرح نماز کلید بهشت "آموزش عملی نماز " با هدف ترویج معارف نماز و فرهنگ درست خوانی نماز دربین آموزش دهندگان و سوادآموزان دوره های سوادآموزی با مشارکت ستاد اقامه نماز به اجرا در آمد. این طرح از سال 1396 در حال اجراست و در سال 1398 در بین 278879 نفر سوادآموزان دوره های سوادآموزی به اجرا در آمده است.
طرح سواد آموزی تبلتی خانواده سلامت
طرح سواد آموزی تبلتی خانواده سلامت در سال 1396 به منظور آشنایی سواد آموزان با فضای مجازی و استفاده از فناوری های نوین در آموزش سواد با همکاری دفتر منطقهای یونسکو در بین سوادآموزان دوره انتقال در چرخه آموزش قرار گرفت . طرح مذکور در هفت استان کشور ، فاز اولیه خود را با تحت پوشش بردن 100 نفر از سوادآموزان با اولویت مناطق محروم و حاشیهای به اجرا در آورد. بررسیهای کارشناسی حاکی از اثربخشی آموزش بوسیله تبلت در ارتقا آگاهی سوادآموزان دوره انتقال و تسلط آنان برموضوع آموزش دارد. رویکرد سازمان برنامه ریزی برای اجرای این برنامه در سوادآموزی افراد کم سواد می باشد.
محتوا و رسانه های آموزشی
محتوا و رسانه های آموزشی از ارکان و عناصر اصلی برنامه درسی هستند که متناظر با اهداف آموزشی و تربیتی تدوین شده و نقش بی بدیلی در ایجاد ، تعمیق و استمرار مهارت سواد و کارکردهای آن در میان فراگیران دارند. محتوا و رسانه های آموزشی مورد استفاده در برنامه های سوادآموزی در قالب درسی ، کمک درسی و فرادرسی طراحی و تدوین می شوند. سازمان نهضت سوادآموزی ، به عنوان يك نهاد آموزشی- فرهنگی در راستای اهداف و ماموریتهای خود تاکنون طراحی و توليد بیش از 4500 عنوان کتاب آموزشي، کمک آموزشی و فرادرسی را تدوین نموده است.
مشارکت پذیری
سازمان نهضت سوادآموزی براساس وظایف محوله و مبتنی بر اسناد بالادستی نسبت به جذب مشارکت سایردستگاه ها اقدام نموده است. برنامه هاي مشاركتي در این سازمان به عنوان يكي از راهبردهاي اجرايي آموزش مداوم وسوادآموزی است كه با بهره گيري از امكانات دستگاه هاي مختلف در سطوح محلي ، ملي و بين المللي در برنامه هاي متعدد مد نظر قرار گرفته است. اين فعاليت ها به منظور توسعه آگاهی های عمومی و مهارت های اساسی زندگی و شغلی افراد بی سواد و کم سواد با بهره گیری از ظرفیت ها و توانائی های دستگاه ها در برنامه مدنظر می باشد . همچنین سازمان نهضت سوادآموزی اقداماتی را به منظور جلب مشارکت نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد (NGO ) انجام داده و تا کنون 35 تفاهم نامه همکاری با دستگاه های دولتی و سازمان های مردم نهاد منعقد نموده است.
نتایج حاصل از اجرای این تفاهم نامه ها ، تحت پوشش قرارگرفتن تعداد زیادی از سوادآموزان و فراگیران در دوره های سوادآموزی ، انتقال وتحکیم و انجام و اجرای برنامه های مشترکی چون تولید محتوا بوده است .
طرح سوادآموزي كاركنان وكارگران
پیرو دستور حضرت امام (رحمت الله علیه) مبنی بر فعالیت نهضت سواد آموزی در امرآموزش بزرگسالان بی سواد و کم سواد جامعه ، هیأت وزیران قوانینی را مصوب نمودند که همه کارکنان و کارگران بخش دولتی و خصوصی که قادر به خواندن و نوشتن نمی باشند، موظف هستند در کلاسهای سواد آموزی ثبت نام کرده و حداقل تا کسب مدرک قبولی دوره های سواد آموزی ( مقدماتی ، تکمیلی) تحصیل نمایند. این طرح از سال 1361 اجرا شد و در سال 1363 با تصويب آييننامه سوادآموزي رسماً تمام دستگاهها ملزم به اجرای برنامه های سوادآموزي شدند. در سال 1366 مصوبه اصلاح شد و سوادآموزي تا مقطع پنجم بزرگسال به تصويب رسید. در سال 1371 هيات وزيران پس از تصويب قانون كار جمهورياسلامي ایران و جدا شدن بخش خصوصی از دولت، با استناد به ماده 155 قانون كار و با توجه به مقررات موضوعه و وجود اهرم هاي مناسب ترغيب و تشويق در محيط هاي كارگري و كارمندي طرح آموزش كاركنان و كارگران به اجرا گذاشته شد.
اجرای این طرح از سال 1361 تاکنون موجب شده كليه بيسوادان و كمسوادان دستگاههاي دولتي و بيش از 80 درصد بي سوادان بخش خصوصي و كارگري تحت پوشش آموزش قرار گیرند.
نظر دهید