گزارش خبری7(به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی )
طرحهای موفق و در حال اجرای سوادآموزی(2)
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی ، در ادامه معرفی طرح های موفق و ثمر بخش در چهار دهه گذشته به شرح ذیل و به اختصار به چند مورد دیگر از این طرح ها اشاره می گردد.
مراکز یادگیری محلی
مراکزی هستند که علاوه بر آموزش پایه سواد، مهارتهای زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی و حرفهای را به افراد سوادآموز ارائه مینماید. در سال های 1379 لغایت 1386 تعداد 3512 مرکز یادگیری محلی راه اندازی شد و مجدداً بر اساس مصوبه هئیت محترم دولت(مصوبه شماره145901/ت11750 هـ مورخ 93/12/2 ) از سال 1394 با شیوه جدید و به شکل دولتی، غیر دولتی و مشارکتی راهاندازی شد و تاکنون478 مرکز در سراسر کشور دایر شده است و در سال 1399 تاکنون 317 مرکز فعال بوده و دارای فعالیت های سوادآموزی می باشد.
الف) سوادآموزی پایه :
براساس بخشنامه مراکز یاد گیری محلی، در هر مرکز حداقل تعداد 75 نفر از بی سوادان و کم سوادان حوزه استحفاظی آن مرکز در دوره های سوادآموزی ثبت نام کرده و آموزش خواندن ، نوشتن و حساب کردن و روخوانی قرآن را تا پایان دوره ابتدایی داده می شود و امسال قریب به 38396 نفر در این مراکز آموزش می بینند.
ب) آموزش مهارت های زندگی و حقوق شهروندی
موضوع آموزش مهارتهای زندگی و توانمند سازی مخاطبان برای ایفای نقش مناسبتر در رویدادهای زندگی و خلق سبک زندگی براساس هنجارهای ایرانی- اسلامی همواره در برنامه های سوادآموزی مورد توجه قرار داشته است . هرچند همه محتوا و رسانه های آموزشی سازمان این موضوع را در سطوح و حوزه های مختلف پیگیری میکردند ، لکن گذشته نگری موضوع نشان می دهد: در سال 1375 و بعد از آن برنامه هایی با همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل متحد طراحی و به اجرا در آمد.
در سال 1396 مجموعه راهنمای آموزش مهارتهای اساسی زندگی و حقوق شهروندی را در4 موضوع اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی، و مهارت های زندگی و40 عنوان با همکاری دفتر برنامه ریزی و توسعه خدمات آموزشی مؤسسه آموزش عالی علمی و کاربردی بهزیستی و سازمان نهضت سوادآموزی تدوین گردید. بستر استفاده از این مجموعه، آموزش مهارت آموزی و آموزش حقوق شهروندی در مرا کز یادگیری محلی تعیین شد. این مجموعه مهارت های زندگی، شامل مجموعه ای از توانایی هاست که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش می دهند. در نتیجه ی این توانایی، شخص قادر خواهد بود مسئولیت های مربوط به نقش های اجتماعی خود را بپذیرد و با چالش ها و مشکلات روزانه زندگی به شکل مؤثر روبه رو شود. در تدوین این مجموعه سعی شده است ، با ارائه مبانی نظری مهارت و ارائه تعداد ی طرح درس ساده و مبتنی بر مهارت آموزی، مربیان در آموزش بهتر و مؤثّرتر یاری شوند.
حلقههای کتاب و کتابخوانی
طرح حلقههای کتاب و کتابخوانی به منظور ترویج فرهنگ و عادت به مطالعه و یادگیری مادامالعمر و مشارکتی، تثبیت و تحکیم سواد، غنیسازی محیط زندگی افراد کمسواد در جامعه از سال 1395به اجرا در آمده است. این طرح تاکنون با تشکیل3552 حلقه کتابخوانی بیش از 38592 نفر کمسواد مخاطب را تحت پوشش برده است.
خواندن با خانواده
گام اول این طرح در سال های 1376 لغایت 1389 توانست 3 عنوان کتاب از 15 عنوان کتاب طرح خواندن با خانواده را در بین حدود 5 میلیون و 375 هزار نفر از سوادآموزان دور مقدماتی ، 6 عنوان کتاب در بین حدود 3 میلیون و 834 هزار نفر از سوادآموزان دوره تکمیلی و 6 عنوان کتاب در بین حدود 1 میلیون 504 هزار نفر از سوادآموزان دوره پایانی ، آموزش دهد .
گام دوم طرح مذکور از طریق در اختیار گذاشتن کتابهای کاربردی سعی دارد نسبت به توسعه و تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مخاطبان و اعضای خانواده ، تقویت مهارت خواندن و نوشتن فراگیران دورههای سوادآموزی و استفاده بهینه از اوقات فراغت اعضای باسواد خانواده در امر مطالعه و کتابخوانی اقدام نماید. این طرح از سال شروع به کار خود در سال 1395 تا کنون در بین 443633 نفر از سوادآموزان(دوره های سواد آموزی و انتقال ) به اجرا در آمده است.
نظر دهید